تاریخ : 09:23 - 1396/11/09
کد خبر : 69483
سرویس خبری :
 

آیا کارگران باید هزینه افزایش حقوق پزشکان را پرداخت کنند

نماینده کارگران در هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی:

آیا کارگران باید هزینه افزایش حقوق پزشکان را پرداخت کنند

طرح تحول سلامت نیاز به بازنگری دارد و بهتر است نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تصمیم گیران حوزه سلامت کشور به فکر رفع مشکلات این طرح باشند. کارگران نباید هزینه افزایش حقوق پزشکان را پرداخت کنند.

به گزارش  کارگرآنلاین،، اکبر شوکت گفت: وزارت بهداشت به جای مدیریت صحیح منابع سلامت کشور به دنبال این است که از جیب جامعه کارگری هزینه اشتباهات سال های اخیر را تأمین کند و برداشت منابع نه بیست و هفتم حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی نیز به همین دلیل دنبال می شود.

شوکت واریز نه بیست و هفتم حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی را دارای مغایرت جدی با قانون اساسی ارزیابی کرد و اظهار داشت: در جلسه دبیران اجرایی خانه کارگر درباره پرداخت مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت و مباحث اخیری که درباره پرداخت سود به این مطالبات مطرح شده است را بررسی کردیم.

وی افزود: دولت و نمایندگان مجلس به این موضوع توجه داشته باشند که رفتن سهم درمان به خزانه اساسا مغایر با اصل 53 قانون اساسی است. در اصل 53 تصریح شده است که درآمدهای دولتی به خزانه واریز شود. پولی که در سازمان تأمین اجتماعی بابت هزینه درمان وجود دارد اساسا درآمد دولتی نیست.

دبیراجرایی خانه کارگر استان قم گفت: حق بیمه ای است که کارگر و کارفرما به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می کنند، حق الناس و مجزا از درآمدهای دولتی است. گویی برخی افراد تفاوت بین حق الناس و بیت المال را درک نکرده اند. درآمد دولتی و بیت المال وارد خزانه می شود اما درآمد تأمین اجتماعی که حق الناس است وارد خزانه نمی شود.
شوکت افزود: مطمئنا در صحن علنی مجلس شورای اسلامی باید به این اصل توجه شود که این کار مغایر با قانون اساسی است و زنجیره ای از اشتباهات در حوزه وزارت بهداشت انجام شده است و این کار نیز در ادامه همان اشتباهات است.

وی ادامه داد: اجرای ناقص طرح تحول سلامت دلیل اصلی تمامی مشکلات نظام سلامت است و هیچگاه نمایندگان مجلس از وزارت بهداشت نپرسیدند که اصل طرح تحول سلامت که نظام ارجاع و پزشک خانواده بود را چرا اجرا نکردند.

شوکت اظهار داشت: وزارت بهداشت باید پاسخ دهد که منابع سلامت را بدون اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده به چه شکل هزینه کرده است. از نمایندگان مجلس نیز می پرسیم که به این موضوع چرا نمی پردازند که چرا به جای اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع؛ حقوق پزشکان چند برابر شده است؟

وی افزود: در سال های قبل و پیش از اجرای طرح تحول سلامت فاصله دریافتی یک پزشک عمومی با یک پرستار حداکثر دو برابر بود اما با اجرای این طرح درآمد پزشکان 7 تا 10 برابر شد اما حقوق پرستاران افزایش قابل توجهی نداشت.

عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه دولت در زمان اجرای هر طرحی باید توان مالی اجرای طرح را مورد توجه قرار دهد، گفت: دولت نباید چنین طرح‌هایی را با هزینه مردم اجرا کند بویژه اینکه بخواهد طرح‌هایی را با ذخیره منابع کارگران اجرا کند.

شوکت گفت: نتیجه اجرای این برنامه ها عدم امکان توسعه مراکز درمانی تأمین اجتماعی و کسری بودجه بخش درمان در این سازمان بوده است. شاهد هستیم که حتی با انتقال سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت نیز شاهد مشکلات بیشتر هستیم و هزینه های بیشتری به مردم تحمیل می شود.

وی افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید اشتباه بودن طرح تحول سلامت را باور کنند و به جای اصرار بر اشتباه به فکر جبران باشند و کار را از ریشه با بازنگری در طرح تحول سلامت اصلاح کنند.

دبیراجرایی خانه کارگر استان قم با بیان اینکه تنها نتیجه اجرای طرح تحول سلامت سوق دادن پزشکان به طبقه اشراف بود، گفت: حتی پرداخت از جیب مردم نیز با اجرای طرح تحول سلامت کاهش پیدا نکرد. قبلا 20 درصد پرداختی مردم از یک مبلغ کوچکتر بود اما امروز مردم 7 درصد از یک مبلغ بسیار بزرگتر را می دهند و میزان پرداختی مردم حتی بیشتر نیز شده است.
منبع: فارس