تاریخ : 09:00 - 1396/06/30
کد خبر : 67757
سرویس خبری : گوناگون
 

هشدار درباره «خطای بزرگ» علیه ایران

بی‌بی‌سی؛

هشدار درباره «خطای بزرگ» علیه ایران

سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در سازمان ملل، واکنش های منفی زیادی را در عرصه بین المللی به همراه داشته است.

به گزارش کارگرآنلاین،  سخنرانی تهدیدآمیز و جنجالی "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، واکنش های منفی زیادی را به دنبال داشته است.

رئیس جمهور فرانسه، از بین بردن توافق هسته ای را "خطای بزرگ" خوانده و یک سناتور دموکرات نیز هشدار داده که خروج از این توافق، موجب بی اعتباری آمریکا خواهد شد.

بی بی سی انگلیسی (BBC) در گزارشی زیر عنوان "نخستین سخنرانی ترامپ در سازمان ملل با انتقاد برخی از رهبران جهانی همراه شد" به انعکاس این واکنش ها پرداخت.

براساس این گزارش، "امانوئل ماکرون" رئیس جمهور فرانسه که وی نیز برای اولین بار در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد، به انتقاد از ترامپ پرداخته است.

آقای ماکرون از توافق هسته ای ایران دفاع کرده و آن را "بهترین توافق ممکن" خواند. وی گفته از بین بردن این توافق، یک "خطای بزرگ" خواهد بود.

بی بی سی در بخش دیگری از گزارش خود، پیام توئیتری "محمد جواد ظریف" وزیر خارجه ایران پس از سخنرانی ترامپ در سازمان ملل را منعکس کرده است.

این رسانه انگلیسی به نقل از آقای ظریف نوشت: سخنان ترامپ مخصوصا آنجا که به ملت بزرگ ایران اشاره داشت، چنان سخیف، شعاری و بی‌محتوا بود که به‌درد قرون وسطی می‌خورد نه قرن ۲۱ و بنابراین ارزش پاسخ ندارد.

"مارگوت والستروم" وزیر خارجه سوئد نیز در صف منتقدان به سخنرانی ترامپ در سازمان ملل قرار گرفته است.

وی در مصاحبه با بی بی سی اظهار داشت: این یک سخنرانی اشتباه بود که در زمانی نادرست ایراد شد و مناسب مخاطبان سازمان ملل نیز نبود.

بی بی سی در ادامه به نقل از خبرگزاری رویترز (Reuters) نوشته که سخنرانی ترامپ با واکنش منفی برخی حاضران در مجمع عمومی سازمان ملل نیز همراه شده است.

دولت ونزوئلا هم سخنان ترامپ را "تبعیض آمیز" خوانده است. "خورخه آریزا" وزیر امور خارجه ونزوئلا گفته: ترامپ، رئیس جمهور جهان نیست ... او حتی نمی تواند دولت خود را مدیریت کند.

"اوو مورالس" رئیس جمهور بولیوی و از متحدان ونزوئلا در توئیتر نوشت: من از اینکه مولتی میلیاردی مثل ترامپ به سوسیالیسم حمله کند متعجب نشدم. تلاش و مبارزه ما همچنان ایدئولوژیک و عملی باقی خواهد ماند.

در داخل آمریکا نیز شخصیت هایی همچون "دایان فاینستاین" سناتور دموکرات و "استورات پتریک" از کارشناسان ارشد اندیشکده شورای روابط عمومی به اظهارات ترامپ اعتراض کرده اند.

خانم فاینستاین، خروج آمریکا از برجام را موجب بی اعتبار شدن این کشور در سطح بین المللی توصیف کرده و استورات پتریک نیز درباره عواقب منفی حمله احتمالی آمریکا به کره شمالی بر شهروندان کره جنوبی هشدار داده است.

بی بی سی در پایان گزارش خود از "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس به عنوان تنها حامی مطرح سخنرانی ترامپ یاد کرده است.

این رسانه انگلیسی نوشت: اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل درخلال سخنرانی خود از اظهارات ترامپ دفاع کرد. وی گفت توافق هسته ای ایران باید اصلاح یا نابود شود و درباره گسترش نفوذ ایرانی ها در خاورمیانه هشدار داد.

گفتنی است، کاربران ایرانی فضای مجازی هم با هشتگ #ShutUpTrump (خفه شو ترامپ) به استقبال ترامپ رفته و در حال پاسخ دادن به سخنان وی علیه ایران هستند. روزنامه صهیونیستی هاآرتص (Haaretz) گزارشی را در این باره تنظیم کرده و از ترند شدن این هشتگ در توئیتر خبر داده است.
منبع: جام نیوز