تاریخ : 16:19 - 1397/02/26
کد خبر : 69957
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

بررسی طرح کارآمدسازی صندوق‌های بازنشستگی

دولت در برابر اصلاح گارد می‌گیرد

بررسی طرح کارآمدسازی صندوق‌های بازنشستگی

رئیس کارگروه ویژه بررسی طرح کارآمدسازی صندوق‌های بازنشستگی کشور با تشریح آخرین وضعیت بررسی این طرح در مجلس گفت: در صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی با ابرچالش‌هایی مواجه هستیم.

به گزارش کارگرانلاین، رسول خضری رئیس کارگروه ویژه بررسی طرح کارآمدسازی صندوق‌های بازنشستگی کشور در گفت‌وگو با  فارس، درباره آخرین وضعیت بررسی این طرح در مجلس شورای اسلامی گفت: هفته گذشته با مدیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و صندوق تامین اجتماعی جلساتی داشتیم، نظرات آنها را شنیدیم، آنها معتقد بودند که این کارآمدسازی و اصلاح به صورت لایحه و الحاق به قوانین موجود باشد، نه قانونگذاری جدید، اما از آنجا که دولت قدمی برنمی‌دارد، تنها راه  ممکن تدوین این طرح در مجلس و پیگیری از این طریق بود.
 
وی افزود:‌ ما در صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی با ابرچالش‌هایی مواجه هستیم و با وجود مشکلاتی که همه به آن اذعان دارند، اما دولت هیچ لایحه‌ای برای اصلاح نیاورده است.
 
رئیس کارگروه ویژه بررسی طرح کارآمدسازی صندوق‌های بازنشستگی کشور درباره بدهی دولت به تامین اجتماعی و سهم سه درصدی حق بیمه کارگر که از 40 سال پیش باید پرداخت می‌شد، اما معوق شده است، گفت:‌ امسال در بودجه 97 مقرر شد مبلغ 50 هزار میلیارد تومان از این بدهی به صورت تهاتر تسویه شود.
 
خضری درباره اینکه آیا دولتی‌ها در بررسی این طرح در جلسات کارشناسی حضور می‌یابند، گفت: خیر،‌ دولتی‌ها نسبت به هر اصلاحی در این زمینه گارد می‌گیرد و صرفا وعده می‌دهند که قرار است لایحه به مجلس ارائه دهند، اما با وجود آنکه این موضوع از ابتدای دولت یازدهم جزو وعده‌های دولت بوده همچنان در این زمینه مقاومت می‌کنند.
 
وی در پاسخ به اینکه چرا این طرح با قید فوریت به مجلس ارائه نشده است، گفت: بحث صندوق‌ها بحث بسیار مهم و چالشی بسیار جدی است که ممکن است اگر با قید فوریت بررسی شود دچار شتابزدگی در تصمیمات شود. لذا تنها راه این بود که با تشکیل کارگروه ویژه در کمیسیون‌های مختلف موضوع چکش‌کاری و کارشناسی دقیق شود.
 
بر اساس این گزارش طرح کارآمدسازی و ارتقاء‌ مدیریت صندوق‌های بازنشستگی طرحی است که نمایندگان مجلس برای حل بحران این صندوق‌ها تدوین کرده‌اند. این طرح شامل 7 ماده است که بر مبنای مواد طرح یاد شده، قرار است سرمایه‌گذاری صندوق‌ها از طریق تبدیل دارایی‌های فعلی به دارایی‌های مالی بهبود یابد. دیگر اینکه بدهی‌های دولت به صندوق‌های بازنشستگی به یک باره تعبیه شود و همچنین هزینه‌های مدیریت صندوق‌ها از طریق ادغام آنها کاهش یابد و بار مالی این صندوق‌ها در حمایت از افراد برخوردار به بیمه‌های تکمیلی منتقل شود.
 
مرکز پژوهش‌های مجلس هم چندی پیش در گزارشی به بررسی این طرح پرداخت و در عین حال راهکارهای ارائه شده را برای رسیدن به اهداف طرح کافی ندانست و تاکید کرد که طرح مذکور در قالب کارگروهی متشکل از نمایندگان مجلس، دستگاه‌های ذیربط در قوه مجریه و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها مورد بررسی قرار گیرد.