تاریخ : 15:36 - 1397/03/07
کد خبر : 70078
سرویس خبری : سیاسی
 

فردا؛‌ اعلام وصول و قرائت طرح سؤال از رئیس‌جمهور در صحن مجلس/ فرصت یک ماهه روحانی برای حضور در خانه ملت

فردا؛‌ اعلام وصول و قرائت طرح سؤال از رئیس‌جمهور در صحن مجلس/ فرصت یک ماهه روحانی برای حضور در خانه ملت

نماینده قم در مجلس از اعلام وصول طرح سؤال از رئیس‌جمهور در جلسه علنی فردای مجلس و قرائت متن سؤال از روحانی در نشست علنی خبر داد و گفت: طبق قانون رئیس‌جمهور یک ماه پس از اعلام وصول سؤال فرصت دارد برای پاسخ‌گویی در صحن علنی حضور یابد.

به گزارش کارگرانلاین، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  فارس، اظهار داشت: سؤال از رئیس‌جمهور راحع به مؤسسات مالی و اعتباری سیر بسیار طولانی نزدیک به یک سال دارد که هیأت رئیسه مجلس حدود هشت ماه نسبت به سؤال جدیت به خرج نداد و آن را نگه داشت به امید اینکه با تعامل سه قوه مشکل سرمایه‌گذاران و سپرده‌گذاران حل شود،‌ ولی این مسائل حل نشد و سؤال به جریان افتاد، چند بار با لابی‌گری و رایزنی، نمایندگان را وادار کردند امضای خود را پس بگیرند.

وی افزود:‌ نهایتا بنده سؤال را از نو دوباره طرح کردم و تعداد امضاها به حدنصاب رسید اما مجددا یکبار دیگر تعداد امضاها را از حدنصاب انداختند و ما مجددا رایزنی کردیم و باز هم تعداد امضاهای سؤال از رئیس‌جمهور به حد نصاب رسید و کار به جریان افتاد. الان که دولت طبق اصل 88 قانون اساسی و ماده 212 آئی‌هنامه داخلی مجلس تخلف بین و آشکار انجام داده است، از 19 اسفند سال گذشته تا به امروز که باید  طبق قانون ظرف یک هفته  نمایندگان خود را برای مذاکره با نمایندگان امضاکننده طرح سؤال از رئیس‌جمهور به مجلس می‌فرستاد، تمکین نکرده و این کار را انجام نداده است.

ذوالنور تصریح کرد: پس از آنکه دولت نمایندگان خود را هفته گذشته به مجلس فرستاد، روز دوشنبه هفته گذشته با حضور نمایندگان دولت و نمایندگان امضاکننده طرح سؤال از رئیس‌جمهور جلسه تشکیل شد و سؤال در آن جلسه مطرح شد و نمایندگان دولت توضیحات خود را ارائه کردند اما درنهایت امضاکنندگان طرح سؤال از رئیس‌جمهور از پاسخ‌های نمایندگان دولت قانع نشدند و بر سؤال از رئیس‌جمهور باقی ماندند، طبق قانون ظرف یک هفته پس از تشکیل این جلسه در صورتی که نمایندگان سؤال‌کننده از رئیس‌جمهور بر امضای خود باقی بمانند، باید طرح سؤال از رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس اعلام وصول شود که امروز این مهلت به پایان رسید،‌اما از آنجایی که امروز مجلس شورای اسلامی جلسه علنی نداشت، لذا فردا طرح سؤال از رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس اعلام وصول می‌شود و متن سؤال قرائت خواهد شد.

*بسیج مسئولان دولتی در استان‌ها برای فشار به نمایندگان مجلس به منظور انصراف از سؤال از رئیس‌جمهور
وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور یک ماه پس از اعلام وصول سؤال مهلت دارد برای پاسخگویی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یابد، تصریح کرد:‌ از شب گذشته تاکنون دولت به شدت در سراسر کشور بسیج شده است تا بتواند نمایندگان امضاکننده طرح سؤال از رئیس‌جمهور را از امضای خود منصرف کند.

*شام‌های رنگین شب گذشته استانداری‌ها به نمایندگان مجلس برای انصراف از سؤال
از استان‌های مختلف، نمایندگان با بنده تماس گرفتند و اعلام کردند شب گذشته استانداران مراسم افطاری برگزار و مجمع نمایندگان را به این مراسم دعوت کردند، شام‌های رنگین به نمایندگان مجلس دادند و اصرار داشتند که امضایتان را پس بگیرید، حتی برگه‌های آماده به اسم نماینده مجلس خطاب به آقای دکتر لاریجانی رئیس مجلس مقابل آنان گذاشتند مبنی بر اینکه «جناب آقای دکتر لاریجانی رئیس محترم مجلس، بنده امضای خود را از طرح سؤال از رئیس‌جمهور پس گرفتم».

ذوالنور اضافه کرد: این برگه‌ها را پس از صرف مراسم افطاری و شام مقابل نمایندگان مجلس گذاشتند تا آنان امضا کنند، بسیاری از این نمایندگان ناراحت شدند و گفتند مگر پول شام شما چقدر است که می‌خواهید امضای ما را با آن بخرید! استانداران، مدیران کل و فرمانداران در سراسر کشور به شدت بسیج شدند که نمایندگان امضاکننده طرح سؤال از رئیس‌جمهور را از امضایشان منصرف کنند. حتی شب گذشته برخی از نمایندگان مجلس با بنده تماس گرفتند و گفتند مسئولان دولتی در استان‌ها مصرّ هستند حتی شبانه به درب منازل نمایندگان امضاکننده طرح سؤال از رئیس‌جمهور بروند و برگه امضای انصراف از سؤال از رئیس‌جمهور را از ما بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: امروز هم که معاون پارلمانی آقای رئیس‌جمهور جناب آقای دکتر امیری، جلسه‌ مفصلی قبل از ظهر با معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف برگزار کرده و آنان را بسیج کردند که نمایندگان مجلس را وادار کنند امضایشان را از سؤالشان پس بگیرند، فشار روی نمایندگان مجلس سنگین است، از استان‌های مختلف با بنده تماس می‌گیرند، از شب گذشته تاکنون سی و اندی نماینده با بنده تماس گرفته و از این فشار سنگین دولت برای انصراف نمایندگان از طرح سؤالشان از رئیس‌جمهور گفتند.

نماینده قم در مجلس همچنین گفت: متأسفانه این شرایط در حال حاضر وجود دارد و بنده نمی‌دانم در حالی که قانون به نفع رئیس‌جمهور است چرا چنین کاری انجام می‌دهند، اگر رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس برای پاسخگویی به نمایندگان سؤال‌کننده حضور یابد، یک ساعت فرصت پاسخگویی دارد در حالی که طراحان سؤال از رئیس‌جمهور نیم ساعت فرصت دارند، بنده نمی‌دانم این نگرانی و وحشت از اینکه باید پاسخ نمایندگان ملت را بدهند چه دلیلی دارد؟! با آن مواضعی که در لفظ و حرف می‌گویند که باید پاسخگو بود، باید شفافیت داشت، باید مردم اطلاعات داشته باشند و حتی آقای رئیس‌جمهور در موضوع فیلتر تلگرام گفتند برخی نمی‌خواهند مردم مطلع باشند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تأکید کرد: آن سخنان کجا و اینکه طبق قانون اساسی موظفند بیایند پاسخ دهند، اما نمی‌آیند ولی چرا به گونه دیگری صحبت می‌کنند، قدری نگرانی وجود دارد که چرا نسبت به حق ملت و نمایندگان ملت که قانون اساسی تأکید کرده، تا این حد بی‌اهمیتی، بی‌توجهی و مقابله وجود دارد.

ذوالنور در پایان با بیان اینکه طرح سؤال از رئیس‌جمهور طبق قانون باید حداقل دارای امضای یک چهارم تعداد نمایندگان مجلس یعنی 73 امضا داشته باشد، خاطرنشان کرد: طرح سؤال از رئیس‌جمهور هم‌اکنون دارای 104 امضا است؛ این آتشکده سنگین و بسیجی که راه انداختند تا نمایندگان را تحت فشار قرا دهند به این دلیل است که دولت فقط تا فردا مهلت دارد که نمایندگان را از امضاهایشان منصرف کنند.