تاریخ : 15:19 - 1397/04/29
کد خبر : 70345
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

 «در بازار مسکن چه خبر شده؟»

قفل گرانی با مسکن مهر باز می‏ شود اگر سیاست بازان بگذارند

«در بازار مسکن چه خبر شده؟»

یک استاد دانشکاه با ابراز اینکه بی توجهی دولتمردان به حل معضل مسکن شائبه انگیز است گفت:‌ سیاسی‌بازی مانع توجه به بهترین و در دسترس‌ترین راهکار برای حل معضل مسکن شده است.

به گزارش کارگرآنلاین، سیاری از کارشناسان حوزه مسکن  و اقتصاد کلان از عدم وجود برنامه مدون و عملیاتی  در حوزه مسکن در دولت یازدهم و دولت دوازدهم تا کنون انتقاد داشته و آن را یکی از مهترین عوامل نوسانات قیمت مسکن در چند ماه اخیر دانسته اند و انتقاد دیگر آنها به عدم ساماندهی درست مسکن مهر است که معتقدند اگر به درستی صورت می‌گرفت اکنون شاهد چنین آشفته بازاری در حوزه اجاره بها و حتی قیمت مسکن در شهرها و به ویژه کلان شهرها نبودیم. یکی از برنامه‌هایی که دولت در سال 96 برای سال 97 اعلام می کرد رونق بدون تورم مسکن در سال 97 بود که به قاطعیت و به تناوب مسئولان دولتی از آن سخن می‌گفتند اما در ابتدای سال جاری قیمت مسکن و اجاره بها به شدت گران شد که توان خرید را از مردم گرفت در این رابطه و چرایی شکست این طرح دولت با محمد رضا اسماعیلی استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت و گو کردیم؛

وی با انتقاد و تعجب از این گفتار مقامات دولتی و وعده رونق بدون تورم مسکن در سال97 گفت: عملیاتی نبودن این گفتار که در سال گذشته مطرح شد مشخص بود و جای تعجب دارد که بر اساس چه مبنایی و برنامه ای این وعده را بارها دولتمردان عنوان کردند و به نوعی اخیرا مشاور وزیر مسکن وشهرسازی به غیر کارشناسی بودن این وعده دولتمردان اعتراف کرد چراکه مشاور وزیر مسکن و شهرسازی، حسین عبده تبریزی در مورد بازار مسکن به صراحت تأکید و بیان کرد؛ اگر چه در حوزه ساختمانهای گران قیمت و لوکس مازاد عرضه به جهت اینکه لوکس هستند و متقاضیان  توان خرید آن را ندارند وجود دارد اما در حوزه خانه‌های کوچک و ارزان دچار کمبود عرضه قابل ملاحظه‌ای هستیم و اگر بخواهیم تقاضای مردم را در این زمینه حل کنیم باید به سمت عرضه خانه‌های کوچک و ارزان قیمت برویم.

محمد رضا اسماعیلی افزود: حال که در زمینه عرضه خانه‌های پر متقاضی کمبود فاحشی داریم چگونه انتظار داریم رونق بدون تورم ایجاد شود.

این استاد دانشگاه با تصریح به اینکه علاوه بر صحبتهای عبده تبریزی آمارهای سامانه مشاورین ثبت املاک نیز بیان می کند که حدود 80 درصد معاملات املاک در سال 96 مربوط به خانه های زیر صد متر بوده است گفت: عمده تقاضای مسکن در مورد خانه های زیر 400 میلیون است که اگر این مورد را  در تهران و کلان شهرها بخواهیم  محاسبه کنیم خانه های با متراژ پائین تر از 100 متر می شود.

* سیاسی‌بازی مانع توجه به بهترین و در دسترس‌ترین  راهکار برای حل معضل مسکن
این کارشناس اقتصادی با انتقاد از نوع واکنش دولت برای مدیریت بحران در زمینه افزایش قیمت مسکن گفت: عمده معضل مسکن معطوف به زمین به جهت بالا بودن قیمتش است بنابراین راه حلی که می تواند فشار را در در زمینه کنترل بازار مسکن کم کند و فشار و تقاضا را از تهران و کلان شهرها کم کند و تقاضاها را به سمت خانه دار شدن افراد پیش ببرد؛ توجه به خانه‌های نیمه ساز و تقریبا تمام شده مسکن مهر است که بخش عمده ای از آن ساخته شده است اما به جهت اینکه دولت به این حوزه بها نمی دهد مردم به اندازه کافی جرأت ورود به آن را ندارند.

محمد رضا اسماعیلی با ابراز اینکه علی رغم  تقاضای فراوانی که برای خانه‌های زیر 100 متر در کلان‌شهرها وجود دارد اما در این زمینه نقصان جدی وجود دارد گفت: وقتی برای رفع این نقصان فکری نشده است ارائه هر راهکاری فقط شعار است و با شعار دادن مسأله مسکن حل نمی‌شود.

وی با تصریح به اینکه برای نیاز مازاد متقاضیان مسکن زیر صد متر که در کلان شهرها به جهت کمبود عرضه با آن مواجهیم در اطرف کلان شهرها مازاد عرضه مسکن مهر داریم  گفت: فقط به جهت بی توجهی دولت و عدم عزم جدی برای حل آن این مشکل هنوز پابرجا است.

این استاد دانشگاه افزود:‌ آنچه که می توانست این مسأله را حل کند و فشار و تقاضا را از کلان شهرها بردارد توجه به خانه‌های  نیمه‌ساز مسکن مهر است گفت: به لحاظ ساختمانی بخش عمده ای از مسکن مهر ساخته شده است.

اسماعیلی علت بی توجهی دولت به مسأله مسکن مهر را که می‌توانست معصل مسکن را برای همیشه در کشور حل کند گفت: علت این بی توجهی فقط و فقط سیاسی‌بازی است چرا که جریان مسکن مهر برای دولت قبلی و جریانی غیر از جریان دولت است که رونق گرفتن آن و به ثمر رساندن آن در قالب مسکن مهر به نام یک جریانی سیاسی رقیب دولت تمام می‌شود و در سابقه کشور می‌ماند که فلان طرحی که در کشور اجرا شد مسأله مسکن را به طور کلی حل کرد.

وی با انتقاد از تعلل دولت در حوزه ساماندهی مسکن مهر گفت: اگر دولت  انتقادات فنی در حوزه مسکن مهر دارد یا طرح بهتری دارد بیان و عرضه کند  اما این ایرادات که مسکن مهر قوطی کبریت است یا طرح مزخرفی است، علت فنی نیست که به جهت آن این طرح متوقف شود.

اسماعیلی با بیان اینکه توقف مسکن مهر باعث شد که عرضه مسکن محدود به شهرها شود و و به اطراف شهرها برای عرضه بی توجهی شد و این باعث شد که محدوده متقاضیان به عرضه کنندگان نرسد و در نتیجه قیمتها افزایش پیدا کرد.

این استاد دانشگاه با جمع بندی از این بخش از صحبتهای خود گفت: علت اصلی گرانی مسکن در کلان شهرها قیمت زمین است و اگر دولتی بخواهد که معضل قیمت مسکن را حل کند باید در آن حل مسأله زمین دیده شود بنابراین با طرحهایی چون احیای بافتهای فرسوده و امثالهم نمی‌توان مسأله مسکن را حل کرد بلکه بهترین راهکار طرحی است که به اطراف کلان شهرها به جهت قیمت نداشتن زمین توجه کند تا اقشار ضعیف و متوسط بتوانند صاحب خانه شوند.

* شائبه انگیز بودن  بی توجهی دولتمردان به حل معضل مسکن
اسماعیلی افزود: فشار تقاضا در کلانشهرها قیمتها را افزایش داده است در حالی که توجه به  اطراف شهرها برای متقاضیان باعث تعادل در حوزه عرضه و تقاضا می‌شود و نوسانات بازار مسکن حل می شود اما سود برخی از سوداگران و مافیای مسکن در این بی ثباتی و بالا رفتن قیمت مسکن است که دولتمردان باید حامی اقشار متوسط و ضعیف جامعه باشند نه اینکه با بی‌توجهی به این حوزه برخی از شائبه‌ها در افکار عمومی به وجود بیاورند.

*تا زمانی که قفل مسکن مهر باز نشود التهاب بازار مسکن حل نخواهد شد
وی با ابراز اینکه وقتی دولت در حوزه  رسیدگی و ساماندهی به مسکن مهر اطراف کلان شهرها غفلت می‌کند خود مردم به سمت خانه‌های اطراف کلانشهرها بروند تا از شر حباب قیمتی در کلان شهرها وجود دارد رها شوند و صاحب‌خانه شوند گفت: این گام باعث خواهد شد که معضل خانه برای کشور نیز حل شود؛ زیرا تا زمانی که قفل مسکن مهر باز نشود التهاب مسکن باز نخواهد شد.

اسماعیلی با ابراز نگرانی از اینکه ساخت و ساز مسکن مهر فرسایشی می‌شود گفت: مرور زمان باعث تخریب مسکنها چه ساخته شده چه نیم ساخته می‌شود چرا که با مرور زمان دچار فرسودگی و آفات زمینی و سماوی می‌شود و سرمایه‌های مردم از بین می‌رود.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که چرا اعطای تسهیلات بانکی صندوق یکم به عنوان مهمترین طرح دولت یازدهم و دوازدهم نتوانست برای معضل مسکن رهگشا باشد گفت: علتش این بود که نیاز سنجی درستی نسبت به ظرفیت فردی که می‌خواهد خانه بخرد صورت نگرفته بود و ملزومات و اقتضائاتی  که یک فرد برای صاحب خانه شدن احتیاج دارد تا یک خانه بخرد قبل از اجرای این طرح صورت نگرفته بود این طرح نتوانست آنچنان که بیان می‌شد موفق باشد.

منبع: تسنیم