تاریخ : 11:22 - 1396/07/13
کد خبر : 68069
سرویس خبری : سیاسی
 

خودروی زرهی ایرانی، سفیر پیروزی برای حشدالشعبی عراق+عکس

خودروی زرهی ایرانی، سفیر پیروزی برای حشدالشعبی عراق+عکس

خودروی سبک تاکتیکی ایرانی «سفیر» در جنوب شرق الحویجه و در دستان پرقدرت نیروهای حشدالشعبی عراق در حال کمک‌رسانی است.

به گزارش کارگرآنلاین، خودروی سبک تاکتیکی ایرانی «سفیر» مجهز به راکت انداز ۱۰۷ میلیمتری (فجر-۱) در جریان آزادسازی تلال حمرین در جنوب شرق الحویجه در دستان پرقدرت  نیروهای حشدالشعبی عراق در حال کمک‌رسانی است.

نیروی زمینی جمهوری اسلامی ایران که متشکل از نیروهای مسلح سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش است، به عنوان یکی از نیروهای زمینی قدرتمند شناخته می‌شود و به لحاظ نیروی‌انسانی جایگاه نخست را در اختیار دارد.

در کنار توان نیروی‌انسانی آموزش دیده و قرارگاه‌هایی که هر یک به عنوان هسته مرکزی و هماهنگ‌کننده قوای زمینی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شوند، تجهیزات مدرن و افزایش توان فنی از مسیر طراحی، ساخت و به کارگیری تسلیحات روز، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

در این راستا جمهوری اسلامی ایران دارای خودروها و جنگ‌افزارهای زرهی سنگین، نیمه‌سنگین و سبک است که خودروی سفیر یکی از آنها است.

خودروی جیپ 1.4 تنی سفیر از خودروهای تاکتیکی نیروی زمینی کشورمان محسوب می‌شود که جعبه دنده آن از نوع مکانیکی سینکرونیزه بوده و در دو نوع فرمان هیدرولیکی و معمولی طراحی شده است.‌ این خودرو قادر است انواع تسلیحات و موشک‌های ضدتانک مانند طوفان و توسن را با خود حمل کند.

طراحی این خودرو در کلاس تاکتیکی یک و 4 دهم تن به گونه‌ای است که با اندک تغییراتی در ظاهر خودرو، امکان نصب و استفاده از انواع سلاح از جمله موشک‌انداز 106 میلی متری، موشک‌انداز تاو، راکت‌انداز 107 میلی‌متری، موشک‌انداز مالیوتکا و نارنجک‌انداز GMG فراهم می‌شود.


در تولید این نوع خودرو، به استانداردهای کیفی روز دنیا توجه ویژه شده و پس از انجام آزمایش های مختلف در شرایط مختلف جغرافیایی ایران و مناطق متعدد عملیاتی، هم اکنون در خط تولید انبوه قرار گرفته است.  استهلاک کم قطعات، مصرف کم سوخت، توان بالای موتور، تطبیق با شرایط مختلف جغرافیایی ایران، سیستم تعلیق عالی متناسب با ماموریت نظامی و داشتن اکسل های پرقدرت از ویژگی های این خودرو است.

همچنین با نصب تجهیزات مختصری روی خودروی سفیر، این خودرو به صورت خودروی فرماندهی، آتلیه مخابراتی و آمبولانس، در میدان‌های رزم و عملیاتی قابل استفاده است.

قطعات خودروی سفیر کاملا در کشور تولید می‌شود و در مقایسه با خودروهای مشابه در دنیا، به علت برخورداری از موتور پرتوان، سیستم انتقال قدرت بسیار توانمند، شاسی فولادی و بدنه‌ای مستحکم، از برترین این خودروها محسوب می‌شود.

 نیروهای حزب الله لبنان، ارتش سودان، حشد الشعبی عراق و نیروی ضربتی آفریقای مرکزی به مشتریان شماره یک خودروی سفیر تبدیل شده‌اند. نکته حائز اهمیت در مورد ارتش سودان این است که این کشور خط تولید سفیر را هم با نام KARABA VTG01 در کشور خود افتتاح کرده است و زیر نظر وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران به تولید سفیر می‌پردازد.

 مشخصات
سازنده : صنایع خودروسازان فتح ( سازمان صنایع دفاع )
خانواده : جیپ 1.4- تن
طراحی و ساخت اولین نمونه : پژوهشکده علوم خودرویی سال 1384
تولید انبوه : صنایع خودروسازان فتح از سال 1385
ظرفیت تولید اسمی سال اول : 600 دستگاه
ظرفیت تولید اسمی سال دوم به بعد : 1250 دستگاه
تایید کننده نهایی : ستاد کل نیروهای مسلح
مشتریان : نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران
موتور : نیسان مدل Z-24 کاروانی
سازنده موتور : مگا موتور
گیربکس : مکانیکی / سینکرونیزه / F4W81A
کمک گیربکس : مکانیکی / T130 A
سازنده گیربکس و کمک گیربکس : شرکت چرخشگر
اکسل جلو : صلب / فرمان پذیر / فعال / تمام شناور / C 200
اکسل عقب : صلب / فعال / تمام شناور / H233 B
سازنده اکسل ها : مگا موتور
فرمان : هیدرولیکی - معمولی
شاسی : U شکل
سازنده شاسی و بدنه : خودروسازان فتح

منبع: باشگاه خبرنگاران