تاریخ : 15:51 - 1397/04/10
کد خبر : 70245
سرویس خبری :
 

شرایط جدید فرزندخواندگی اعلام شد/ شروط درخواست‌کنندگان سرپرستی

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور:

شرایط جدید فرزندخواندگی اعلام شد/ شروط درخواست‌کنندگان سرپرستی

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور شروط فرزندخواندگی را اعلام کرد و گفت: تمام کودکان و نوجوانان نابالغ و افراد بالغ زیر ١٦‌سال که به تشخیص دادگاه، عدم‌رشد و نیاز آنها به سرپرستی احراز شود می‌توان به فرزندخواندگی سپرد.

به گزارش کارگرآنلاین، در شرایط جدید فرزندخواندگی زوجین باید 5 سال از زمان ازدواج‌شان گذشته باشد.

از سوی سازمان بهزیستی به منظور تسهیل در روند فرزندخواندگی سامانه‌ای آنلاین طراحی شد تا از نظر سلامت روان، سن و سایر عواملی که باید زوجین دارای آن ویژگی‌ها باشند طراحی‌های لازم صورت گرفته است.

سلامت روان موضوعی که کمتر به آن پرداخته می‌شود از ویژگی‌های اصلی والدینی است که می‌توانند فرزندخواندگی داشته باشند. با این پدر و مادر جدید مشاوره دینی صورت می‌گیرد و بعد از مصاحبه شرایط سنی زوجین احراز می‌شود به طوری که یکی از آنها 30 یا بالاتر باید سن داشته باشد.

سازمان بهزیستی پس از انجام این مراحل فرزند را به خانواده معرفی می‌کند تا به صورت حضوری همدیگر را ببینند و پس از آن خدمات مشاوره و مصاحبه انجام می‌گیرد.

زوجین نباید دارای سابقه محکومیت (سوءسابقه باشد) تضمین آینده فرزندخواندگی نیز مدنظر است که از نظر مالی بررسی می‌شود. قوه قضاییه نیز حکم موقت سرپرستی را به مدت شش ماه صادر می‌کند تا در این مدت طی بازدیدهای به عمل آمده از محل زندگی انجام مشاوره و مددکاری در صورت نیاز، ارزیابی انجام گیرد. پس از طی این مراحل والدین برای دریافت حکم دایمی برای فرزند خود اقدام می‌کنند که پس از آن از طریق اداره ثبت احوال استان خود می‌توانند برای فرزندشان شناسنامه بگیرند.

شرایطی که برای دختران مجرد در نظر گرفته شده این است که این افراد باید حداقل 30 سال سن داشته باشند و همچنین فقط به آنها فرزند دختر داده می‌شود.

محمد نفریه، مدیرکل امور کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور در مورد فرزندخواندگی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس گفت: تمام کودکان و نوجوانان نابالغ و نیز افراد بالغ زیر ١٦‌سال که به تشخیص دادگاه، عدم‌رشد و نیاز آنها به سرپرستی احراز شود را مشروط بر مواردی می‌توان به فرزندخواندگی سپرد.

شروط فرزندخواندگی
وی در توضیح این شروط افزود:امکان شناخت هیچ‌یک از پدر، مادر و جد پدری آنها وجود نداشته باشد؛پدر، مادر، جد پدری و وصی منصوب از سوی ولی‌قهری آنها در قید حیات نباشد؛افرادی که سرپرستی آنها به موجب حکم مراجع صلاحیت‌دار به سازمان سپرده شده و تا زمان دو‌سال از تاریخ سپردن آنها به سازمان، پدر، مادر، جد پدری یا وصی منصوب از سوی ولی‌قهری برای سرپرستی آنها مراجعه نکرده باشند؛هیچ‌یک از پدر، مادر، جد پدری یا وصی منصوب از سوی ولی‌قهری صلاحیت سرپرستی را نداشته باشند و به تشخیص دادگاه صالح این امر حتی به ضم امین یا ناظر نیز حاصل نشود.

دخترانی که می‌توانند فرزندخوانده داشته باشند
وی در رابطه با ویژگی‌های افراد خواستار فرزندخوانده اظهار کرد: افراد زیر می‌توانند سرپرستی کودکان و نوجوانان را از بهزیستی درخواست کنند. اولویت در پذیرش سرپرستی به‌ترتیب با زن و شوهر بدون فرزند، سپس زنان و دختران بدون‌شوهر فاقد فرزند و درنهایت زن و شوهر دارای فرزند است.

شرایط درخواست‌کنندگان سرپرستی
نفریه با اشاره به ویژگی‌هایی که افراد درخواست‌کننده سرپرستی باید داشته‌باشند، تأکید کرد: تقید به انجام واجبات و ترک‌ محرمات، عدم‌محکومیت جزایی موثر با رعایت موارد مقرر در قانون مجازات اسلامی، تمکن مالی، عدم حجر، سلامت جسمی و روانی لازم و توانایی عملی برای نگهداری و تربیت کودکان و نوجوانان تحت‌سرپرستی، نداشتن اعتیاد به موادمخدر، مواد روانگردان و الکل، صلاحیت اخلاقی، عدم‌ابتلا به بیماری‌های واگیر یا صعب‌العلاج و اعتقاد به یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شرایطی است که درخواست‌کنندگان سرپرستی باید داشته باشند.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور ادامه داد: تمکن مالی به معنای ثروتمندبودن فرد نیست، بلکه برخورداری از شرایط مناسب و مساعد برای زندگی کودک مهم است. به فردی که در محل فرهنگی نامناسب زندگی می‌کند، خانه‌ای نمور دارد یا نمی‌تواند مسائل زندگی خود را پوشش دهد، فرزندی تعلق نمی‌گیرد. فردی که درآمد متوسط و خانه‌ای نسبتا خوب دارد، باسواد است، بافرهنگ است و شرایط اجتماعی خوبی دارد، می‌تواند فرزندخوانده داشته باشد. فرد باید یک‌سوم اموال را به‌ شکل محضری به نام کودک بزند یا درصورتی‌که بهزیستی بپذیرد، خود را بیمه‌عمر به نفع کودک کند.

وی گفت: در قانون جدید فرزندخواندگی، شرط فرزنددار نشدن متقاضیان وجود ندارد و به‌تبع تولد نوزاد جدید در خانواده، حکم فرزندخواندگی فسخ نخواهد شد.

منبع: فارس