تاریخ : 11:29 - 1397/08/01
کد خبر : 70847
سرویس خبری :
 

سیصد هزار تومانِ کارورزی به درد کیک و نوشابه می‌خورد/از دولتی که بیخ گوش پایتخت را منطقه آزاد اعلام کرده، چه توقعی دارید؟!

حسین حبیبی:

سیصد هزار تومانِ کارورزی به درد کیک و نوشابه می‌خورد/از دولتی که بیخ گوش پایتخت را منطقه آزاد اعلام کرده، چه توقعی دارید؟!

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار کشور با انتقاد از شغل نامیدن طرح کارورزی گفت: شغل از نظر قانون، تعاریفی دارد که کارورزی با آنها همخوانی ندارد.

کارگر آنلاین : حسین حبیبی (دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران) ضمن تاکید بر لزوم رفع بیکاری به شیوه‌ای پایدار گفت: سرپرست وزارت کار در همایشی با مضمون اشتغال‌یابی که در مشهد برگزار شد، اعلام کرد  دولت برای اشتغال‌زایی به دنبال طرح‌های مختلف است؛ وی «کارورزی» را یکی از این طرح‌ها دانست.
 
وی ادامه داد: کارورزی را فقط و فقط می‌توان «مهارت ‌آموزی» دانست. تعریف شغل و اشتغال زایی چیز دیگری‌ست. کارورزی یعنی اینکه چون مهارت نداری که بروی کار کنی، بیایی مهارت بیاموزی؛ سیصد هزارتومان هم می‌دهند که با آن کیک و نوشابه بخوری؛ اما مهارت که پیدا کردی، مسئولیتش با خودت است و باید دوباره بیکار شوی.
 
وی با بیان اینکه حداقل دستمزد (روزانه ۳۷۱۳۵۲ ریال) است که با حق مسکن و حق بن می‌شود ۱۲۶۴۰۵۷۲ ریال در ماه؛ حالا برای کارورزی فقط سیصد هزار تومان می‌دهند و اسمش را گذاشته‌اند «رفع بیکاری» جوانان!
 
حبیبی؛ اجحاف در حق کارورزان را با فرارهای غیرقانونی کارفرمایان از پرداخت حداقل مزد مقایسه می‌کند و می‌گوید: آدم فکرش می‌رود به برخی مغازه‌دارهای بازار که به کارگران بی‌پناه سیصد هزارتومان می‌دهند و از آنها بیگاری می‌کشند.   
 
این فعال کارگری تاکید می‌کند: این مشابهت‌ها نشان می‌دهد نبض دولت را اقتصاد بازار و سرمایه‌ی سود-محور می‌گرداند و این جای بسی تاسف است؛ دولت باید به جای رفتار کردن به شیوه سرمایه‌داران سودجو، به فکر ایجادِ «اشتغال پایدار» برای جوانان تحصیلکرده باشد. در شرایطی که نرخ بیکاری تحصیلکرده‌های کشور نزدیک به چهل درصد است، طرح‌هایی مانند کارورزی دردی از کسی دوا نمی‌کند.
 
او طرح کاروورزی را دارای همان معایب طرح «استاد-شاگردی» می‌داند و می‌گوید: آنچه در همه‌ی این طرح‌ها مشترک است، «بی‌حقوق کردن» و ارزان‌سازی نیروی کار است؛ شما از دولتی که تا همین بیخ گوش پایتخت را منطقه آزاد اعلام کرده، چه توقعی دارید؟!