تاریخ : 17:01 - 1396/09/01
کد خبر : 68535
سرویس خبری : سیاسی
 

ایران و عربستان در آستانه جنگ نیابتی جدید

فایننشال تایمز؛

ایران و عربستان در آستانه جنگ نیابتی جدید

«استعفای سعد الحریری، نخست وزیر لبنان نشان از درگیری عمیق تری در منطقه دارد ...»

به گزارش کارگرآنلاین، اقدامات اخیر عربستان در منطقه از جمله "اجبار نخست وزیر لبنان به استعفاء"، "جنایات جنگی در یمن"، "همدستی با صهیونیست ها" و "حمایت از گروه های تروریستی همچون داعش و القاعده" موجی از انتقاد را علیه سعودی ها دامن زده است.

روزنامه فایننشال تایمز (FT) با انتشار یادداشتی زیر عنوان "ایران و عربستان سعودی در آستانه جنگی نیابتی بر سر لبنان قرار گرفته اند" به بررسی عملکرد منفی ریاض در منطقه پرداخته است.

در ابتدای این نوشتار می خوانیم: استعفای "سعد الحریری" نخست وزیر لبنان نشان از درگیری عمیق تری در منطقه دارد.

فایننشال تایمز به فتنه ای اشاره کرده که عربستان در لبنان به وجود آورد و اینکه اجبار حریری به استعفا انتقادات زیادی را به دنبال داشت.

این روزنامه انگلیسی افزود: اما بسته شدن این پرونده، احتمالا با باز شدن پرونده دیگری همراه خواهد بود که می تواند به بحران خطرناک تری دامن بزند.

براساس این گزارش، لبنانی ها فهمیده اند که عربستان، "سعد حریری" و خانواده اش را به زور در ریاض نگه داشت و این اقدام با هدف ضربه زدن به حزب الله لبنان انجام شده است.

در بخش دیگری از این نوشتار به تلاش آل سعود برای همکاری با صهیونیست ها علیه ایران اشاره شده است.

به نوشته فایننشال تایمز، "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی قصد دارد از اسرائیل برای عقب راندن ایران استفاده کند. البته عملکرد وی در سیاست خارجی تاکنون بیشتر نشان از سرخوردگی و شکست دارد تا رسیدن به دست آوردی مناسب.

فایننشال تایمز به جنایات عربستان در یمن نیز اشاره کرده و می نویسد، پس از به راه انداختن حملات هوایی در یمن علیه حوثی ها –گروهی که حمایت های محدودی را از جانب ایران و متحدانش دریافت کرده– عربستان انتظار داشت مصر و پاکستان با اعزام نیروی زمینی خود از این حملات دفاع کنند اما آن ها این کار را نکردند.

این گزارش می افزاید: با گذشت بیش از دو سال، ائتلاف تحت رهبری عربستان با انتقادها به علت کشتار غیرنظامیان یمنی، ایجاد قحطی و شیوع بیماری وبا روبرو شده است.

گفتنی است، فایننشال تایمز چندی پیش نیز گزارشی را از اقدامات مخرب ریاض در منطقه منتشر کرده بود که بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت.

در آن گزارش آمده بود که رقابت ایران و عربستان به مرز انفجار رسیده و کشیده‌ شدن پای لبنان به جنگ فرقه‌ای میان ایران و عربستان ناعادلانه است.

فایننشال تایمز همچنین از اینکه "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا، عربستان را تشویق کرده که نقش جدی تری در منطقه ایفا کند، ابراز تاسف کرده است.
جام نیوز