تاریخ : 23:00 - 1396/09/05
کد خبر : 68639
سرویس خبری : سیاسی
 

احیای حقوق‌های مادام‌العمر نجومی در مجلس

احیای حقوق‌های مادام‌العمر نجومی در مجلس

سعید تواناراد، گفت: اخیراً در تحقیقاتی که برای ارائه پیشنهادات خود برای رفع مشکلات کشور داشتیم، متوجه شدیم که در سکوت کامل رسانه‌ای، حقوق مادام العمر مسوولان در صحن علنی مجلس احیا شده است.

به گزارش کارگرآنلاین به نقل از صبح نو، جابجایی تنها یک ویرگول در متن قانون بودجه 96، این روزها جنجال آفرین شده است. این ویرگول ناچیز اما بار مالی سنگینی بر دوش دولت گذاشته و حقوق مادام‌العمر برای مسوولان و نمایندگان مجلس را احیا کرده است.

بار مالی سنگین با جابجایی یک ویرگول
طبق بند الف تبصره 12 قانون بودجه سال 96 کل کشور «افزایش حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر از قبیل هیأت علمی، کارکنان کشوری و لشکری و قضات به طور جداگانه توسط دولت در این قانون انجام می‌گیرد به نحوی که تفاوت تطبیق موضوع مواد 71 و 78 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال 86 در حکم حقوق ثابت، باقی بماند.» البته این تبصره سال‌های گذشته نیز در قوانین سنواتی بودجه تکرار شده اما امسال تنها با یک جابجایی جزئی به معنای حقوق مادام العمر نجومی‌بگیران است.

مجلس مقصر است!
البته دولت منکر این قضیه شده و می‌گوید که لایحه را مانند گذشته تدوین و به مجلس ارسال کرده است و مسوولیت هرگونه تغییر و جابجایی را متوجه بهارستان می‌داند.
آقای محمد کردبچه، مشاور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور، با تأیید بر این موضوع به شرق گفت: «وقتی لایحه از سوی دولت به مجلس رفت، جای این ویرگول درست بود، اما به دلایلی نامشخص جای آن تغییر کرد، جابه‌جایی این ویرگول بار مالی زیادی ایجاد خواهد کرد.»

دولت در لایحه بودجه 96 آورده بود:‌ طبق بند الف تبصره 12 قانون بودجه سال 96 کل کشور «افزایش حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر از قبیل هیأت علمی، کارکنان کشوری و لشکری و قضات به طور جداگانه توسط دولت در این قانون انجام می‌گیرد به نحوی که تفاوت تطبیق موضوع مواد 71 و 78 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال 86 در حکم حقوق، ثابت باقی بماند، انجام می‌پذیرد.»
با جابه‌جایی علامت نگارشی ویرگول (،) دو کلید واژه «حقوق ثابت» و «حقوق» فضای متفاوتی از لایحه در قانون بودجه 96 ایجاد کرده که بار حقوقی و مالی بیشتری برای دولت به همراه دارد.

احیای قانونی حقوق مادام‌العمر
قضیه از این قرار است که بدون وجود این ویرگول، اگر شخصی در نظام اداری در مقامات مذکور در ماده ۷۱ منصوب شود و قانون اجازه دهد که از برخی امتیازات و مزایا به دلیل آن مسوولیت سنگین‌تر استفاده کند و پس از مدتی به دلیلی کناره‌گیری کرده یا برکنار یا بازنشسته شود، وی همچنان می‌تواند از این مزایا، امتیازات و حقوق اضافی که مربوط به دوران مسوولیت سنگینش در آن مقام بوده، مادام‌العمر استفاده کند!

«تبصره ۳ ماده۷۱» در سال ۸۶ تصویب و در سال ۹۰ به حقوق مادام‌العمر موسوم شد که این تبصره حذف شده بود اما بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که این قانون در تبصره ۱۲ قانون بودجه 96 احیا شده است؛ این احیاشدن یعنی آنکه همه کسانی که حتی یک روز مسوولیتی مانند وزیر، معاون وزیر، نماینده و... داشته‌اند، اما از فردای آن روز در آن سمت نباشند، ۸۰ درصد حقوق آن جایگاه، باید به آنها پرداخت شود.
بر همین اساس، عدم اصلاح این بند، سالانه ۷ هزار میلیارد تومان به هزینه‌های اجرایی دولت افزوده و با احتساب عدد نسبی ۵۰ سال برای حقوق مشمولان این بند تا پایان عمر، ۳۵۰ هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور لطمه وارد می‌شود.

عمدی بودن احیای حقوق‌های مادام‌العمر نجومی
آقای سعید تواناراد، دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در گفت وگو با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» از نخستین افرادی بود که از پیشروی لایحه‌ای با محتوای مادام‌العمر شدن حقوق‌های نجومی با حذف یک ویرگول خبر داده و گفته بود: «اخیراً در تحقیقات و جلسات تخصصی که برای ارائه پیشنهادات خود برای رفع مشکلات کشور داشتیم، متوجه شدیم که در سکوت کامل رسانه‌ای، حقوق مادام العمر مسوولان با حذف یک ویرگول از متن لایحه بودجه ۹۶ و تبدیل آن به قانون با بی‌توجهی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی و نمایندگان در صحن علنی مجلس احیا شده است.»

وی همچنین تأکید کرده بود:« ممکن است برخی بگویند حذف این ویرگول سهوی اتفاق افتاده است اما سؤال اینجاست که اگر غیرعمدی بوده، چطور اخیراً اکثریت نمایندگان مجلس دهم به اصلاح این بند رأی منفی داده بودند؟ اخیراً قضیه توسط برخی نمایندگان مسوولیت پذیر کشف و برای اصلاح به صحن علنی مجلس برده شده بود که زیر ۱۰۰ رأی موافق گرفت!»

نمایندگان با یک فوریت طرح اصلاح بودجه سال ۹۶
سوم آبان‌ماه بود که نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح اصلاح بند الف تبصره 12 قانون بودجه سال 1396 کل کشور مخالفت کردند و این طرح برای بررسی به صورت عادی بررسی به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد.

سوءتفاهم قانونی
آقای محمدحسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره حذف ویرگول جنجالی تبصره 12 قانون بودجه 96 گفت: ویرگول در لایحه تقدیمی بودجه96 از سوی دولت، درست جای گذاری شده بود، اما سخنانی درباره تغییر آن از سوی کمیسیون تلفیق نادرست است، در صحن هم چنین تغییری رخ نداده است.وی ادامه داد: ماجرای اصلی حذف این ویرگول بدین شرح است که در قرائت آقای قاضی زاده هاشمی، عضو هیأت رییسه مجلس که از سوی آقای مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 96 هم تکرار شد، ویرگول بر اساس مکث جابجا شد که اشتباهی سهوی است، نه در کمیسیون تلفیق و نه در صحن هیچ پیشنهادی مبنی بر جابجایی، حذف یا تغییر نسبت به متن لایحه دولت مطرح نشده است.

صدور احکام بدون توجه به قانون
این عضو کمیسیون برنامه بودجه تأکید کرد: دولت به‌رغم اینکه قانون به این نحو انشاء و ویرگول در تبصره 12 قانون بودجه 96 جابجا شده بود، به قانون بی‌توجهی کرده و احکام را به رویه سابق صادر کرده است چراکه این جابجایی ویرگول بار مالی زیادی را برای دولت به وجود می‌آورد.حسینی خاطرنشان کرد: البته مجلس وقتی به این نتیجه رسید که این اشتباه سهوی بار مالی زیادی دارد که تأمین آن برای دولت امکانپذیر نیست، اصلاحیه‌ای را در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس انجام داده که در آینده‌ای نزدیک در صحن بررسی و در صورت تصویب، این تبصره به روند سابق خود برمی‌گردد.

زمان اصلاح تبصره 12 در صحن
این نماینده مجلس همچنین تأکید کرد: با اینکه دولت بر اساس لایحه‌اش عمل کرده است، اما نامه نگاری‌هایی هم از سوی سازمان امور اداری استخدامی و هم سازمان برنامه و بودجه به ریاست مجلس انجام شده بود که در آن خواستار اصلاح متن قانون بودجه 96 بودند که این اصلاح یک شنبه هفته گذشته در کمیسیون مصوب شد و امروز به هیأت رییسه ارسال می‌شود، شاید در سه شنبه یا چهارشنبه هفته جاری در صحن علنی مطرح و نهایی شود.