تاریخ : 13:12 - 1397/03/11
کد خبر : 70127
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

امنیت شغلی کارگران ایرانی را فدای اتباع بیگانه نکنیم

امنیت شغلی کارگران ایرانی را فدای اتباع بیگانه نکنیم

یک کارشناس حوزه کار معتقد است صرفنظر از مسایل انسانی، افزایش حضور اتباع بیگانه در کشور تبعات اجتماعی زیانباری به دنبال دارد. او می‌گوید حضور مهاجرین و اشغال فرصت‌های شغلی توسط آن‌ها نباید امنیت شغلی کارگران ایرانی را به خطر بیندازد.

به گزارش کارگرانلاین، علی اکبر سیارمه ابعاد حضور اتباع بیگانه در کشور را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: شخصا معتقدم وقتی شهروندان ما، جوانان و کارگران ایرانی با شرایط سخت بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند و نبود کار به معضل بزرگی در کشور تبدیل شده ورود این تعداد مهاجر به کشور و دادن مجوز کار به آن‌ها شایسته و به صلاح نیست.

وی ادامه داد: قبول داریم که از نظر انسانی همه افراد در این کره خاکی تعهداتی نسبت به هم دارند و مصداق بنی آدم اعضای یکدیگر هستیم ولی آیا مسئولان امر درباره جلوگیری از اشغال فرصت‌های شغلی توسط اتباع بیگانه که امنیت شغلی کارگر ایرانی را با تهدید مواجه کرده کاری انجام داده‌اند؟

سیارمه افزود: نمایندگان کارگری بارها و به کرات این مشکل را در جلسات با مسئولان مطرح و ساماندهی حضور اتباع بیگانه را درخواست کرده‌اند و این اصلی است که در وظایف مشترک هیات دولت نهفته و دستگاه‌های متولی باید در مورد آن پاسخ بدهند و وارد عمل شوند.

این کارشناس حوزه کار تاکید کرد که وزیر کار باید در این زمینه طرحی به هیات دولت ارائه بدهد و معضل بیکاری فارغ‌التحصیلان و کارگران ایرانی را گوشزد کند، اما گفت که ساماندهی اتباع بیگانه موضوعی نیست که تنها متعلق به وزارت کار باشد و باید در وزارتخانه‌های دیگر به دنبال آن بود و مسلما نقش وزارت کشور و وزارت امور خارجه بیش از دیگر وزارتخانه‌ها است.

او با اشاره به آمار بالای بیکاری کارگران ساختمانی، گفت: حضور مهاجرین در کارهای ساختمانی باعث شده تا امنیت شغلی این کارگران به خطر بیفتد و این واقعیت را می‌توان از افزایش تعداد کارگران ساختمانی در میادین شهر دید که در انتظار کار به سر می‌برند ولی کارفرمایان اتباع خارجی را به جای آن‌ها سرکار می‌برند که ارزان و کم هزینه‌ترند.

به اعتقاد این کارشناس حوزه کار حضور اتباع بیگانه در کشور ابعاد سیاسی دارد و اگر بر آن کنترل و نظارت نشود، پیامدهای اجتماعی زیانباری برای کشور به دنبال دارد و می تواند به یک بحران امنیتی تبدیل شود.

سیارمه با بیان اینکه سیاست‌های دولت و نظام توجه به مسایل انسانی و کمک به مستضعفان است، گفت: اگر می‌خواهیم حرکتهای انسان دوستانه داشته باشیم و به وظایف جهانی خود عمل کنیم، باید بدانیم چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است و باید اول به نیروی بیکار خودمان و معیشت و کار او توجه کنیم، سپس به فکر مهاجرین و اشتغالزایی برای آنها باشیم.

او با اشاره به آمار بالای حضور مهاجرین در ایران، گفت: در هیچ کشوری تا این اندازه مهاجر وجود ندارد و ما سالهاست که با این معضل مواجهیم. دلیل حضور پرشمار اتباع بیگانه به ضعف قوانین داخلی و عدم نظارت بر کارگاه‌ها و بنگاه‌هایی برمی‌گردد که به راحتی اتباع بیگانه را به کارمی‌گمارند.

به گفته این کارشناس حوزه کار، عدم وضع قوانین سخت و پایین بودن جریمه‌ها موجب شده تا کارفرمایان با خیالی آسوده و به شکل غیرقانونی اتباع بیگانه غیرمجاز را به خدمت بگیرند.

به گزارش ایسنا، اشتغال اتباع بیگانه در ایران یکی از موضوعاتی است که طی سه دهه گذشته به چالشی در بازار کار ایران تبدیل شده و دولت‌ها نتوانسته‌اند اقدامات موثری را در ساماندهی آن صورت دهند. کارشناسان اقتصادی با هشدار نسبت به پیامدهای ورود بی‌رویه اتباع بیگانه به کشور، اشغال فرصت‌های شغلی جوانان جویای کار توسط مهاجران را یکی از این تبعات می‌دانند. نمایندگان مجلس نیز از وزارت کشور خواسته‌اند تا با توجه به تحمیل هزینه‌های بسیار ورود غیرقانونی اتباع بیگانه به کشور، در جهت تدوین لایحه ساماندهی اتباع بیگانه اقدام کند. بر اساس ماده ۱۸۱ قانون کار، هرگونه به کارگیری اتباع خارجی در واحدهای کارگاهی ممنوع است و کارفرمایانی که اتباع بیگانه فاقد پروانه کار را به خدمت بگیرند یا در کاری غیر از آنچه در پروانه کارشان ذکر شده بپذیرند، برابر قانون از ۹۱ روز تا ۱۸۰ روز حبس و پرداخت چند برابر دستمزد یک کارگر جریمه می‌شوند.
منبع: ایسنا