تاریخ : 16:00 - 1396/07/29
کد خبر : 68258
سرویس خبری :
 

 افزودن مواد نگهدارنده به «رب‌های غیرمجاز» با بیل!

افزودن مواد نگهدارنده به «رب‌های غیرمجاز» با بیل!

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران گفت: به طور کلی کارخانجات تولیدکننده رب گوجه حق افزودن رنگ به این محصول را ندارند و در صورت تأیید این موضوع با شرکت خاطی برخورد صورت خواهد گرفت.

به گزارش کارگرآنلاین، محمدحسین عزیزی رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران در خصوص استانداردهای رب مصرفی خانوار توضیح داد: از آنجا که مدتهاست تهیه رب توسط خانواده‌ها به دلیل زندگی‌های شهرنشینی منسوخ شده است و تعداد کمی از خانواده‌ها به تهیه رب می‌پردازند باید در زمان تهیه آن به استانداردها توجه کافی داشته باشند.

وی افزود: متأسفانه مشاهده می‌کنیم برخی از افراد سودجو با تهیه رب‌های غیراستاندارد در مکان‌های نامشخص اقدام به فروش رب با عنوان رب خانگی می‌کنند.

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران گفت: اصولاً خانواده‌ها در تهیه رب در منازل اصول بهداشتی را رعایت می‌کنند اما این مراکز غیرمجاز با استفاده از گوجه‌های خراب و فاسد اقدام به تهیه رب کرده که خرید از آنها با اطمینان بسیار کمی روبه‌رو است.

عزیزی ادامه داد: معمولاً این مراکز با استفاده از گوجه‌های خراب و کپک‌زده اقدام به تهیه و طبخ رب‌ها می‌کنند و با افزودن مواد نگهدارنده سعی می‌کنند از فاسد شدن سریع محصول جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه افزودن مواد نگهدارنده باید با توجه به استانداردهای مشخص صورت گیرد، گفت: این افراد نیز در افزودن مواد نگهدارنده استانداردها را رعایت نمی‌کنند و با افزودن بیش از حد این مواد می‌توانند عوارضی را برای سلامت افراد جامعه ایجاد کنند. آزمایش‌های انجام شده بر روی این محصولات نشان می‌دهد که میزان استفاده از مواد نگهدارنده بیش از حد مجاز است و برخی از این واحد‌ها با بیل به رب‌ها مواد نگهدارنده اضافه می‌‌کنند.

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران در خصوص رب‌های صنعتی نیز توضیح داد: رب‌هایی که به صورت صنعتی و در کارخانجات تهیه می‌شوند از جهت اینکه تحت کنترل سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو قرار دارند مورد اطمینان هستند و همچنین میزان مواد نگهدارنده آنها توسط بازرسان و کارشناسان اندازه‌گیری می‌شود.

عزیزی در خصوص متفاوت بودن رنگ رب‌های صنعتی، گفت: یکی از دلایل متفاوت بودن رنگ این رب‌ها کیفیت گوجه مورد استفاده و همچنین کیفیت ماشین‌آلات صنعتی تهیه این رب‌ها است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به طور کلی کارخانجات تولیدکننده رب گوجه حق افزودن رنگ به این محصول را ندارند و در صورت تأیید این موضوع محموله آنها توقیف و با شرکت خاطی برخورد صورت خواهد گرفت.
منبع: فارس