تاریخ : 15:42 - 1397/08/24
کد خبر : 71167
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

​بیگاری کارفرمایان ظالم از بیکاری کارگران مظلوم!

دوره آزمایشی و آموزشی نداریم/ دستمزد یک روز کار هم باید پرداخت شود:

​بیگاری کارفرمایان ظالم از بیکاری کارگران مظلوم!

بیکاری مفرط و تاریخی در سیستان وبلوچستان موجب شده تا عده ای افراد فرصت طلب از آب گل آلوده ماهی گرفته و به بهانه های استخدام و جذب، وعده های سرخرمن به جوانان بیکار بدهند و از آنها بیگاری بکشند.

به گزارش کارگر آنلاین به نقل از عصرهامون، سیستان وبلوچستان با وجود قرار گرفتن در زمره جوان ترین استان های کشور اما جزو استان های بیکار کشور نیز محسوب می شود. بیکاری مفرط و تاریخی در این استان موجب شده تا عده ای افراد فرصت طلب از آب گل آلوده ماهی گرفته و به بهانه های استخدام و جذب، وعده های سرخرمن به جوانان بیکار بدهند و از آنها بیگاری کشیده و تنها سود این ماجرا؛ استفاده کارفرما از کارگر مظلومی است که مجبور می شود به منظور تامین مایحتاج روزانه اش دست به هر کاری بزند.
یکی از بارزترین نمونه این نوع بیگاری کشیدن از جوانان بیکار در برخی شرکت های خصوصی، صنوف خدماتی، داروخانه ها و آزمایشگاه های سطح استان به خصوص در شهر زاهدان است به گونه ای که از یک تا3 ماه کار بدون حقوق یکی از اصلی ترین شرایط این کارفرمایان است.
"مریم" یکی از کسانی است که به دلیل بیکاری و احتیاج شدید به داشتن حقوق ماهیانه مجبور شد به این شرط غیرعادلانه و ظالمانه تن دهد اما امید داشت که در نهایت پس از چند ماه کار بی مزد و البته با منت در نهایت نامش از لیست بیکاران خارج شود.
وی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی عصرهامون بیان کرد: به دنبال یافتن کار مناسب و داشتن حقوق حداقلی به مراکز مختلف کاریابی، ادارات و شرکت های خصوصی مراجعه کردم اما هیچ کدام به نیرو نیازی نداشتند و یا شرایط خاصی را عنوان می کردند که برای من به عنوان یک دختر با حجب و حیای خانوادگی قابل پذیرش نبود.
وی ادامه داد: در نهایت پس از مدت ها جستجو و سرک کشیدن به این اداره و آن شرکت به یکی از داروخانه های سطح شهر زاهدان برخورد کردم که به دنبال نیرو بود و من هم نامم را در لیست بلندبالای نیروهای ذخیره ثبت کردم.
به گفته این فرد، زمانی که با مدیر داروخانه صحبت کردم شرایطی را اعلام کرد که به هیچ وجه منطقی نبود چرا که این فرد بیان کرد باید حداقل از یک تا 3 ماه به عنوان نیروی آزمایشی فعالیت کنم که در این مدت هیچ گونه حقوق و مزایایی برایم در نظر نمی گیرد اما اگر در پایان 3 ماه کار از فعالیت من راضی بود بنده را جذب کرده و پس از آن حقوق و مزایایم واریز می شود.
وی ادامه داد: این نوع برخورد و درخواست ها از سوی کارفرمایان بسیار ظالمانه و خلاف قانون است اما این افراد با سوءاستفاده از عدم نظارت از سوی مسئولان و بی اطلاعی جوانان این گونه به کارگران ساده فشار می آورند و آنها نیز به ناچار تن به خواسته های غیرمنطقی می دهند.
گزارشات میدانی خبرنگار ما حاکی از آن است که برخی دیگر از شرکت ها، مراکز سونوگرافی و صنوف نیز با قراردادن چنین شرایط و دستورالعمل های خودساخته، از جوانان استفاده سوء کرده و گاهاً پس از پایان مدت تعیین شده آزمایشی ترک کار نیرو را اعلام کرده و بدون پرداخت وجه و دستمزد به دنبال نیروی جدید هستند و همین منوال شاید چندین ماه طی شود و عملاً کارفرما از نیروی کار رایگان بهره کشی کرده و کارگر نیز مورد ظلم واقع می شود.
 
دوره آزمایشی و آموزشی نداریم/ دستمزد یک روز کار هم باید پرداخت شود
مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سیستان و بلوچستان در این باره به خبرنگار اجتماعی عصرهامون گفت: بر اساس قوانین و مقررات هر نیرویی که برای کارفرما اعم از شرکت ها، صنوف و... کار کند و مشمول قانون بشود از همان ساعت ابتدایی آغاز فعالیت تمامی قوانین اعم از بیمه، حداقل حقوق و مزایا بر اساس قانون کار شامل حالش می شود.
امید آذرنگ افزود: اینکه برخی کارفرمایان با وضع قوانین داخلی خود از نیروی کار می خواهند که یک روز یا چند ماه به عنوان آزمایشی یا آموزشی فعالیت کند و در این مدت هیچ حق الزحمه ای پرداخت نکنند وجود نداشته و خلاف قوانین بوده و در قانون کار پیش بینی نشده است که با متخلفان به طور جدی برخورد می شود.
وی خاطرنشان کرد: امسال بر اساس قانون کار، کارفرمایان مکلف هستند طبق قوانین مصوب شده در شورای عالی کار با کارگر و نیروهای خود رفتار کنند که طبیعتاً اگر خلاف آن ثابت شود و از این قوانین تخطی کنند مستوجب برخورد می شوند.
وی تاکید کرد: هر فردی که با این شرایط کار کرده و به حق و حقوق خود نرسیده است می تواند به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کند تا تمامی مطالبات وی در مدت زمان کارکردش را با روش قانونی از کارفرما بگیرد.
 به گفته آذرنگ، اثبات کارکرد با نیروی کار است که در صورت تایید، امسال بر اساس حداقل های دستمزد به ازای هر 7ساعت و 20 دقیقه کارفرما مکلف است روزانه مبلغ 37هزار و42تومان و 3 ریال به کارگر پرداخت کند. همچنین کارفرما مکلف است ماهیانه 110 هزار تومان بن و 40 هزار تومان حق مسکن به کارفرما پرداخت کند.
آذرنگ به این نکته نیز اشاره کرد که کارفرما باید به ازای هر فرزند نیروی کار خود که 720 روز سابقه پرداخت بیمه داشته باشد مبلغ 111هزار و 26 تومان و 9 ریال تحت عنوان حق اولاد پرداخت کند که در صورت عدم پرداخت این حقوق، نیروی کار پس از مراجعه به این اداره و تایید نهایی خدمتی که انجام داده برابر تمامی روزها و ساعاتی که کار کرده می تواند حقوق و مزایای خود را دریافت کند.