تاریخ : 17:44 - 1397/03/29
کد خبر : 70204
سرویس خبری : سیاسی
 

وزیر اسرائیلی به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت شد+عکس

وزیر اسرائیلی به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت شد+عکس

گونن سیگو، وزیر پیشین انرژی اسرائیل به ظن جاسوسی برای ایران از اواسط ماه مه گذشته (اواخر اردیبهشت) بازداشت شده است.

به گزارش کارگرآنلاین، شین بت، سرویس اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل، اعلام کرد که گونن سیگِو، وزیر سابق کابینه اسرائیل به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت شده است.

شین بت امروز دوشنبه ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) در اطلاعیه‌ای گفت که دادستانی ناحیه بیت‌المقدس روز جمعه سیگو را رسما به همکاری با دشمن، جاسوسی علیه اسرائیل و انتقال چندین پیام به دشمن متهم کرده است.

به ادعای سرویس امنیت داخلی اسرائیل، گونن سیگو از سوی سرویس‌های اطلاعاتی ایران به کار گرفته شده و به عنوان مامور آنها فعالیت کرده است.

به گزارش بی بی سی، سیگو پزشکی است که در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی نماینده کنست (پارلمان اسرائیل) بود و به مدت سه سال وزارت انرژی و زیرساخت اسرائیل را بر عهده داشت.


عکسی قدیمی از گونن سیگِو (چپ) در حال صحبت با اسحاق رابین، نخست وزیر وقت اسرائیل


سیگو در سال‌های اخیر ساکن نیجریه بوده است.

به گفته مقام‌های امنیتی اسرائیل سیگو در سال ۲۰۱۲ با سفارت ایران در نیجریه ارتباط برقرار کرده است.

بنابر یافته‌های شین بت، سیگو دو بار آگاهانه با ماموران اطلاعاتی ایران ملاقات داشته است.
 
به گزارش یورونیوز، این تحقیقات می‌گوید او با پیام‌های کدگذاری شده اطلاعاتی درباره بازار انرژی و تاسیسات امنیتی در سرزمین های اشغالی از جمله ساختمان‌ها و مقام‌های سیاسی و نهادهای امنیتی به رابطانش می‌داده است.

به گفته مقامات امنیتی اسرائیل این وزیر سابق برای انجام وظایف محول شده از سوی رابط اطلاعاتی خود، با شهروندان اسرائیلی و نزدیکان مقامات امنیتی و امور خارجه این کشور ارتباط برقرار می‌کرد و حتی تلاش کرده بود چند شهروند اسرائیلی را نیز با رابط خود آشنا کند. وی این مامور اطلاعات ایران را یک تاجر معمولی معرفی می‌کرده است.