تاریخ : 15:50 - 1397/03/07
کد خبر : 70081
سرویس خبری :
 

 شهریه ۲۲میلیونی برخی مدارس برای ثبت‌نام پایه دوازدهم

شهریه ۲۲میلیونی برخی مدارس برای ثبت‌نام پایه دوازدهم

عضو کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به شهریه ۲۲میلیونی یکی از مدارس خاص گفت: تنوع مدارس و فشار مالی به خانواده‌ها دلایل عدم‌استقبال از مدارس غیردولتی است.

به گزارش کارگرآنلاین،  قاسم احمدی لاشکی در خصوص ثبت‌نام مدارس غیردولتی و میزان شهریه‌های دریافتی اظهار کرد: یکی از اشکالات امروز آموزش و پرورش تنوع مدارس است و 23 نوع مدرسه در ایران داریم که هیچ کجای دنیا این‌گونه نیست.

وی افزود: علت تأسیس مدارس غیردولتی این بود که در سال 67 حدود 18میلیون دانش‌آموز در کشور داشتیم و به امکاناتی برای کمک به دولت نیاز بود اما امروز از روند فعلی رضایت نداریم چرا که شاهد انواع مدارس هستیم، نظارت‌ها کافی نیست و میزان تخلفات در مدارس غیردولتی نیز کم نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در الگوی شهریه 7 آیتم برای تعیین شهریه مشخص شده است، گفت: سطح آموزشی و پرورشی، برنامه‌های مدرسه در طول سال تحصیلی، فعالیتهای فوق‌برنامه، فضای فیزیکی، تجهیزات، شرایط منطقه و نرخ تورم از جمله عوامل تأثیرگذار در تعیین نرخ شهریه است.

* هزینه 22میلیونی یکی از مدارس خاص
احمدی لاشکی ادامه داد: یکی از والدین با مراجعه به دفتر بنده در مجلس اعلام کرد که برای ثبت‌نام فرزندش در پایه دوازدهم رشته علوم انسانی یکی از مدارس خاص، 22 میلیون شهریه از او خواسته‌اند با این وضعیت این فرد که کارمند است باید ماهانه دو میلیون و 200 هزار تومان فقط برای مدرسه فرزندش هزینه کند.

وی با اشاره به طراحی و راه‌اندازی سامانه ثبت شکایات و تخلفات مدارس غیردولتی بیان کرد: باید بررسی شود که این سامانه تا چه‌اندازه کاربرد دارد و تا چه‌اندازه برخوردها با مدارس غیردولتی متخلف جدی است.

* تنوع مدارس و فشار مالی به خانواده‌ها دلایل عدم‌استقبال از مدارس غیردولتی
نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هدف این بود 23تا25 درصد دانش‌آموزان به مدارس غیردولتی هدایت شوند اما امروز فقط 11 درصد دانش‌آموزان در این مدارس تحصیل می‌کنند و برای رسیدن به این چشم‌انداز خانواده‌ها باید به مدارس غیردولتی اعتماد کنند البته شاید تنوع مدارس و فشار زیاد مالی به مردم باعث کاهش استقبال از آنها شده باشد.

احمدی لاشکی خاطرنشان کرد: اینکه در برخورد با مدارس غیردولتی متخلف، شهریه اضافه را به خانواده بازمی‌گردانند کافی نیست و مهم این است؛ با فردی که در حریم مدرسه تخلف و هزینه اضافه دریافت کرده است چگونه برخورد خواهد شد؟ هم‌اکنون بسیاری از مدیران مدارس غیردولتی در بحث شهریه آتش به‌اختیار هستند و خودشان تعیین می‌کنند که چه‌میزان دریافت کنند.

منبع: تسنیم