تاریخ : 12:43 - 1396/06/26
کد خبر : 67594
سرویس خبری : سیاسی
 

ادعای اسرائیل: آژانس اطلاعاتی از سایتهای مشکوک ایران دریافت کرده است

ادعای اسرائیل: آژانس اطلاعاتی از سایتهای مشکوک ایران دریافت کرده است

مقامات اسرائیلی مدعی شدند که آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاعاتی از سایتهای به گفته آنها مشکوک ایران دریافت کرده است.

به گزارش کارگرآنلاین، روزنامه هاآرتص به نقل از مقامات اسرائیلی مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاعاتی درباره سایتهای مشکوک ایران دریافت کرده است اما از بیشتر آنها هیچ بازدیدی نکرده است.

اسرائیلی‌ها مدعی هستند که این اطلاعات را مقامات غربی در اختیار آژانس قرار داده‌اند.

براساس این گزارش، آژانس با مشکوک بودن بیشتر این سایتهایی که در لیست آمده است موافق نیست.

مقامات اسرائیلی همچنین می‌گویند که این اطلاعات علاوه بر آژانس به اطلاع سایر قدرتهای جهانی که از طرفهای توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 نیز هستند رسیده است.

مقامات اسرائیلی مدعی هستند که اگر هم به بعضی از سایتها دسترسی برای بازرسی شده است این اقدام مدتها بعد از درخواست آژانس صورت گرفته است.

هاآرتص در ادامه نوشت؛ مقامات اسرائیلی مدعی هستند که ایران هرجا که دلش بخواهد را اجازه بازرسی می‌دهد و جاییکه موافق نباشد را اجازه نمی‌دهد.

فضاسازی مقامات اسرائیلی در ادامه اظهارات مقامات دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره سایتهای مشکوک ایران صورت می‌گیرد. نیکی هیلی نماینده آمریکا در شورای امنیت طی هفته‌های گذشته بارها درباره لزوم دسترسی آژانس به هر مکان و هر زمان در ایران تاکید کرده است و آن را یکی از نقاط ضعف برجام خوانده است.

این درحالیست که یوکیو آمانو اخیرا در یک نشست خبری ضمن تایید پایبند بودن ایران به تعهداتش در قبال توافق هسته ای تاکید کرد که ساز و کار بازرسیهای آژانس با آنچه که مقامات آمریکایی میخواهند کاملا متفاوت است. وی همچنین گفت این روند برای همه کشورها چه ایران و چه ژاپن و.. یکسان است.

علاوه بر آن اسرائیل تنها دارنده سلاح‌های اتمی در خاورمیانه است که تاکنون هیچ یک از بازرسان آژانس به هیچ یک از سایت‌های هسته ای این رژیم دست نیافته‌اند.
منبع: فارس