تاریخ : 19:20 - 1397/05/14
کد خبر : 70449
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

خبری از تشکیل کمیته دستمزد برای افزایش حقوق کارگران نیست

خبری از تشکیل کمیته دستمزد برای افزایش حقوق کارگران نیست

با وجود تصمیم‌گیری شورای عالی کار مبنی بر تشکیل فوری کمیته دستمزد برای بررسی پیشنهادهای کارگران، کارفرمایان و دولت برای حفظ معیشت کارگران اما با گذشت بیش از 10 روز هنوز خبری از تشکیل کمیته دستمزد نیست.

به گزارش کارگرانلاین بعد از آنکه گروه‌های کارگری با بررسی وضعیت سبد معیشت کارگران در اثر گرانی‌های اخیر پیشنهاد تشکیل جلسه شورای عالی کار و بررسی سه جانبه این موضوع از سوی گروه‌های کارگری، کارفرمایی و دولت را داشتند این نشست 3 مرداد برگزار شد. آنچنان که اسماعیل ظریفی‌آزاد مدیرکل روابط کار و جبران خدمات وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی درباره جزئیات آن جلسه گفته بود در آن نشست گروه‌های کارگری و کارفرمایی نظرات خود را بیان کردند و نظر گروه‌های کارگری اصلاح دستمزد نبود بلکه آنها پیشنهاد حمایت‌های اجتماعی دولت از کارگران را داشتند.

به گفته این مقام مسئول در وزارت کار در آن جلسه مقرر شد که کمیته دستمزد شورای عالی کار مجددا فعال شود و ظرف یکی دو هفته آینده پیشنهادهای کارگران و کارفرمایان در این کمیته بررسی شود.

 او حتی تاکید کرده بود این موضوع بیشتر از یک ماه طول نخواهد کشید و شورای عالی کار در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد. حالا اما 11 روز از آن تصمیم می‌گذرد اما هنوز خبری از تشکیل کمیته دستمزد نیست.

نمایندگان کارگری این موضوع را اولویت‌دار دانسته و تاکید می‌کنند که زمانی برای تشکیل جلسات متعدد و بررسی‌های زمان‌بر وجود ندارد و در این زمینه باید به سرعت تعیین تکلیف شود.

فرامرز توفیقی نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت‌وگو با فارس با اشاره به دلایل طرح پیشنهاد بازنگری در مزد و سید معیشت گفت: با افزایش دستمزد سال 97 امیدوار بودیم بتوانیم 4 درصد جامعه کارگری را از زیر خط فقر بالا بکشیم، اما با این افزایش سبد معیشت در واقع 23.5 درصد جامعه کارگری به زیر خط فقط اضافه شده‌اند و این حاصل بی‌تدبیری‌ وزارتخانه‌های موثر در مسائل اقتصادی به این موارد را پیش‌بینی نکرده‌اند. ادامه این روند برای جامعه کارگری قابل تحمل نیست و به همین دلیل ما پیشنهاد تشکیل جلسه شورای عالی کار را دادیم، تا دغدغه‌هایمان را با دو ضلع اجتماعی یعنی کارفرماها و دولت که هر دو کارفرما هستند، مطرح کنیم.

وی با اشاره به پیشنهادهای گروه‌های کارگری که در نشست ۳ مرداد شورای عالی کار مطرح شد به مواردی از جمله کاهش یا حذف مالیات بر مزد کارگران، کاهش برخی مخارج دولتی کارفرماها و واریز آن به حساب مزدی کارگران، ایجاد بن کارگری و اعلام برخی سبدهای اختصاصی برای جامعه کارگری اشاره کرد.

وی تاکید کرد: ما به موازات پیشنهادهای بازنگری در سبد معیشت و دستمزد نگرانی خود را از رکود تورمی ایجاد شده، نیز اعلام کردیم، چرا که تداوم رکود تورمی روی صنعت تاثیر می‌گذارد و همین نیز بر زندگی جامعه کارگری تاثیرگذار است، چرا که با حذف اضافه‌کارها امتیازات و مزایای کارگری مواجه خواهیم بود که یقینا شکاف بین دستمزد و سبد معیشت را بیشتر می‌کند.

حالا نزدیک به دو هفته از تشکیل جلسه شورای عالی کار می‌گذرد و در حالی که قرار بود نشست کمیته دستمزد طی یکی دو هفته بعد از نشست اول برگزار شود اما هنوز گروه‌های کارگری و کارفرمایی دعونامه‌ای برای نشست کمیته دستمزد دریافت نکرده‌اند.

منبع: فارس