تاریخ : 09:54 - 1396/08/01
کد خبر : 68297
سرویس خبری : گوناگون
 

بازداشت بارزانی طی روزهای آتی

همه‌پرسی جدایی باعث مرگ سیاسی بارزانی شد

بازداشت بارزانی طی روزهای آتی

مدیر مرکز مطالعات سیاسی افق عراق با اعلام احتمال بازداشت بارزانی طی روزهای آتی تأکید کرد که برگزاری همه‌پرسی جدایی توسط وی باعث مرگ سیاسی‌اش گردید.

به گزارش کارگرآنلاین، "جمعه العطوانی" مدیر مرکز مطالعات سیاسی افق عراق در مصاحبه با  تسنیم درباره اوضاع عراق پس از سیطره ارتش و نیروهای امنیتی این کشور بر کرکوک گفت‌وگو کرد.

سیطره مجدد ارتش عراق بر کرکوک بازگشت شکوه قانون اساسی بود
وی در این مصاحبه گفت: معتقدم که سیطره مجدد ارتش عراق بر کرکوک و مناطق مجاور آن، باعث بازگشت هیبت و شکوه قانون اساسی گردید. بر اساس قانون اساسی، کرکوک استانی است که متعلق به اقلیم کردستان نبوده و استانی همانند باقی استان‌های عراق وابسته به بغداد و دولت اتحادیه می‌باشد. اما نرمی دولت کنونی و دولت سابق عراق سبب شد تا سران اربیل به خودسری خود ادامه داده و حتی اقدام به اشغال استان کرکوک و باقی مناطق بکنند، در واقع  بارزانی از اشغال مناطق کرکوک توسط داعش سوء استفاده کرد. آنها همچنین درآمدهای نفتی حاصل‌شده از کرکوک را نیز در خدمت ملت کردستان استفاده نکردند و درآمدهای حاصل از فروش نفت فقط در خدمت خاندان بارزانی و تجزیه‌طلبان بوده است.

بارزانی نه‌تنها کرکوک بلکه سیطره بر دیگر استان‌های شمالی عراق را از دست داد
العطوانی اضافه کرد: اعتقاد دارم که بازپس‌گیری کرکوک شکوه دولت عراق، ارتش و نیرویهای امنیتی این کشور را بازگرداند. بارزانی و طرفدارانش نه‌تنها در این نبرد کرکوک و برخی مناطق دیگر را از دست دادند بلکه حتی سیطره خود بر استان‌های شمالی عراق را نیز از دست دادند. بارزانی کنترل 3 استان عراق را در دست داشت که این 3 استان عبارت بودند از اربیل، دهوک و سلیمانیه.

انتظار می‌رود طی روزهای آتی بارزانی دستگیر شود
مدیر مرکز مطالعات سیاسی افق عراق گفت: امروز شاهد آن هستیم که سلیمانیه از استبداد بارزانی خارج شده و مردم این استان بودند که به دولت اتحادیه برای بازپس‌گیری کرکوک کمک کردند. سلیمانیه امروز به دامان دولت اتحادیه عراق بازگشته و بر اساس توافقی که میان دولت عراق و مقامات سلیمانیه وجود دارد، دولت اتحادیه در صورت صادرات نفت از کرکوک، 17 درصد از درآمدهای نفتی را که برای شمال عراق در نظر گرفته به سلیمانیه خواهد داد. امروز سران استان سلیمانیه خواستار استعفای مسعود بارزانی هستند و خواستار تشکیل دولتی انتقالی برای انجام مذاکره با بغداد تحت قانون اساسی عراق و لغو نتایج همه‌پرسی مورد حمایت صهیونیست‌ها هستند که بارزانی آن را به پیش برد. این موضوع بیانگر پیروزی بزرگ برای ملت کُرد و عراق است. امروز بارزانی در یک استان کوچک به‌نام اربیل محاصره شده است و انتظار می‌رود که طی روزهای آتی شاهد صادر شدن دستور دستگیری بارزانی خواهیم بود چون وی با تلاش برای تجزیه عراق خیانت بزرگی را مرتکب شد.

اسرائیل و آمریکا بارزانی را تنها گذاشتند
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره آینده بارزانی در عرصه سیاسی عراق گفت: برگزاری همه‌پرسی، دلیل اصلی مرگ سیاسی مسعود بارزانی خواهد بود. بارزانی زمانی که همه‌پرسی را برگزار کرد، رؤیای ایجاد یک دولت کردی را در سر می‌پروراند که این دولت تنها شامل سه استان اربیل، دهوک و سلیمانیه نبوده بلکه از لحاظ جغرافیایی توسعه یافته بود و نواحی‌ای از استان دیالی و حتی بدره و جصان در استان کوت را نیز شامل می‌شد. این مناطق به‌جز استان کرکوک و منطقه سنجار بوده که وی پیشتر این مناطق را به کردستان افزوده بود. امروز و به‌دلیل برگزاری همه‌پرسی، بارزانی بسیاری از مناطق کُردی را از دست داد و بارزانی امروز به یک مُرده سیاسی تبدیل شده است. تظاهرات‌های زیادی در استان سلیمانیه برگزار شد و طی آن تصاویر بارزانی را پاره کردند و این اثبات می‌کند که عمر سیاسی بارزانی به پایان رسیده است و حتی اسرائیل و آمریکا که همپیمانان استراتژیکی برای بارزانی به شمار می‌آیند وی را تنها گذاشتند.