تاریخ : 11:23 - 1397/05/09
کد خبر : 70412
سرویس خبری : سیاسی
 

باز ماندن تنگه هرمز وابسته به منافع ایران است

فرمانده نیروی دریایی ارتش:

باز ماندن تنگه هرمز وابسته به منافع ایران است

دریادار خانزادی گفت: نداجا تاکنون آزادی تردد در تنگه هرمز را تامین کرده و با قدرت هم به این کار ادامه خواهد داد اما باز ماندن تنگه هرمز وابسته به منافع ایران است.

به گزارش کارگرانلاین، دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش در نشست خبری مسابقات بین‌المللی نظامی به میزبانی دانشکاه علوم دریایی امام‌خمینی نداجا طی سخنانی اظهار داشت: این مسابقات ده سال است به صورت پی در پی با ابتکار کشور روسیه در حال برگزاری است که ایران برای اولین سال میزبان مسابقات غواصی است.

وی افزود: این مسابقات در 27 رشته در حال برگزاری است که ما فقط میزبانی مسابقات غواصی آن را برعهده داریم.

دریادار خانزادی ادامه داد: در این مسابقات 40 کشور شرکت می‌کنند که نیروهای مسلح ما در 17 رشته از این مسابقات شرکت می‌کنند. هم اکنون 100 نفر از کشورهای مختلف در بندر نوشهر حضور دارند تا در این مسابقات شرکت کنند.

فرمانده نداجا تصریح کرد: در این مسابقات از پیشرفته ترین تجهیزات روز دنیا استفاده می‌شود. در حال حاضر غواصانی از 8 کشور در بندر نوشهر حضور دارند ‌ از فردا مسابقات بین‌اللملی غواصی آغاز می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری رزمایش‌های نیروی دریایی در سال جاری گفت: در آذرماه شاهد یک رزمایش بزرگ نیروی دریایی هستیم و در پایان سال هم رزمایش بزرگ نیروهای مسلح برگزار می‌شود که نیروی دریایی ارتش هم در آن حضور خواهد داشت. ناوشکن سهند در حال طی کردن آخرین تست‌ها و آزمایش‌های خود است و پس از طی کردن این مراحل به ناوگان نداجا ملحق می‌شود.

دریادار خانزادی در رابطه با بستن تنگه هرمز گفت: بستن تنگه هرمز مقدمه‌ای دارد. کارکرد تنگه‌ها به شدت وابسته به باز بودن آنها است؛ تحریم‌ها بر کارکردها به شدت اثرگذار است و تحریم‌هایی که علیه ایران صورت می‌گیرد بر کارکردهای تنگه هرمز اثرگذار است. در محیط بین‌اللمل خروجی یک تصمیم مابسته به یک بازیگر نیست و تنگه هرمز بخشی از منافع جمهوری اسلامی است و نداجا تاکنون آزادی تردد در این تنگه را تامین کرده است و با قدرت هم به این کار ادامه خواهد داد اما باز ماندن تنگه هرمز وابسته به منافع ایران است و جامعه بین اللمل باید متعهدانه به تعهدات خود در قبال جمهوری اسلامی عمل کند ما آمریکا را تاثیر‌گذار در تصمیم نداجا در حوزه تنگه هرمز نمی دانیم و اقدام ما وابسته به نظر رهبر انقلاب است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره مسائل پیش آمده در خصوص صیادی در خلیج فارس اظهار داشت: علاوه بر نیروی دریایی سازمان‌های دیگری هم در حوزه دریا مسئولیت دارند و اگر موضوعی در حوزه امنیت رخ دهد، نیروی دریایی با آن برخورد می‌کند و هیچ اقدام غیر قانونی در حوزه دریایی جمهوری اسلامی امکان ندارد.

وی با اشاره به تسلیحات جدید نداجا گفت: نا‌وشکن دنا در ناوگان جنوب نداجا در حال ساخت است و امیدواریم تا پایان سال کار آن هم به پایان برسد و به نداجا الحاق شود زیر دریایی فاتح هم مراحل پایانی کار خود را طی می کند و امیدواریم فاتح را تا آذرماه با قابلیت‌هایی که نمی‌شود رسانه ای کرد، به ناوگان نداجا الحاق کنیم و کار احیای ناو‌شکن دماوند هم تا پایان سال تمام می‌شود.