تاریخ : 16:12 - 1396/10/12
کد خبر : 69321
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

 آشوبگران بیکاری را تشدید می کنند

یک اقتصاددان:

آشوبگران بیکاری را تشدید می کنند

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اغتشاشات اخیر نه تنها مشکلات اقتصادی را حل نمی کند بلکه باعث خروج سرمایه از کشور می شود گفت:در این وضعیت، بیکاری بیشتر و معیشت مردم و کسب و کار سخت تر می شود.

به گزارش کارگرآنلاین، آرمان حاجیان‌فر استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی در واکنش به آشوب های اخیر در برخی شهرها گفت: همه قبول داریم که در حال حاضر هزینه معیشت یک خانواده 4نفره، حدود 2 میلیون و 700 هزار تومان است درحالی که حقوق کارگران حدود 1 میلیون تومان است، در همین راستا تناقضی وجود دارد و هزینه هایبهداشت و مسکن بسیار بیشتر از میزان درآمد آنها است.

این کارشناس اقتصادی گفت: دولت تاکنون موفق به ایجاد اشتغال زیاد برای جوانان نبوده است و بانک مرکزی هم موفق نبوده که بانک ها را تولید محور کند. دولت باید در این زمینه دقت زیادی داشته باشد.

 حاجیان فر ادامه داد: ولی اولین مسئله ای که در این وضعیت اقتصادی همزمان با اغتشاشات تحت تأثیر قرار می گیرد بحث سرمایه گذاری است. چه سرمایه داران داخلی و چه سرمایه گذاران خارجی در فضایی که ناامن باشد اطمینان برای سرمایه گذاری نمی کنند و این موضوع باعث بدتر شدن وضعیت اقتصادی می شود.

 این کارشناس اقتصادی افزود: زمانی که اغتشاش و آشوب باشد آن دسته از افرادی که می توانند با سرمایه خود به وضعیت اقتصادی کمک کنند دیگر اعتماد نمی کنند و این عدم اعتماد ضربه به اقتصاد کشور می زند.

 یک استاد دانشگاه  ادامه داد: بسیاری از سرمایه داران همزمان با فضای آشوب که در کشور ایجاد شده به دنبال خارج کردن سرمایه های خود از کشور هستند و این موضوع به ضرر اقتصاد و کل معیشت مردم است. همین موضوع باعث بیکاری و کسادی کسب و کار می شود و بر سیر صعودی بیکاری اضافه می شود.

وی بیان کرد: با این گونه اعتراض های خشونت آمیز، بحث معیشت مردم ضربه می خورد چرا که کسب و کار دچار اختلال می شود. تخریب اموال عمومی نه تنها گرهی از مشکلات مردم باز نمی کند بلکه گرانی و مشکلات اقتصادی را بیشتر نیز می کند.

منبع: تسنیم