تاریخ : 14:12 - 1397/08/28
کد خبر : 71213
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

 کارگران هفت‌تپه از فرط استیصال به خیابان می‌آیند/ تنها راه‌حل اعاده‌ی حقوق صنفی‌ست

یک وکیل دادگستری:

کارگران هفت‌تپه از فرط استیصال به خیابان می‌آیند/ تنها راه‌حل اعاده‌ی حقوق صنفی‌ست

جداری فروغی با اشاره به وضعیت کارگران نیشکر هفت‌تپه گفت: تنها راه حل، رسیدگی به مشکلات کارگران و اعاده حقوق آنهاست.

کارگر آنلاین : اعتراض طولانیِ کارگران نیشکر هفت تپه نسبت به تاخیر در پرداخت مطالبات و خصوصی‌سازی این مجتمع کشت و صنعت، نگاه‌ها را متوجه وضعیت کارگرانی کرده است که علیرغم مطالبه‌گریِ طولانی نتوانسته‌اند به حقوق صنفی خود دست پیدا کنند.

محمدعلی جداری فروغی (حقوقدان و وکیل دادگستری) که وکالت بسیاری از فعالان صنفی و کارگری را برعهده دارد، در ارتباط با برخورد قهری با کارگران هفت تپه و پیامدهای آن می‌گوید: متاسفانه شرایط ناگوار معیشتی مزدبگیران به جایی رسیده که این اقشار زحمتکش جامعه در تامین مایحتاج اولیه زندگی درمانده‌اند و «ناگزیر» از اعتراض صنفی هستند.

وی با بیان اینکه برخورد قهری با اعتراضات صنفی به هیچ وجه پاسخگو نیست، می‌افزاید: با اعاده حقوق صنفی و حل مشکلات کارگران، بسیاری از اعتراضات کاهش می‌یابد؛ کارگر معترض، یک کنشگر صددرصد صنفی‌ست نه سیاسی و فقط و فقط به دنبال احقاق حق خودش است.

این وکیل دادگستری تاکید می‌کند: نباید بار تخلفات اقتصادی کارفرمایان و سودجویان بر دوش کارگران بیفتد؛ نتیجه تخلفات و سودجویی‌ها در هفت تپه، تاخیر طولانی در پرداخت مطالبات مزدی کارگران بوده‌است؛ این کارگران مدتهاست که در این شرایط نامناسب اقتصادی، دستمزدشان را با تاخیر چندماهه دریافت می‌کنند و به همین دلیل «ناگزیر» به خیابان‌ها آمده‌اند تا مرجعی برای دادخواهی بیابند. بسیاری از واحدهای تولیدی دیگر در همان استان خوزستان، شرایط مشابهی دارند و کارگران در رنجِ بی پولی و بی‌توجهی به سر می‌برند.

جداری فروغی با اشاره به اصل 27 قانون اساسی تاکید می‌کند: با برخورد قهری، مشکلات صنفی کارگران و سایر مزدبگیران حل نمی‌شود.

این وکیل دادگستری در پایان ابراز امیدواری می‌کند که با اجرای دقیق و مو به‌ موی قانون کار و پرداخت حقوق و مزایای معوق کارگران هفت‌تپه، مشکلات این کارگران به زودی حل شود و علاوه بر این، مقامات استانی و کشوری باید بتوانند راه‌حلی مناسب و موثر برای تعیین تکلیف مجتمع قدیمی و بزرگ هفت‌تپه بیابند.

او تاکید می‌کند: ریشه اصلی مشکلات هفت تپه در «خصوصی‌سازی»ست و راه‌حل نیز باید ریشه‌ای و اساسی باشد. منبع : ایلنا