تاریخ : 11:27 - 1396/08/06
کد خبر : 68430
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

نمایندگان مجلس بدون مطالعه در مورد قانون کار قضاوت نکنند

عضو کارگری شورای عالی کار:

نمایندگان مجلس بدون مطالعه در مورد قانون کار قضاوت نکنند

یک فعال صنفی کارگری با انتقاد از مواضع اخیر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: امیدواریم در بدنه نمایندگان مجلس هنوز افرادی که نظر مثبتی نسبت به مواضع صنفی کارگران دارند، باشند و از روی‌کم‌اطلاعی قانون کار را سخت‌گیرانه‌ترین در جهان معرفی نکنند.

به گزارش کارگرآنلاین، یک روز پس از اینکه محمد رضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مدعی شد که سخت‌گیرانه‌ترین قانون کار جهان بر مناسبات بازار کار ایران حاکم است، یک عضو کارگری شورای عالی کار گفت: حداقل از نمایندگان مجلس انتظار می‌رود تا با دانش کافی راجع به مسائل مربوط به جامعه کارگری اظهار نظر کنند.

علی خدایی با ابراز تعجب از چنین موضعگیری‌هایی گفت: دست کم رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به اعتبار سابقه علمی و تخصصی که از خود ارائه کرده است نباید تمامی مشکلات اقتصادی کشور را با یک چوب‌براند و برای قانون کاری که مفاد آن سالهاست رنگ‌ اجرا به خود ندیده‌اند به اندازه آثار منفی مقررات پولی، مالی و گمرکی ارزش منفی قائل شود.

در خبری که توسط رسانه‌ها از گردهمایی روز پنجشنبه سراسری هیئت رئیسه مجامع بسیج اصناف، بازاریان و تجار کشور در شهر مشهد منتشر شده بود، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از سخنرانان ضمن برشمردن مشکلات نظام اقصادی ایران، از قانون کار در کنار قوانین بانکی به عنوان عامل بازدارنده فعالیت‌های اقتصادی یاد کرده و گفته بود متاسفانه سختگیرانه ترین قانون کار در جهان را داریم.

خدایی در ادامه انتقادش از این موضعگیری رئیس کمیسون اجتماعی مجلس گفت: امیدواریم در بدنه نمایندگان مجلس هنوز افرادی که نظر مثبتی نسبت به مواضع صنفی جامعه کارگری دارند، باقی‌مانده باشد و 289 عضو دیگر مجلس مانند آقای پورابراهیمی در مورد قانون کار قضاوت نکنند.

وی گفت: اگر کسی هنوز مدعی است که سخت‌گیری‌های قانون کار باعث تشدید بیماری نظام اقتصادی کشور است بهتر است قبل از هرگونه اظهار نظر حداقل به آمار و اطلاعات مورد وثوق خود مراجعه کند تا بفهمد که 95 درصد کارگرانی که امروز در بازار کار ایران مشغول کارند به دلیل قراردادی بودن از شمول حمایت‌های قانون کار مستثنی هستند.

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: وقتی ناپایدار بودن امنیت شغلی کارگران آنها را از پیگیری برای اجرای جنبه‌های حمایتی قانون کار محروم می‌کند، دیگر نمی‌توان قانون کار سختگیرانه خواند و آنرا همسنگ دیگر عوامل بازدارنده تولید قلمداد کرد.

خدایی گفت: قطع یقین کسانی هم که از مدام از ایرادهای قانون کار لب می‌زنند آرمان خود را ایجاد اشتغال و مهار بیکاری معرفی می‌کنند اما شکی وجود ندارد که مسیر آنها با راهی که جامعه کارگری قصد دنبال آنرا دارد متفاوت است.

وی گفت: کارگران از ایجاد اشتغال و مهار بیکاری که در راستای حفط کرامت انسانی آنها باشد حمایت خواهند کرد و از این بابت نه تنها هرگز از مواضعی نظیر اظهارات اخیر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس حمایت نخواهند کرد بلکه معترض به آن خواهند بود.

این فعال صنفی کارگری با یادآوری اعتراض‌هایی که سال گذشته از سوی کارگران نسبت به بررسی لایحه اصلاح قانون کار در مجلس شورای اسلامی مطرح شد، گفت: نتیجه این اعتراض توقف این بررسی ها بود و امروز در ادامه این پیگیری‌ها شاهد تشکیل کمیته‌ای در شورای عالی کار هستیم که قرار است وظیفه آن رسیدگی به مشکل نبود امنیت شغلی کارگران قراردادی باشد.

وی افزود: علاوه براین جامعه کارگری از بابت  سیاسیت‌های مربوط به توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و نیز اجرای برنامه‌های اشتغالزایی دولت نگرانی‌هایی دارد که باید از طریق پیگیری‌های صنفی برطرف شود.
منبع: ایلنا