تاریخ : 09:00 - 1396/07/18
کد خبر : 68131
سرویس خبری : سیاسی
 

 اگر برجام تایید نشود آمریکا بار دیگر به سازمان‌ملل دهن‌کجی کرده است

اگر برجام تایید نشود آمریکا بار دیگر به سازمان‌ملل دهن‌کجی کرده است

مدیر کل اسبق آژانس انرژی اتمی در سخنانی گفت در صورتی که آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را تایید نکند بار دیگر به سازمان ملل متحد دهن کجی کرده است.

به گزارش کارگرآنلاین، "هانس بلیکس" رئیس سابق بازرسان سازمان ملل متحد در عراق روز دوشنبه هشدار داد چنانچه آمریکا توافقنامه هسته ای با ایران را آنگونه که به نظر می رسد دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور قصد آن را دارد، تأیید نکند آمریکا بار دیگر و 14 سال پس از حمله به عراق ، به سازمان ملل متحد دهن کجی کرده است.

این دیپلمات سابق سازمان ملل متحد گفت: « اگر ترامپ نگران اقتدار سازمان ملل متحد است، نمی تواند به طور یکجانبه از این توافق کنار بکشد. »

در سال های 2003-2002، هنگامی که واشنگتن عراق را به داشتن سلاح های کشتار جمعی متهم کرد و گروه بازرسان بلیکس هیچ سند و مدرکی دال بر وجود چنین سلاح هایی در خاک عراق پیدا نکرد ، نام بلیکس در رأس اخبار قرار داشت.

وی در حاشیه مجمع بین المللی لوکزامبورگ درباره پیشگیری از فاجعه هسته ای که در پاریس برگزار شده است خاطرنشان کرد « من این دیدگاه کاملا فردی را درک نمی کنم. دونالد ترامپ از توافقنامه هسته ای ایران انتقاد می کند. اما در برابر وی جامعه بین المللی تقریبا به اتفاق آراء با این توافقنامه موافق است. »

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، هانس بلیکس سوئدی از سال 1981 تا سال 1987 مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بود. وی ژانویه 2000 به عنوان مدیر اجرایی کمیسیون کنترل،‌ نظارت و بازرسی سازمان ملل متحد منصوب شد.

بلیکس با مداخله نظامی در عراق مخالف بود. مداخله نظامی در عراق 20 مارس 2003 به دستور جرج دبلیو بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا و تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلیس و به بهانه سلاح های کشتار جمعی که ادعا می شد صدام آن را در اختیار دارد، آغاز شد.

منبع: تسنیم