تاریخ : 15:44 - 1396/07/10
کد خبر : 67993
سرویس خبری : سیاسی
 

کردستان عراق یک گام از موضع جدایی طلبانه خود عقب نشست

کردستان عراق یک گام از موضع جدایی طلبانه خود عقب نشست

روزنامه سعودی 'الحیات' روز دوشنبه نوشت: مقامات کردستان عراق یک گام از مواضع سرسختانه خود در مقابل دولت مرکزی برای جدایی عقب نشینی کرده و نام 'شورای عالی استقلال' را تغییر دادند.

به گزارش کارگرآنلاین، این شورا که مسعود بارزانی ریاست آن را برعهده دارد وبر همه پرسی نظارت داشت، نام 'شورای رهبری کردهای عراق ' را برای خود برگزید در حالی که تا پیش از این انتظار می رفت ' شورای عالی استقلال ' نامگذاری شود.

روزنامه سعودی افزود: هدف از تغییر نام این شورا آن است که از شدت شعارهای جدایی طلبانه به منظور آغاز گفت وگو با بغداد کاسته شود. این عقب نشینی به دنبال آن صورت می گیرد که رهبران کرد از دعوت آیت الله سید علی سیستانی مرجع تقلید شیعیان عراق مبنی بر انجام گفت وگو استقبال کردند.

دولت کردستان عراق با وجود این عقب نشینی همچنان بر نتایج همه پرسی تاکید دارد؛ اما دولت مرکزی عراق شرط انجام مذاکره را لغو این نتایج اعلام کرده است.

الحیات افزود: همزمان با کاهش لحن ستیزه جویانه اربیل و ادامه واکنش های بغداد که محافل سیاسی کرد آن را 'غافلگیر کننده' توصیف کردند، روز گذشته (یکشنبه) در شهر سلیمانیه یک جریان سیاسی مخالف مسعود بارزانی با نام ' نسل جدید ' اعلام موجودیت کرد.

شاسوار عبدالواحد رهبر این جریان گفت: 'بارزانی و حزب متبوع وی حاکمیت اقلیم را از چنگ سایر احزاب خارج کرده و به گزینه حساب نشده همه پرسی روی آوردند.'

عبدالواحد خاطر نشان کرد: ' اقلیم قبل از این همچون یک دولت غیرعلنی به کار خود ادامه می داد اما هم اکنون در معرض از دست دادن تمامی دستاوردهای خویش از جمله گذرگاه های مرزی و نفت است و همه اینها ناشی از سیاست های شخص بارزانی و حزب متبوع وی است.'

روزنامه سعودی افزود: پیش بینی می شود برهم صالح که اخیرا از حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق استعفا داده است، حزب جدیدی به نام ' ائتلاف عدالت و دمکراسی ' در کردستان عراق تشکیل دهد تا با احزاب سنتی که به منافع ملت کرد لطمه زده اند، رقابت کند.

منبع: ایرنا