تاریخ : 09:51 - 1396/08/03
کد خبر : 68347
سرویس خبری : سیاسی
 

پیشنهاد وسوسه کننده عربستان به نخست وزیر عراق برای دوری از ایران

پیشنهاد وسوسه کننده عربستان به نخست وزیر عراق برای دوری از ایران

پیشنهاد آمریکا از زبان تیلرسون، طی نشست هماهنگی مهمی بین عربستان و عراق در ریاض، اعلام شد. در این میان، در حالی که سعودیها از پیشنهاد آمریکا استقبال کرده، هنوز هیئت عراقی موضعش در این باره را اعلام نکرده است.

به گزارش کارگرآنلاین، العرب نوشت: ایالات متحده به عراق و عربستان سعودی پیشنهاد تشکیل کارگروهی را داد که نمایندگانی از سه کشور(آمریکا، عراق و عربستان) در آن حضور داشته باشند؛ که به گفته یکی از دیپلماتهای بلند پایه عراقی، هدف این گروه، تحکیم استقرار سیاسی در منطقه است.

 پیشنهاد آمریکا از زبان تیلرسون، طی نشست هماهنگی مهمی بین عربستان و عراق در ریاض، اعلام شد. در این میان، در حالی که سعودیها از پیشنهاد آمریکا استقبال کرده، هنوز هیئت عراقی موضعش در این باره را اعلام نکرده است.

براساس دیپلماسی عراقی، پیشنهاد آمریکا در جوهره خود مربوط به مهار نفوذ رو به گسترش ایران در منطقه است.

تیلرسون، عربستان سعودی را به حمایت از عراق در دو سطح سیاسی و اقتصادی فراخواند، برای تقویت طرح اعتدالی که حیدر العبادی به دنبال آن است.

سفر عبادی به ریاض با هدف استفاده از اعتماد سعودی بوده است. در این حالت، افزایش نفوذ ایرانی قطع می شود؛بویژه آنکه تیلرسون نیز در توافق عربستان و عراق حاضر است.

به گفته ژنرال هربرت مک مستر، مشاور امنیت ملی در کاخ سفید، رئیس جمهور آمریکا می خواهد عراقی مستقر و در آرامش را ببیند که چرخش آن در محور ایران، لازم نبوده و سعودیها نقشی محوری را در این استراتژی داشته باشند.

از دیدگاه آمریکا، اگر میدان برای ایران خالی گردد، بدین معناست که نفوذش بیشتر می شود.

مدت کمی پس از آنکه تیلرسون مسئولیتش در وزارت خارجه را عهده دار شد،  نظرش بر تعمیق روابط بین عربستان و عراق استوار بود و اینکه عراق در استراتژی جدید آمریکا جایگاه نخست را داشته باشد تا بتواند از این طریق ایران را مهار کند.

به گفته مسئولان آمریکایی، تیلرسون این مأموریت را برای خود واجب دانسته و در این راستا، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان را به سفر به بغداد برای نشان دادن حسن نیت خود و پایبندی به شکست دادن داعش، دعوت کرد. جبیر نیز به سرعت در یک سفر غافلگیر کننده به عراق رفت، در حالی که از آخرین سفر وزرای خارجه عربستان به عراق 27سال گذشته بود.

به گزارش منابع آگاه العرب، عربستان برای حمایت از عبادی از طریق طرحهای اقتصادی برنامه ریزی می کند، که اکثر این طرحها در مناطق جنوبی عراق اجرایی می شود.

به عقیده تحلیلگران، طرحهای سعودی فرصتهای کار زیادی را برای بیکاران در جنوب عراق فراهم می کند، تا امکان موفقیت عبادی در انتخابات 2018در رقابت با احزاب سیاسی شیعه، فراهم شود.

پیش بینی می شود عبادی در انتخابات پیش رو با رقابت شدیدی با طیفهای سیاسی شیعه طرفدار ایران مواجه شود، که نوری مالکی و رهبران بارز حشد الشعبی در رأس آن قرار دارند.

به گفته تحلیلگران، تقویت و تحکیم پیروزیهای نظامی که در دوره عبادی طی جنگ با داعش اتفاق افتاد، نتایج مثبتی در پیروزی سیاسی وی در مقابل نفوذ گسترده ایران در عراق خواهد داشت.

 به عقیده هشام الهاشمی، تحلیلگر سیاسی، همواره روابط عمیقی بین اعراب عراق، عربستان و دولتهای خلیج(فارس) وجود دارد.

منبع: انتخاب