تاریخ : 23:00 - 1396/09/08
کد خبر : 68709
سرویس خبری : سیاسی
 

اگر بانک مرکزی مشکل موسسات مالی را حل نکند رفتارمجلس تغییر می‌کند

هشدار لاریجانی به بانک مرکزی؛

اگر بانک مرکزی مشکل موسسات مالی را حل نکند رفتارمجلس تغییر می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بانک مرکزی باید با سرعت بیشتری در حل مشکل سپرده گذاران اقدام کند در غیر این صورت رفتار مجلس نسبت به وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تغییر خواهد کرد.

به گزارش کارگرآنلاین، در ابتدای جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی ضمن تبریک ایام ولادت پیامبر اکرم گفت: تکیه اصلی پیامبر بر توحید و وحدت مسلمانان بود و می فرمود «اختلاف نکنید که پیشینیان شما دچار اختلاف شدند و نابود شدند» و می فرمود «مومنان برادرند و خون هایشان یک رنگ است و در برابر دیگران قدرتی واحد هستند.»

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر در میان روایاتی که از پیامبر به جای مانده است به همین دو روایت تکیه می شد، امروز وضعیت مسلمانان اینگونه نبود که با داشتن بیش از یک میلیارد جمعیت مجبور باشند در برابر قدرت های بزرگ سر خم کنند.

لاریجانی ادامه داد: ریشه این درد بزرگ را مرحوم مدرس که نماد نمایندگی مجلس در جمهوری اسلامی ایران است، بیان نمود «فکر می کردم چرا ممالک اسلامی رو به ضعف رفته و ممالک غیر اسلامی رو به ترقی چندین روز فکر کردم و بالاخره به این نتیجه رسیدم ممالک اسلامی سیاست را از دیانت جدا کردند ولی ممالک دیگر سیاست شان عین دیانت شان است.»

لاریجانی اظهار داشت: ممکن است امروز در کشورهای غربی صحبت از سکولاریسم یا جدایی دین از سیاست باشد اما حرف مدرس در حقیقت عمل آنهاست نه شعارهای آنها.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «ژان پل سارتر» این حقیقت رفتاری را این چنین بیان کرد. غرب همیشه با عرب ها به مثابه موجوداتی مادون انسان رفتار می کرد و از نظر آنها، مردمان آنجا فقط ساکنان سرزمین های عربی بودند نه مالکین واقعی آنها. چرا «سارتر» عقیده غربی ها را این چنین بیان داشت در حالی که چند قرن در اروپا سخن از جدایی دین از سیاست مطرح است چون در پس سکولاریسم غربی تحقیر مسلمانان و استعمار آنها نهفته بوده و هست.

نماینده مردم قم اظهار داشت: او این ماجرا را در استعمار فرانسه در الجزایر به درستی دریافت. قرار نبود و نیست غربی ها از تاریخ مسلمانان و خدمات علمی آنها بی اطلاع باشند بلکه نوعی سلطه طلبی از مسلمانان را مبنای حرکت خود قرار دادند.

وی با اشاره به اظهارات «اکو» در کتاب «فاشیسم ابدی» اظهار داشت: وی وقتی در مورد ارتجاع در دنیای پست مدرن صحبت می کند با صراحت اعلام می دارد از یاد نبرید که دنیای اسلام، مردانی چون ابن سینا، ابن رشد، ابن باجه، ابن خلدون  به دنیا داد و عرب های مسلمان اسپانیا دانش هایی چون جغرافیا، نجوم، ریاضیات و علوم پزشکی را در دورانی که جهان مسیحیت در خواب غفلت بسر می برد به دنیا هدیه دادند و ضمنا به خاطر داشته باشید صلاح الدین ایوبی هنگامی که قدس را برای دومین بار فتح کرد نسبت به مسیحیان بسیار مهربان تر و دل رحم تر بود تا مسیحیان که در غلبه مجدد در قدس با مسلمانان رفتار کردند. این نمونه ها نشان می دهد حرکتی که پیامبر در تفکر مسلمانان ایجاد نمود و پیشرفت هایی که مسلمانان در صدر اسلام پیدا کردند دیگران به مقابله گسترده با آن پرداختند.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام تاکید کرد: این رفتارهای تحقیرآمیز و ماجراجویانه غرب باعث نفرت و انزجار ملت های مسلمان از آمریکا شده است. برژینسکی که زمانی مشاور امنیت ملی آمریکا بود می گوید در کشورهای خاورمیانه انزجار حاد نسبت به دخالت های بی مورد آمریکا در خاورمیانه و پشتیبانی آن از اسرائیل وجود دارد و آمریکا را دلیل اصلی محرومیتی که احساس می کنند، می دانند.

لاریجانی اظهار داشت: مرحوم مدرس که در آستانه روز مجلس باید از شخصیت او یاد کنیم با توجه به شرایط غرب و سایر کشورها و وضعیت داخلی ایران تئوری و توازن ادبی را در سیاست پیشنهاد نمود و فرمود من از هر کسی که بر ضدمان باشد می ترسم و از هر دولتی که بخواهد ذره ای دخالت در امور ما بکند می ترسم و باید توازن ادبی را نسبت به همه را مراعات کرد نه توازن وجودی را. ترس مدرس جنبه فردی نداشت. سخن او برای حفظ منافع ملی کشور بود وگرنه مدرس در شجاعت بی نظیر بود.

وی با بیان اینکه بارها در تاریخ ایران رفتار غیورانه مدرس را شنیده یا خوانده اید، گفت: مستوفی که از جریان سوسیال بود ماموریت یافت با مدرس درباره سردار سپه صحبت کند و قدری او را نرم نماید. به مدرس می گوید آیا تصور نمی کنید برای متنبه شدن سردار سپه این اندازه اقدام کافی باشد، مدرس گفت خیر، باید دستش از ریاست هیئت وزرا کوتاه گردد. گفتم در این ۶-۷ ماه ریاست وزرایی او خوب عمل کرده است، سامان به قشون داده، مالیات ها را نظم داده است. مدرس گفت سگ هر چقدر هم خوب باشد همین که پای بچه صاحب خانه را گرفت خوب نمی باشد و باید از خانه بیرونش کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مدرس در مبارزه با استبداد و استعمار در تاریخ مجالس ایران نقش بزرگ و بی بدیلی داشت. او بود که در مقابل ورود روس ها به تهران یک تنه ایستاد و شرایط را عوض کرد. او بود که در مقابل جمهوری رضاخانی ایستاد و نگذاشت به هدفش برسد.

نماینده مردم قم با بیان اینکه مدرس در همان زمان مشکل ایران را توسعه اقتصادی می دانست، خاطرنشان کرد: مدرس معتقد بود دولت و مجلس باید همتشان را بر این بگذارند که اقتصادیات کشور سامان یابد و تجربه نشان داده دولت نه ملاک خوبی است و نه مدیر حمل و نقل خوبی؛ هر چه به این کارها دست بزند موجبات خسارت و ضرر دولت است.

وی گفت: بیش از یکصد سال از دوره مدرس می گذرد، همچنان مشکل اصلی کشور ما اقتصاد است و مشکل اقتصاد ما دخالت های گسترده دولت است که مرحوم مدرس می گوید نه تجار خوبی است و نه ملاک خوبی. این امر نشان می دهد با همه منابع زیرزمینی نفت و گاز و همه ارتباطات ایران با غرب، حرکت توسعه ای ایران حرکتی رو به جلو نداشته است.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام افزود: این در حالی است که از دیرباز ایرانیان باستان، مردمانی با فکر اقتصادی بوده اند. سقراط حکیم می گوید اولین ملتی که نیاز به مواد زراعی و خوراکی نداشت ایرانیان بودند؛ ایرانیان با اخلاق ترین ملل دنیا هستند و ایرانی، بی باک، فداکار و با تربیت است.

لاریجانی با طرح این سئوال که چرا پتانسیل فرهنگی درجا زد و بعد از یکصد سال همچنان مشکل ما در بعد اقتصادی همان است، ادامه داد: یکی از دلایل آن این است که از تجدد، رویه آن را دریافته است و شگرد باطن آن را درست فهم نکرده است. رضا خان به جای تکنولوژی غرب کلاه فرنگی و مبارزه با روحانیت و دین را دریافت است و به جای تکیه بر توانمندی داخلی، نگاه به واردات اولویت یافت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بانکها به جای اینکه وسیله توسعه کشور و رونق تولید گردند موضوعی خودبنیان شدند که گاه مانع تولید کشور شدند، گفت: نمی خواهم سخن «برتولت برشت»  را بپذیرم که گفت دزدها دو قسم هستند. یکی دزدان حرفه ای که برای دزدی، بانک تاسیس می کنند و دیگری دزدان غیرحرفه ای که به بانکها دستبرد می زنند و سرقت می کنند. قطعا در این سخن اغراق است اما بانکها در کشورهای توسعه یافته در خدمت تولید و توسعه کشورها هستند نه اینکه خود اصلی شوند و بقیه مسائل توسعه کشور، فرع آن قرار گیرد.

ایجاد وفاق و ترک جدال یکی از واجبات شرایط کنونی است
نماینده مردم قم بیان داشت: با مجموع شراط کشور امروز چیزی واجب تر از این نیست که محور تلاش های ما بر دو ستون استوار باشد. ایجاد وفاق در کشور و ترک مراق. پیامبر اسلام فرمود: با پرواترین مردم کسانی هستند که مراق و جدال گری را رها کنند اگرچه حق با آنها باشد.

وی گفت: همواره ملک الشعرای بهاردرباره مدرس می گوید. مدرس مجتهد مسلم بود. فقیه بود. به تاریخ و منطق و کلام آشنا بود و در سخنرانی و خطابه همتا نداشت و چون عوامفریب نبود و پاکدامنی و ثبات عقیده در او بی اندازه قوی بود هیچگاه در صدد دفاع، از حمله ها، تهمت هایی که به او زده می شد بر نمی آمد و همچنین هتاک و بی نزاکت نبود. حقایق در افکارش بیشتر متمرکز بود تا ظاهرسازی و مردم فریبی.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام تصریح کرد: امروز با حجم مشکلات کشور در ابعاد مختلف نیازمند همگرایی و هم افزایی هستیم و حل مسائل اصلی کشور در گرو این راهبرد است.

لاریجانی تمرکز بر حل مشکلات اقتصادی مردم را دومین امر واجب کشور خواند و اظهار داشت: مجلس و دولت وظیفه ای مهمتر از حل مشکلات و چالش های اساسی کشور ندارند. امسال بحث های مهمی در مجلس مطرح شد. کمیسیون ها و مرکز پژوهش ها درگیر ارائه طرح برای این مشکلات بودند. یک نمونه آن مشکل سازمان تامین اجتماعی بود که ابعاد آن مشخص و پیشنهاد برای حل آن نیز ارائه شد که امیدواریم با سرعت بیشتری در کمیسیون مربوطه بررسی شود.

هشدار به وزارت اقتصاد و بانک مرکزی
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره مسئله بانکها و موسسات اعتباری افزود: مسئله بانکها و موسسات اعتباری که باعث نگرانی عده زیادی از مردم شده است مجلس با وقت گذاری زیاد و پیگیری مستمر، مشکلات مردم را دنبال کرد و بانک مرکزی را در مسیر حل قرار داد. بانک مرکزی باید با سرعت بیشتری در حل مشکل سپرده گذاران اقدام کند در غیر این صورت رفتار مجلس نسبت به وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تغییر خواهد کرد.

نماینده مردم قم در آستانه ارائه لایحه بودجه سال ۹۷ گفت: فرصت خوبی است که به جای روند متعارف بودجه نویسی در سالهای اخیر که موجب نشر اوراق مشارکت به صورت غیرموجه شده است، بودجه هدفمند را ساماندهی کنیم.

وی از کمیسیون بودجه و کمیسیون تلفیق خواست گام های اساسی در اصلاح ساختار بودجه و جایگزینی اوراق با منابع راکد نمایند. برای پیشبرد صادرات و رونق تولید، سازمان یافته تر عمل کند.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام هفته بسیج را به فرزندان راستین انقلاب تبریک گفت و اظهار داشت: بدون تردید استواری ملت و کشور ما در شرایط پرمسئله منطقه مرهون فداکاری های این شجره طیبه است که امام(ره) در سال ۵۸ آن را تاسیس کرد.

سپاه قدس و سردار سلیمانی در مبارزه با تروریسم در منطقه گامی بی همتا برداشتند

لاریجانی همچنین از سپاه قدس و فرمانده شجاع آن سپاسگزاری کرد و گفت: سپاه قدس و سردار سلیمانی در مبارزه با تروریسم در منطقه گامی بی همتا برداشتند.

فاجعه مسجد مصر شباهت به جنایت صهیونیست ها در مسجد الخلیل داشت

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با مجلس مصر و ملت مصر در حادثه تاثربرانگیز تروریستی اظهار همدردی کرد و گفت: این فاجعه شباهت به جنایت صهیونیست ها در مسجد الخلیل داشت.

منبع: مهر