تاریخ : 10:15 - 1396/10/23
کد خبر : 69386
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

پیشنهاد افزایش پلکانی حقوق و دستمزد کارگران

پیشنهاد افزایش پلکانی حقوق و دستمزد کارگران

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار با تاکید بر لزوم متعادل سازی دستمزها گفت: مزد کارگران کم است و باید به شکل پلکانی افزایش یابد.

به گزارش کارگرآنلاین، علی خدایی اظهار کرد: با وجود آنکه هزینه‌های جاری دولت بالاست اما توزیع دستمزد توزیع متوازنی نیست. قسمت عمده‌ای از این بودجه را کسانی می‌گیرند که درآمدشان فاصله زیادی با خط فقر و معیشت دارد.

وی ادامه داد: اگر دستمزد به شکل پلکانی افزایش یابد و متعادل سازی دستمزد صورت بگیرد، کسانی که دستمزدشان زیر خط فقر و سبد هزینه مصرف است در وضعیت مطلوب‌تری قرار می‌گیرند.

خدایی گفت: بخش اعظمی از خانوارهای کارگری با کمبود درآمدی که دارند از بسیاری نیازهای ضروری خود گذشته‌اند به نحوی که در بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها شاهد کاهش مصرف هستیم که زنگ هشدار را به لحاظ سوء تغذیه به صدا درآورده است.

به اعتقاد این مقام مسئول کارگری تنها راه خروج از بحران موجود، متعادل سازی دستمزد در کشور است زیرا نیروی کار حداقل‌بگیر است و با توجه به عدم توازن در بازار کار قادر نخواهد بود دستمزد خود را به اندازه نرخ تورم افزایش بدهد.

او درعین حال تصریح کرد:‌ در صورت افزایش قیمت حامل‌های انرژی فشار بر دوش افراد ضعیف‌تر خواهد بود لذا دولت در بحث سیاستهای کلان باید به طبقات محروم بیشتر توجه کند.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار کاهش بودجه عمرانی در لایحه سال ۱۳۹۷ را بزرگترین تناقض بودجه دانست و گفت: دولت در لایحه بودجه از یک سو به دنبال کسب درآمد برای ایجاد شغل است و از سوی دیگر اعتبارات عمرانی را کاهش می‌دهد. بودجه عمرانی یعنی اشتغال و رونقی که بسیاری از صنایع را فعال می‌کند ولی با کاهش بودجه طرح‌های عمرانی عملا اشتغالزایی ناممکن خواهد بود.

به گفته وی، اگر افزایش قیمت حامل‌های انرژی به جای اشتغال،‌ صرف طرح‌های عمرانی می‌شد می‌توانستیم به ایجاد شغل در سطح گسترده امیدوار باشیم ولی هرگونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی به بهانه تامین اعتبار اشتغال، کارساز نیست و در مسیر دیگری صرف خواهد شد.
منبع: ایسنا