تاریخ : 17:09 - 1396/10/18
کد خبر : 69359
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

 منابع اشتغال فراگیر هنوز به حساب وزارت کار واریز نشده است

منابع اشتغال فراگیر هنوز به حساب وزارت کار واریز نشده است

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار با تشریح جزئیات برنامه اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی گفت: منابع مربوط به اشتغال فراگیر هنوز به حساب وزارت کار واریز نشده است.

به گزارش کارگرآنلاین، عیسی منصوری، معاون توسعه  اشتغال و روستایی در یک نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه  در یک دسته بندی مشخص برنامه های اشتغالی وزارت کار را عنوان کرد و گفت:امسال یک برنامه اشتغال عام را در دستور کار قرار دادیم که پس از تصویب در دولت و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به فعالان و کارگزاران امر ابلاغ شد؛ همچنین یک برنامه خاص اشتغال نیز تحت عنوان «برنامه حمایت از توسعه و اشتغال مناطق روستایی و عشایری» در دستور کار است.

وی با اشاره به ابعاد برنامه اشتغال فراگیر گفت: اشتغال پذیری یکی از جنبه های اصلی این برنامه است که از طریق اجرای طرح کارورزی ویژه جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی و همچنین طرح آموزش در محیط کار واقعی اجرا میشود. همچنین کاهش هزینه آموزش با ارائه طرح مشوق های کارفرمایی برای جذب نیروی کار و ارائه یارانه دستمزد برای کارفرمایان در صورت جذب متقاضیان شغل در مناطق دارای نرخ بیکاری بالا از ابعاد برنامه اشتغال فراگیر هستند.

منصوری ادامه داد: بعد دیگر «برنامه اشتغال فراگیر»، توسعه کسب و کار و ایجاد اشتغال پایدار مبتنی بر ظرفیت های هر استان در سطح ملی و روستایی است که این ظرفیت ها تحت عنوان رسته های پراشتغال شناسایی و ابلاغ شده است. برای برنامه اشتغال فراگیر علاوه بر مداخلات توسعه ای، ارائه تسهیلات همراه با یارانه در دستور کار است و برای این امر 20 هزار میلیارد تومان از محل منابع بانکی اختصاص پیدا کرده است که این منابع صرفاً محدود به سال96 نخواهد بود و در سال آینده نیز تداوم دارد.

معاون وزیر کار به جزئیات اجرای برنامه حمایت و توسعه از اشتغال مناطق روستایی و عشایری اشاره کرد و گفت: قانون مربوط به اجرای این برنامه در تابستان امسال به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و پس از تدوین آئین نامه اجرایی، دستورالعمل مربوطه اخیراً از سوی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به استان ها ابلاغ شده است.

وی با تاکید بر اینکه مداخلات توسعه ای و پرداخت تسهیلات دو جنبه اصلی برنامه خاص اشتغال روستایی و همچنین برنامه اشتغال فراگیر هستند، ادامه داد: برنامه حمایت و توسعه اشتغال روستایی سه گروه هستند. گروه نخست شهرهای زیر 10 هزار نفر و نواحی صنعتی خواهند بود که مشمول سود 10درصدی پرداخت این تسهیلات هستند. گروه دوم نیز مناطق روستایی و عشایری معمولی خواهند بود که نرخ سود تسهیلات برای اهالی این مناطق 6 درصد در نظر گرفته شده است؛ همچنین گروه سوم اهالی مناطق روستایی و عشایری در مناطق روستایی هستند که مشمول تسهیلات با نرخ 4 درصدی خواهند بود.

منصوری افزود: برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی، معادل ریالی یک و نیم میلیارد دلار به میزان حدود 6 هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی اختصاص می یابد که به همین میزان نیز از طرف موسسات عامل باید برای پرداخت این تسهیلات تخصیص یابد که در مجموع می توان گفت 12 هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات حمایت و توسعه از اشتغال روستایی در نظر گرفته شده است.

* 25هزار نفر عقد قرارداد کارورزی بسته اند
منصوری درباره اینکه آیا محدودیتی در پرداخت تسهیلات دارید گفت:  چون بخش قابل توجهی از افراد در قالب شکل‌گیری کسب و کار خود را آغاز می‌کنند کوشش کردیم که محدودیتی در بحث تسهیلات نداشته باشیم، ولی ملاحظات خود را هم داریم برای آنکه منابع به انحراف نرود و طرح به نتیجه مطلوب منجر شود.

وی گفت: پرداخت وام هم به فرد متقاضی و هم به شخصیت حقوقی صورت می‌گیرد، ولی اولویت ما در پرداخت با کسانی است که از کار جمعی استقبال کنند و در قالب تعاونی‌ها یا شرکت‌های سهامی خاص طرح‌هایشان را ارائه کنند.اولویت ما برای پرداخت تسهیلات شرکت های تعاونی است. در پرداخت تسهیلات مقرر کردیم در صورتی که فرد یا شرکت با دریافت تسهیلات منابع را به اشتغالزایی اختصاص ندهند سیستم بانکی نرخ تسهیلات را با آنها 18درصد محاسبه کند و دیگر یارانه ای نباشد.

معاون توسعه اشتغال وزارت کار در پاسخ به اینکه آیا تا کنون منابع مربوط به اشتغال فراگیر به حساب وزارت کار واریز شده است گفت: در تأمین منابع اشتغالی محدودیت داشتیم امیدواریم این محدودیت در سال 97 برطرف شود. تا کنون منابع این طرح تأمین نشده است.

وی در پاسخ به اینکه چه تعداد در طرح کاروزی ثبت نام کرده اند گفت: تا کنون 105 هزار نفر ثبت نام کرده اند که از این تعداد حدود25 هزار نفر عقد قرار برای حضور در کارورزی شده اند.

 منصوری درباره طرح تکاپو گفت:هدفگذاری در راستای تکاپو ایجاد 481 هزار شغل بوده است که به طرح به دلیل وابستگی به نهادهای توسعه ای برای تأمین مالی و با توجه به محدودیت منابع به اجرا در نیامده است.

*کمک به اشتغال کرمانشاه از منابع اشتغالی
منصوری در توضیح طرح اشتغال روستایی گفت: طرح توسعه اشتغال روستایی شامل مداخلات توسعه‌ای و ارائه تسهیلات یارانه‌ای دارد که این تسهیلات سه دسته‌اند. نوع اول شهرهای زیر 10 هزار نفر که مشمول سود 10 درصد می‌شوند. نوع دوم مناطق روستایی و عشایری که مشمول نرخ سود 6درصد و در مناطق عشایری و روستایی مرزی که نرخ سود آنها 4 درصد است.

به گفته وی از محل منابع صندوق توسعه ملی معادل ریالی 1.5 میلیارد دلار اختصاص یافته که شش هزار میلیارد تومان می‌شود و معادل این رقم هم بانک‌ها و موسسات عامل باید بیاورند که مجموع آن 12 هزار میلیارد تومان می‌شود. از این اعتبار سهمی برای مناطق زلزله زده کرمانشاه در نظر گرفته شده است.
منبع: تسنیم