تاریخ : 11:06 - 1397/08/01
کد خبر : 70844
سرویس خبری :
 

کارگران بازنشسته رنگین نخ همچنان چشم انتظار دریافت سنوات

کارگران بازنشسته رنگین نخ همچنان چشم انتظار دریافت سنوات

نزدیک به ۵۰ نفر از کارگران کارخانه «رنگین نخ» سمنان که از شهریور ماه سال ۹۳ تاکنون بازنشسته‌ شده‌اند، هنوز موفق به دریافت معوقات مزدی و سنوات پایان خدمت خود نشده‌اند.

کارگر آنلاین : یکی از کارگران نساجی رنگین نخ گفت: میانگین سنوات پایان خدمت هر یک از بازنشستگان براساس سوابق کاری حدود۲۰ میلیون تومان است که کارفرما به بهانه نداشتن منابع مالی، توان پرداخت آن را ندارد.

وی گفت: کارگران بازنشسته رنگین نخ علارغم دریافت نکردن سنوات، حدود ۵ تا ۶ میلیون تومان مطالبات معوقه مزدی دارند که مربوط به ۵ تا ۶ ماه دستمزد ماهای پایانی دوران اشتغالشان می‌شود. همچنین عیدی سال ۹۳ کارگران پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: خانواده‌های کارگران بازنشسته برای حق سنوات برنامه‌ریزی کرده بودند اما با روالی که کارفرما در پرداخت سنوات بازنشستگان در پیش گرفته است، ارزش نقدی طلب آنها نیز کاهش یافته است.

به ادعای این کارگر بازنشسته، وضعیت پیش آمده در حالی است که کارگران در زمان بازنشستگی به جای کارفرما  خود مسئولیت ۴ درصد هزینه بازنشستگی را برعهده گرفتند و بدین ترتیب امکان بازنشستگی برای آنها به جز ۴ نفر فراهم شد.

ایلنا نوشت : این کارگران در ادامه می‌گویند: ۴ نفر از همکارانمان با وجود آنکه به سن بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان‌آور رسیده‌اند به دلیل مشکلاتی که در زمینه سوابق بیمه‌ای و درج نشدن عنوان شغلی آنها در لیست مشاغل سخت و زیان‌آور وجود دارد، هنوز امکان بازنشستگی پیدا نکرده و بلاتکلیف  مانده‌اند.

به گفته آنان، این واحد تولیدی که از ماه‌های نخستین سال ۹۴ تاکنون به‌طور کامل تعطیل است و کارگران برای وصول مطالبات مزدی و سنواتی خود به کارفرما دسترسی ندارند. با این حال مسئولان این کارخانه را بابت بدهی مالی به یک بانک دولتی واگذار کرده‌اند.