تاریخ : 10:08 - 1396/07/01
کد خبر : 67811
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

اول مهر آمد طرح جنجالی دولت اجرا نشد

اول مهر آمد طرح جنجالی دولت اجرا نشد

اول مهر آمد طرح جنجالی و مؤثر بر وضعیت معیشت مردم برای حذف درج قیمت با وجود اعلام آمادگی صنایع غذایی کشور برای اجرای این طرح، اجرا نشد و تا زمان نامعلومی متوقف شد.

به گزارش کارگرآنلاین، از امروز قرار بود طرح جنجالی نعمت زاده وزیر قبلی صنعت معدن و تجارت  درباره  حذف و عدم الزام صنایع غذایی به ایبرچسب‌گذاری قیمت بر روی محصول برداشته شود.

در چارچوب این طرح قرار بود به منظور آنچه شفاف و روان‌سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و همچنین روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار، کار قیمت‌گذاری برخی کالاها خوانده شود بود این مسئولیت به واحدهای عرضه و آخرین شبکه توزیع واگذار شود.

 در مرحله اول این طرح قرار بود کالاهای غیرضروری مانند محصولات صنایع بیسکوییت، شیرینی، کیک و شکلات، انواع چییپس و اسنک و همچنین صنایع سلولزی بهداشتی را شامل می‌شد.

در راستای این طرح واحدهای تولیدی مشمول موظف بودند که بدون الزام به درج قیمت مصرف کننده بر روی کالاها با رعایت کامل شرایط قانونی، محصولات خود را قیمت گذاری و به بازار عرضه کنند.

همچنین واحدهای خرده فروشی نیز مکلف به اطلاع رسانی قیمت این گروه از کالاها به وسیله درج و یا نصب برچسب قیمت بر روی کالا، در محل عرضه و مستند به فاکتورهای خرید و با حداقل قیمت رقابتی و رعایت انصاف و ارایه فاکتور رسمی در صورت تقاضای مصرف کننده شدند.

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز با همکاری سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها مسئولیت نظارت بر حسن اجرای طرح قیمت‌گذاری برخی کالاها توسط شبکه توزیع را بر عهده داشت.

اول مهر آمد طرح حذف قیمت گذاری اجرا نشد
بنابراین گزارش، اول مهر آمد طرح حذف یا عدم الزام قیمت‌گذاری بر روی کالا از محل تولید و کارخانه که محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت دولتیازدهم اجرا نشد.

محمدرضا شریعتمداری در اولین روزهای فعالیت خود در کسوت وزیر صنعت دولت دوازدهم برخلاف انتظار نه تنها جلوی طرح جنجالی وزیر پیشین را متوقف نکرد بلکه بر تعداد کالاهای که قرار است در این طرح به مرحله اجرا درآید افزود.

وی در حاشیه بازدید از نمایشگاه شیرینی و شکلات و در پاسخ به تسنیم گفته بود: تصمیمی که دولت قبل یک هفته قبل از شروع کار دولت جدید گرفته بود در ابتدای کار نمی‌توانستیم آن را لغو کرده و یا تجدیدنظر صورت دهیم به همین منظور به این سمت رفتیم که کارگروهی در این زمینه تشکیل داده و مشکلات آن را به حداقل برسانیم.

 شریعتمداری با ایجاد زمینه سازی چنین مطرح کرده بود که طرح عدم درج قیمت کالا پایلوت است اگر خوب نبود تجدید نظر می‌کنیم.

هر چند که وی به این نکته نیز اشاره کرده بود که صنایع غذایی کشور اکنون در رقابت کامل به سر می‌برند که شرایط مطلوبی را نیز برای مصرف کنندگان ایجاد کرده‌اند و این نگرانی که مصرف کنندگان آسیب ببینند وجود ندارد.

 طرح بزرگ و ملی حذف درج  قیمت‌های کالا 2 روز قبل از اجرا متوقف شد
بنابراین گزارش اما به فاصله چند روز وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور داد زمان اجرای طرح درج برچسب قیمت برخی از کالاها توسط خرده‌فروشی‌ها تا زمان نامعلومی به تعویق بیفتد یا همان تعلیق شود.

در اطلاعیه وزارت صنعت به فاصله چند روز بعد از اظهارات وزیر صنعت و تنها دو روز مانده به اجرای این طرح توسط صنایع غذایی آمد: برای بهره‌گیری حداکثری از نظرات و پیشنهادهای منعکس شده و بررسی جامع و حصول اطمینان از تحقق اهداف آن برای حمایت منطقی از مصرف کنندگان و تولید کنندگان از مهم ترین دلایل این تغییر زمان اجرا اعلام شده است.

وعده کاهش 20 درصدی قیمت مواد غذایی با اجرای طرح

بنابراین گزارش اما فعالان و مسئولین بخش  صنایعغذایی کشور نظارت جالب و متفاوتی داشتند.

مرتضوی رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی کشوردر باره این طرح گفته بود: حباب 40 درصدی قیمت کالا از تولیدکننده تا مصرف کننده در کشور وجود دارد که  با اجرای طرح حذف درج قیمت، حداقل 20 درصد از این حباب می ترکد و حتی بر روی قیمت کالاهای اساسی نیز تاثیرگذار بوده و باعث کاهش قیمت آنها می‌شود.

مغازه ای دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات نیز در این باره گفته بود: در صورتی که طرح عدم الزام درج قیمت توسط تولید کننده به‌صورت قانونمند اجرا شود، اتفاق خاصی نمی‌افتد و تنها ممکن است در 2 ماه ابتدایی‌کمی هرج‌ومرج داشته باشیم اما مشکلات آن بعد از این مدت برطرف می شود.
منبع: تسنیم