تاریخ : 09:04 - 1397/08/17
کد خبر : 71047
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

پشت پرده حراج ۱۵ میلیاردی شمش طلا

لزوم ورود نهاد‌های نظارتی به یک حراج در زیرمجموعه بانک ملی/۲۵ شمش یک کیلویی طلا از کجا آمده است؟!

پشت پرده حراج ۱۵ میلیاردی شمش طلا

ظاهرا اگر شما هم طلا روی دستتان باد کرده باشد، می‌توانید آن‌ها را حراج کنید، چون مسئولان بانک کارگشایی می‌گویند بقیه افراد حقیقی و حقوقی هم می‌توانند شمش‌های طلای خود را در این بانک و از راه مزایده به فروش برسانند.

به گزارش کارگرآنلاین به نقل از هفت صبح، ۲۵ شمش طلای یک کیلویی از عصر روز یکشنبه در سالن حراج بانک کارگشایی چشم انتظار نشسته اند تا شاید برایشان خریداری پیدا شود. این کار البته خیلی هم ساده نیست، چون قیمت فروش هر کدام از آن‌ها حداقل ۵۸۸میلیون تومان برآورد می‌شود.

در اطلاعیه مربوط به برگزاری این حراجی آمده، حضور در جلسات که به شکل مزایده عمومی برگزار می‌شود، برای عموم آزاد است. این یعنی می‌توانیم بدون خرید بلیت برویم و یکی از دیوانه وارترین اتفاقات دور و برمان را تماشا کنیم. بازیگران اصلی این بازی، اما آدم‌های دیگری هستند. کسانی که قرار است از ساعت چهار عصر باهم سر خرید شمش‌های یک کیلویی طلا با قیمت حدود ۶۰۰ میلیون تومان رقابت کنند.

حالا بانک کارگشایی در نظر دارد ۲۵ شمش طلا را که وزن هر کدام از آن‌ها یک کیلوگرم است، حراج کند. بانک کارگشایی قبلا سابقه حراج شمش طلا را داشته است؛ شمش‌هایی که به معادن طلای کشور تعلق داشتند. ماجرای شمش‌های حراج شده اخیر، اما عجیب‌تر است. گفته می‌شود هر ۲۵ شمش طلای یک کیلویی حراج شده در مزایده اخیر، مال یک فرد حقیقی است که تصمیم گرفته آن‌ها را با کمک بانک کارگشایی حراج کند.

ظاهرا اگر شما هم طلا روی دستتان باد کرده باشد، می‌توانید آن‌ها را حراج کنید، چون مسئولان بانک کارگشایی می‌گویند بقیه افراد حقیقی و حقوقی هم می‌توانند شمش‌های طلای خود را در این بانک و از راه مزایده به فروش برسانند. اما اولین جلسه مزایده شمش‌های طلا، عصر روز یکشنبه ۱۳ آبان ماه برگزار شد. در روزی که به گواهی فعالان بازار طلا تقاضای چندانی برای خرید وجود ندارد و بازار در آرامش کامل است. پس خریداران شمش‌های طلا که هر کدام آن‌ها یک کیلوگرم وزن دارند و قیمت هر کدامشان حدود ۵۸۸ میلیون تومان است، چه کسانی هستند؟

احتمالا طلافروش‌های خیلی بزرگ. آن‌هایی که در ساخت مصنوعات طلا هستند، می‌توانند شمش‌ها را آب کنند و از آن‌ها زیورآلاتی مثل انگشتر و گوشواره و گردنبد و دستبند و النگو بسازند. خرید شمش طلا برای سرمایه گذاری‌های کلان هم ایده بدی به نظر نمی‌رسد. به هر حال هر کس که خریدار شمش‌های طلای یک کیلویی است، می‌تواند از ساعت ۱۶ به شعبه مرکزی بانک کارگشایی واقع در تهران، خیابان مولوی، میدان حمیدیه مراجعه کند.

هفت صبح در انتهای این گزارش خود می نویسد: گفتیم هر شمش طلا حدود یک کیلوگرم است. برای تعیین قیمت شمش، ارزش روز طلای ۲۴ عیار را به عنوان متر و معیار در نظر می‌گیرند. در روز‌های اخیر هر گرم طلای ۲۴ عیار حدود ۵۸۸ هزار تومان بوده است که به این ترتیب دیگر نیاز چندانی به ماشین حساب ندارید؛ قیمت هر شمش میشود حدود ۵۸۸ میلیون تومان. البته این نکته را فراموش نکنید که ۵۸۸ میلیون نرخ پایه هر شمش است و قیمت نهایی در مزایده تعیین می‌شود. یعنی شرکت کنندگان باید باهم رقابت کنند، بازار را به نفع خودشان داغ کنند و تلاش شان را به کار بگیرند تا پیشنهادی بدهند که بقیه افراد نتوانند از عهده آن بر بیایند. حراجی شمش‌های یک کیلویی طلا در بانک کارگشایی این شکلی به پایان می‌رسد.

پیدا کردن طلای خام برای ساخت مصنوعات برای هر طلاسازی یک چالش به حساب می‌آید. مخصوصا اگر بتواند طلای مورد نیاز خود را یک جا و با درجه خلوص ۹۹ درصد یا همان ۲۴ عیار پیدا کند؛ بنابراین چنین مزایده‌ای می‌تواند علاوه بر آن‌هایی که برای سرمایه گذاری دنبال طلا می‌گردند، برای کارگاه‌های بزرگ ساخت طلا هم جذابیت داشته باشد. آن‌ها وقتی طلای خالص را در حراجی بخرند، بعد از آلیاژکردن آن با دیگر فلزات مثل مس، می‌توانند عیار آن را به ۱۸ برسانند. این همان طلایی است که از آن به عنوان ماده اولیه ساخت مصنوعات طلا در کارگاه استفاده می‌شود. طلای ۲۴ عیار یعنی ۹۹ درصد فلز به کار برده شده در این شمش‌ها از طلا تشکیل شده. این خلوص برای طلای ۱۸عیار که در ایران برای ساخت مصنوعات طلا استفاده می‌شود، ۷۵درصد است.