تاریخ : 12:47 - 1397/08/06
کد خبر : 70896
سرویس خبری : فرهنگی
 

مستند غیرجنگی «رضا برجی» پخش می‌شود/«آیین میزبانی» روایتی از موکب‌داران عراقی در اربعین حسینی

سوژه های غیر ایرانی اربعین به تصویر کشیده شد:

مستند غیرجنگی «رضا برجی» پخش می‌شود/«آیین میزبانی» روایتی از موکب‌داران عراقی در اربعین حسینی

«آیین میزبانی» به کارگردانی رضا برجی و محمود نیکبخت از امروز به مدت 7 شب از شبکه مستند ساعت 18 پخش می شود

کارگر آنلاین : به گزارش خبرنگار کارگر آنلاین «آیین میزبانی» مستند زیبایی از روایت میزبانی مردم عراق از زوار امام حسین علیه السلام در طول پیاده روی اربعین حسینی است.
 
رضا برجی و محمود نیکبخت از زاویه نگاه مردم عراق این مستند زیبا را در سال گذشته تولید کرده اند .
 
رضا برجی در گفتگو با خبرنگار ما گفت : این مستند با محوریت موکب دارها و سوژه‌های غیر ایرانی تولیدشده است.
 
عکاسی در ۷۵ کشور جهان تهیه کننده، کارگردان و تصویربردار ۱۵ سریال مستند کار عکاسی و فیلم 14 جنگ در دهه های ۶۰ و ۷۰ و ۸۰ جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند و جنگ در سومین جشنواره فیلم سیما از سوابق این هنرمند برجسته کشور می باشد .
 
 
درباره رضا برجی می‌گویند، اکنون رکورددار حضور در 14 جنگ بین المللی است. جنگ های ایران و عراق، افغانستان، تاجیکستان، کشمیر، هند و پاکستان، قره باغ، چچن، بوسنی، کوزوو، لبنان، سومالی، سودان، غزه و جنگهای خلیج فارس از جنگ هایی هستند که وی با قاب دوربین به ثبت آنها پرداخته است.
 
تنها ۶ خبرنگار در دنیا هستند که ملامحمد عمر، رهبر طالبان افغانستان را از نزدیک دیده اند، ولی فقط شاید یک خبرنگار در دنیا وجود داشته باشد که سه هفته با اسامه بن لادن، رهبر گروه القاعده زندگی کرده باشد و او کسی نیست غیر از رضا برجی، عکاس، مستندساز و خبرنگار ایرانی که تاکنون در ۱۴ جنگ بین المللی حضور داشته و وقایع آن ها را ثبت و ضبط کرده است.
 
همچنین برجی یکی از همان خبرنگارهایی به شمار می‌رود که ملامحمدعمر را از نزدیک دیده است؛ او همراه محمدحسین جعفریان ملاقات کوتاهی با رهبر گروه طالبان افغانستان داشته اند.
 
رضا برجی عکاس و مستندسازی بی قرار است. این هنرمند عکاس از نوزده سالگی عکاسی را در جبهه ها آغاز کرد و ابتدا برای سپاه پاسداران عکاسی می‌کرد و همانطور که گفته شد، از اواخر سال 1365 به گروه "روایت فتح" پیوست.
 
وی یکی از اعضای ثابت این گروه شد و در ثبت تصویرهای جنگی و پشت جبهه در مجموعه ماندگار روایت فتح نقش فعالی داشت.
 
در طول همین سال ها در جریان یکی از بمباران های شیمیایی دشمن آسیب دید و زخم های این آسیب، هنوز بر جسم و جان اوست و نیاز به مداواهای مداوم و دشوار دارد.
 
نمایشگاه انفرادی عکس هایش در آلمان، بوسنی، لبنان، هند، سوریه، پاکستان، ترکیه و اتریش برگزار شده و در نمایشگاه های جمعی از 11 کشور جهان شرکت کرده، ضمن این که نمایشگاه عکس هایش در شهرهای مختلف ایران هم برپا شده است.
 
عضویت در هیات داوران جشنواره های فیلم مستند و مسابقات عکاسی ایران و جهان، نگارش مقالاتی در زمینه فرهنگ، رسانه و سینما، نوشتن چند کتاب از جمله سه گزارش، تونل گیلاس، پدر- پسر- خون و ... ساخت دوازده سریال تلویزیونی و 44 فیلم مستند بلند وکوتاه، دریافت جایزه بهترین فیلم و کارگردانی در جشنواره سوم سیما برای سریال مدال های شکسته و اولین نشان ایثار به عنوان هنرمند جانباز، سر فصل های کارنامه حرفه ای اوست.
 
از کارهای او، مستند بلند "سواحل اشک و زیتون" از جنگ 33 روزه لبنان است که در هنگامه حمله ارتش اسراییل به جنوب لبنان در تابستان سه سال پیش ساخته شده است.
 
"مادران سربرنیتسا" درباره فجایع بوسنی هم مستند دیگری اوست. این فیلم درباره قتل عامی است که صرب ها در اواسط دهه 1990 طی 48 ساعت در بوسنی کردند و از آن پس هر سال مادران کشته شدگان مراسمی را در سالگرد آن واقعه به یاد فرزندان شان برگزار می‌کنند.