تاریخ : 16:27 - 1396/08/29
کد خبر : 68467
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

تعطیلی واحدهای بیشتر تولید در راه است

نماینده سابق کارفرمایان در شورای عالی کار:

تعطیلی واحدهای بیشتر تولید در راه است

نماینده سابق کارفرمایان در شورای عالی کار با اشاره به اینکه عدم حمایت از واحدهای تولیدی و قاچاق کالا و واردات بی رویه باعث بیکاری کارگران است گفت: در صورتی که رویه واردات به همین روال ادامه یابد در آینده نزدیک بخشی از واحدهای تولیدی تعطیل خواهد شد.

به گزارش کارگرآنلاین، محمودنجفی سهی، نماینده سابق کارفرمایان در شورای عالی کار درباره وضعیت بیکاری در واحدهای تولیدی گفت: تا زمانی که مشکل رکود در بین واحدهای تولیدی حل نشود بیکاری همچنان باقی است. با طرح های موردی اشتغال در  کشور رونق نمی گیرد. یک درصد بسیار کمی ممکن است طرح های وزارت کار بتواند نقش موثری در رونق تولید داشته باشد.

این فعال کارفرمایی با بیان اینکه هیچگاه تولید داخلی مورد حمایت قرار نمی گیرد اظهار داشت: فعالان بازار لوازم یدکی کشور طی مذاکراتی با چین، قطعه هایی را برای خودروهایی که 70 درصد ساخت داخل دارد وارد می کنند. این مسئله ناشی از عدم حمایت دولت از تولید داخلی است. این موضوع به معنی بیکاری کارگران ایرانی است. در حال حاضر 70 درصد پژو405 و پراید تولید داخلی است ، اما تأکید دارند که این خودروها باید از چرخه خارج و ماشین های جدید جایگزین شود، این در حالی است که ماشین های جایگزین چیزی جز خودروهای چینی وارداتی نیست. در حال حاضر خودروسازی ها علی رغم تأکیدات دولت برای اولویت دهی با ظرفیت داخلی اما در قراردادهای خود با شرکت های مختلف با کمترین میزان ظرفیت برای کشور کار می کنند.

 نجفی سهی با بیان اینکه سیاست گذاری ها برای حمایت از تولید داخلی مفید نیست گفت: با سیاست گذاری هایی که این روزها در واحدهای صنعتی و صنعت خودرو داریم در آینده نزدیک بیکاری واحدهای قطعه سازی را پیش رو خواهیم داشت.

نماینده سابق کارفرمایان در شورای عالی کار با تأکید بر اینکه برای مبارزه با بیکاری ارائه جدی برای مقابله با قاچاق و حمایت جدی از تولید داخلی نیاز است گفت:در حال حاضر با ترکیه تعرفه ترجیحی امضا کردیم. در حال حاضر بخشی از قطعاتی که در بازار استفاده می شود از ترکیه وارد می شود،در حال حاضر با 40 درصد از ترکیه قطعه وارد می شود که این میزان تعرفه قابل رقابت با کالای داخلی نیست. چرا که تعرفه ها پایین و هزینه های تولید در کشور بالا است.

وی افزود:در حال حاضر هزینه های تولید برای یک کارفرما مقرون به صرفه نیست. به همین دلیل زمانی که از کار او حمایت نشود کارفرما مجبور به کم کردن ظرفیت کار خود و بیکاری نیروی کار می شود. مواد اولیه تولید داخل طی چند وقت اخیر با نوسان قیمت دلار به شدت افزایش یافته است. ما مواد اولیه را به قیمت ارزان به واحدهای پتروشیمی می دهیم آن ها فروش خود را با دلار مقایسه می کنند و به همین دلیل قیمت ها بدون دلیل افزایش می یابد. شب گذشته اخبارهایی را شنیدم مبنی بر اینکه به خاطر گران شدن مواد اولیه و نرخ دلار بازار بورس رونق گرفته است. این خبر تنها برای عده ای از مردم خوشحال کننده است و برای بخش عظیمی ناراحت کننده است.
منبع: تسنیم