تاریخ : 17:19 - 1396/12/08
کد خبر : 69684
سرویس خبری : سیاسی
 

سومین استیضاح آخوندی به نتیجه می‌رسد؟

سه‌گانه استیضاح، استعفا یا لابی

سومین استیضاح آخوندی به نتیجه می‌رسد؟

فضای عمومی کشور به خاطر سانحه سقوط هواپیمای آسمان در یاسوج، برای استعفا یا استیضاح عباس آخوندی، مهیا است.

به گزارش کارگرانلاین، قرار است عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت‌های یازدهم و دوازدهم، برای سومین بار استیضاح شود. وی پیش از این دو بار در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵  استیضاح شد اما هر دو بار توانست مجددا رای اعتماد مجلس‌های نهم و دهم را کسب کند.

در مجلس نهم نمایندگان اصولگرا و منتقد دولت به علت بی‌توجهی او به مسکن مهر و سوءمدیریت‌ در سایر بخش‌ها به دنبال استیضاح آخوندی بودند اما در ۱۴ مهر ۱۳۹۴ با دفاع جانانه محمدرضا باهنر از آخوندی، نهایتا استیضاح وزیر راه و شهرسازی با ۷۲ رأی موافق، ۱۷۵ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۲ رأی مأخوذه، رأی نیاورد و   آخوندی به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی ابقاء شد.

اول اسفند ۱۳۹۵ نیز مجلس دهم عباس آخوندی را بابت حادثه تصادف قطار تبریز-مشهد استیضاح کرد که این بار هم از مجموع ۲۵۷ نماینده حاضر در جلسه مجلس، استیضاح آخوندی با رای ۷۴ موافق، ۱۷۶ رای مخالف و ۵ رای ممتنع مواجه شد و وی در وزارت ماند. تعلل هیئت رئیسه مجلس در اعلام وصول استیضاح آخوندی در آن مقطع، مهمترین دلیل رای نیاورند استیضاح او بود زیرا نمایندگان بلافاصله پس از حادثه قطار تبریز-مشهد در ۵ آذر ۱۳۹۵، طرح استیضاح آخوندی را کلید زدند اما هیئت رئیسه با ترفندهای خاص خود جلسه استیضاح را نزدیک به سه ماه بعد برگزار کرد که دیگر آب‌ها از آسیاب افتاده بود و هیجانات نسبت به سوءمدیریت وزیر راه، فروکش کرده بود. البته حمایت تمام‌قد فراکسیون امید از عباس آخوندی نیز در ماندگاری وی نقش مستقیم داشت.

با این حال به نظر می‌رسد این بار آخوندی راه دشواری در مجلس در پیش داشته باشد زیرا سال گذشته فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) به طور رسمی با استیضاح او مخالفت کرد و نقش اساسی در ماندگاری وی داشت. اما این بار اعضای برجسته فراکسیون امید، پیشگام برکناری آخوندی شده‌اند.

حتی اعضای فراکسیون امید مثل تاجگردون، وکیلی، حسین‌زاده، فتحی و پارسایی دست به قلم شده و در نامه به حسن روحانی خواستار آن شده‌اند که آخوندی قبل از برکناری توسط مجلس، خودش استعفا دهد.


فضای عمومی کشور هم به خاطر سانحه سقوط هواپیمای آسمان در یاسوج، برای استعفا یا استیضاح عباس آخوندی، مهیا است. باید دید این بار هم لابی‌ها به کار آخوندی می‌آید یا خیر. اگر هیئت رئیسه مجلس بار دیگر به کمک آخوندی بیاید احتمال اینکه این استیضاح هم عقیم شود، بسیار بالا است.
منبع: مشرق