تاریخ : 17:52 - 1396/07/05
کد خبر : 67975
سرویس خبری : سیاسی
 

امکان درگیری دولت عراق با اقلیم کردستان/ آماده باش تمام دستگاه ها درایلام

امکان درگیری دولت عراق با اقلیم کردستان/ آماده باش تمام دستگاه ها درایلام

معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری ایلام گفت: تمام دستگاه های خدمات رسان و امنیتی شهرستان ایلام و همچنین بخشداری چوار باید برای هرگونه احتمال حضور پناهجویان عراقی در مرز استان ایلام در حالت آماده باش باشند.

به گزارش کارگرآنلاین، علی اکرم رضاپسند روز چهارشنبه در نشست ستاد بحران شهرستان ایلام اظهار کرد: با توجه به انجام همه پرسی در منطقه اقلیم کردستان عراق و عدم به رسمیت شناختن این رویداد توسط دولت مرکزی عراق، امکان ایجاد تنش و درگیری دولت مرکزی با اقلیم کردستان دور از ذهن نیست.

وی افزود: در صورت بروز تنش و درگیری احتمال حضور تعداد زیادی از مردم ساکن در مناطق درگیری به مرزهای استان ایلام به عنوان پناهجو و آواره دور از ذهن نیست و باید آمادگی کامل برای کنترل مرزهای استان و نیز ساماندهی این آوارگان را داشته باشیم.

معاون فرماندار ایلام یادآور شد: با توجه به موقعیت سیاسی ایران در منطقه و جهان و نیز از منظر انسانی و پیوند دینی باید امکانات و نیازهای اولیه این پناهجویان در کنار مرز فراهم شود.
رضاپسند با بیان اینکه شهرستان ایوان نزدیک ترین مرز به مناطق اقلیم را دارد، گفت: امکان سرازیر شدن آوارگان به مرز ایوان با توجه به شرایط جغرافیایی این شهرستان با اقلیم کردستان بیشتر از دیگر مرزهای استان ایلام نظیر مهران و دهلران است.

وی تاکید کرد: باید با ایجاد اردوگاه آوارگان زیرساخت های اولیه چون برق، آب، سیستم های مخابراتی، خدمات بهداشتی و درمانی، مواد غذایی، سیستم های گرمایشی و سرمایشی در این اردوگاه فراهم شود.

معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری ایلام گفت: یکی از مهمترین مقوله ها در این زمینه تامین امنیت مرزهای استان و نیز امنیت آوارگان و در نظر گرفتن مخاطرات انسانی، محیطی و سیاسی است.

رضاپسند اظهار کرد: در صورت آمدن پناهجویان به مرزهای استان ایلام باید دستگاه های نظارتی چون نیروی انتظامی و پلیس راه را برای قاچاق سوخت و مواد غذایی توسط سودجویان جلوگیری به عمل آورند.

وی در پایان از همه دستگاه های خدماتی، نظارتی و امنیتی خواست ضمن کشیک و آماده باش کامل آمادگی لازم برای مدیریت و ساماندهی وضعیت پناهجویان احتمالی در مرزهای استان را داشته باشند.

استان ایلام 430 کیلومتر با کشور عراق مرز دارد و با سه استان دیالی ، میسان و واسط عراق دارای مرز مشترک است.
منبع: ایرنا