تاریخ : 12:15 - 1396/12/10
کد خبر : 69712
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

 کدام خودروها از سال ۹۷ از رده خارج خواهند شد؟

کدام خودروها از سال ۹۷ از رده خارج خواهند شد؟

دبیر انجمن خودرو سازان کشور گفت: اگر استاندارد‌ها در ایران اجرائی شود خودرو‌هایی از قبیل: سراتو. ساندرو. ال ۹۰. پراید. پژو و سمند (چیزی حدود ۹۰۰ خودرو) از رده خارج خواهند شد.

به گزارش کارگرآنلاین، سرانجام پس از سال‌ها قرار است تغییراتی در کیفیت و ایمنی خودرو‌های داخلی اتفاق افتد و در دی ماه سال ۹۷ خودروسازان موظف هستند که استاندارد‌های خودرویی را از ۵۵ به ۸۵ افزایش دهند.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودرو سازان کشور در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت: منظور آقای یکه زارع مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو از بیان اینکه کمپانی بنز و بی ام و نمی‌توانند استاندارد‌های ما را پاس کنند در مورد خودرو‌های دیزلی بوده است.

او ادامه داد: حدود ۱۳ استاندارد از تاریخ ۱/ ۱۰/ ۹۷ در ایران اجباری می‌شود و بدلیل اینکه در اروپا نیست پس خودرو‌های ما از استاندارد‌های بیشتری برخوردار خواهند بود و اگر این استاندارد‌ها در ایران اجرائی شود خودرو‌هایی از قبیل:. سراتو. ساندرو. ال ۹۰. پراید. پژو و سمند (چیزی حدود ۹۰۰ خودرو) از رده خارج خواهند شد.

پیمان پیرایش مدیرکل نظارت براجرای استاندارد صنایع فلزی درسوی دیگر استودیو گفت: استاندار‌هایی که برای سال آینده اجباری خواهد بود از سال ۹۳ مورد بررسی قرار گرفته و زمانبندی مشخصی برای آن در نظر گرفته شده است. او ادامه داد: نباید برای هر مشکلی نسخه بپیچیم و زمان اجرا کنار بکشیم.

نعمت بخش در مقابل گفت: خودروسازان شرکت‌های بنز و رنو برای ما نامه نوشته اند که ۱۳ مورد از استاندارد‌های قید شده در لیست استاندارد‌های جهانی لازم و اجباری نیست. پس چرا ما باید آن‌ها را رعایت کنیم.

زاوه کارشناس صنت خودرو در ارتباط تصویری با این برنامه با اشاره به اهمیت بالای سلامت و جان مردم بحث محیط زیست و مقابله با آلودگی هوا و امنیت سرنشینان خودرو افزود: در لیست استاندارد‌های اجباری به مواردی اشاره شده که اصلاً زیرساختش وجود ندارد مثل وجود گزینه شناسایی خطوط خیابان؛ وقتی ما خط کشی منظمی در خیابان‌ها نداریم چطور می‌توانیم در خودرو‌های مان گزینه شناسایی خطوط را اجباری بدانیم.

پیرایش در استودیو گفتگوی ویژه خبری گفت: در اروپا هم اجرای استاندارد‌ها نیازمند زمان است. نعمت بخش به دفاع از کمپانی سایپا گفت: خودرو‌های خانواده پراید همه استاندارد‌های آلایندگی هوا را پاس می‌کند و به آن ایرادی وارد نیست.

او ادامه داد: چرا مردم ایران باید با سرانه درآمد سالانه کمتر از اروپایی‌ها از خودرو‌های پیشرفته بهره‌مند شوند، هنوز در ایران زیرساخت بسیاری از استاندارد‌ها وجود ندارد و پس اجرای اجباری برخی استاندارد‌ها هم ضرورتی ندارد.

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد‌های صنایع فلزی سازمان استانداردهم گفت: این سازمان بر اجرای استاندارد‌های خودرویی تا تاریخ اول دی ۹۷ مصمم است و کوتاه نمی‌آید.

پیمان پیرایش افزود: از سال ۸۲ سازمان استاندارد‏، استاندارد‌های خودرویی را در حالی که هیچ زیرساختی نداشتیم به اجرا گذاشت و هم اکنون در ۷۰ درصد استاندارد‌های خودرو خودکفا هستیم. وی گفت: با وجود پیشرفت‌هایی که در استاندارد خودرو داشته ایم باید گفت: تست آزمون جاده‌ای پس از ۱۵ سال همچنان به نتیجه نرسیده است.

دبیر انجمن خودروسازان هم در این برنامه گفت: تصمیمی که سازمان استاندارد برای استاندارد خودرو‌ها گرفته است به معنای آن است که یک میلیون خودرو دیگر در کشور تولید نشود. احمد نعمت بخش افزود: در حالی که درآمد سرانه ایرانیان سالانه پنج تا شش هزار دلار و در اروپا بیش از ۴۵ هزار دلار است چرا باید استاندارد‌های خودرویی ما از آنان بالاتر باشد.

وی گفت: در تمام دنیا استاندارد‌های جدید را برای خودرو‌های موجود در نظر نمی‌گیرند و این استاندارد‌ها برای خودرو‌های جدید در نظر گرفته می‌شود در حالی که در کشور ما اینگونه نیست. نعمت بخش افزود: در دو سال گذشته شورای رقابت تنها پنج درصد افزایش قیمت برای خودرو‌ها در نظر گرفت در حالی که در همین مدت قیمت مس ۸۸ درصد‏، فولاد ۶۶ درصد، سرب ۴۶ درصد و پلاستیک ۳۰ درصد افزایش یافت.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: در حالیکه برای خودروی دیزلی استاندارد یورو (۴) تکلیف شده است سوخت مناسب آن وجود ندارد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو هم در این برنامه گفت: قطعه سازان آمادگی ساخت قطعات مناسب با استاندارد‌های جدید را دارند، اما هر کدام از این استاندارد‌ها را که بخواهیم برای هر کدام از خودرو‌ها پیاده کنیم به طور متوسط هشت میلیون تومان افزایش قیمت خواهیم داشت.

مازیار بیگلو افزود: اگر استاندارد‌های جدید خودرو از اول دی ۹۷ اجرایی شود شاهد کاهش تولید خودرو خواهیم بود و ۷۰۰ هزار فرصت شغلی در صنعت قطعه سازی خودرو از بین خواهد رفت. وی گفت: برای کنار گذاشتن پراید و ۴۰۵ باید ابتدا به فکر جایگزین آن باشیم.
منبع: تسنیم