پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:31 - 1400/07/25

مبتلایان این ۵ بیماری باید مصرف برخی میوه‌ها و سبزیجات را محدود کنند

کارگر آنلاین/ عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره میزان مصرف میوه‌ها و سبزیجات در برخی بیماران توضیحاتی ارائه کرد.

دکتر غزاله اسلامیان  با اشاره به سالروز جهانی غذا، اظهار داشت: روز جهانی غذا به مناسبت تأسیس سازمان جهانی خوار و بار کشاورزی ملل متحد در سال 1945 نام‌گذاری شده و در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود.

نقش میوه و سبزی در سلامتی انسان

وی با اشاره به نقش مهم میوه و سبزی در سلامتی انسان افزود: مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها با پیشگیری و کنترل بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند دیابت، اضافه وزن و چاقی، قلبی عروقی، سرطان‌ها، کبد چرب و ... ارتباط دارد اما شاید کمتر در مورد علل این ارتباط آگاه باشیم. سبزی‌ها و میوه‌ها به سبب محتوی فیبر بالا، پره بیوتیک‌ها، آنتی اکسیدان‌ها، پلی فنل‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی نقش مهمی در پیشگیری و کنترل بیماری‌ها ایفا می‌کنند؛ برای مثال مطالعات نشان داده‌اند دریافت بالای سبزی‌ها با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو در ارتباط است که این مسئله تنها به دلیل وجود فیبر یا تک ماده مغذی نیست بلکه همه این موارد اثر هم‌افزایی داشته و می‌تواند در سلامت افراد تأثیرگذار باشد.

آیا می‌توان میوه‌ها را به میزان دلخواه مصرف کرد؟

اسلامیان ادامه داد: با این وجود باید بدانیم در برخی شرایط و بیماری‌ها دریافت سبزی‌ها و میوه‌ها را باید با مقدار کنترل شده و با مشورت با پزشک مصرف کنیم. برای مثال بسیاری از بیماران دیابتی در مورد اینکه دریافت بیش از حد میوه‌ها می‌تواند کنترل قند خون آن‌ها را با مشکل مواجه کند، بی‌اطلاع هستند و میوه‌های خشک و لواشک را بدون رعایت مقدار، مصرف می‌کنند که می‌تواند منجر به افزایش قند خون آن‌ها شود. همچنین افراد مبتلا به کبد چرب نیز باید به مقدار میوه دریافتی خود توجه کنند زیرا مازاد قند میوه می‌تواند در بدن به تری گلیسیرید تبدیل شود و بر کبد چرب آن‌ها تأثیر منفی بگذارد.

مبتلایان سندروم روده تحریک‌پذیر مصرف این سبزی‌ها را محدود کنند

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه این مسئله در مورد رابطه دریافت سبزی‌ها نیز صدق می‌کند، با ارائه مثالی بیان کرد: افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر یا افراد با مشکل نفخ باید مصرف برخی سبزی‌ها مانند کنگر، مارچوبه، چغندر، جوانه حبوبات، انواع کلم‌ها به‌ویژه کلم بروکلی، سیر، پیاز، تره فرنگی، بامیه، نخود سبز و قارچ ها را بسیار محدود کنند.

مبتلایان نارسایی کلیه مصرف این سبزی‌ها و میوه‌ها را محدود کنند

این متخصص تغذیه گفت: افراد مبتلا به نارسایی کلیوی باید مصرف سبزی‌های پُرپتاسیم مانند گوجه فرنگی، اسفناج پخته، چغندر، قارچ پخته، کرفس، آووکادو، سیب زمینی با پوست، کدو حلوایی، بامیه و میوه‌های پُرپتاسیم مانند کیوی، پرتقال، موز، طالبی، گرمک، زردآلو، خربزه، شلیل، انار و خرمالو را محدود کنند.

مبتلایان به نقرس این سبزی‌ها را نخورند

وی درباره مصرف سبزیجات در بیماری نقرس نیز بیان کرد: افرادی که مبتلا به نقرس هستند باید قارچ، اسفناج و مارچوبه را از برنامه غذایی خود حذف کنند بنابراین باید بدانیم دریافت میوه‌ها و سبزی‌ها نیز باید بر اساس شرایط و بیماری‌های افراد باشد و حتما با متخصصین تغذیه مشورت کنیم.

منبع: تسنیم
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین