پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:44 - 1400/08/16

اصول استحمام در فصل های سرد سال، پاییز و زمستان

کارگرآنلاین/حمام کردن در فصول سرد سال، نسبت به روزهای دیگر کمی متفاوت است چرا که باید برخی نکات را برای حمام رفتن فصول سرد رعایت کنید تا مشکلاتی برای شما ایجاد نشوند.

زمانی که پوست انسان به اندازه کافی دارای روغن و چربی محافظ نباشد، رطوبت می تواند از پوست خارج شود پس پوست دچار خشکی خواهد شد. عللی که موجب خشکی پوست در زمستان می شوند، عبارتند از:

 

    سردی هوا و کاهش میزان رطوبت هوا
    استفاده بیش ازحد از صابون
    استفاده از آب داغ
    کلر موجود در آب
    قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر
    برخی بیماری های پوستی


دمای مناسب آب حمام در فصل های سرد

در فصل سرد زمستان شما باید به دمای آب در زمان استحمام توجه کنید. دمای بالا آب در هر فصلی برای پوست و مو مضر است زیرا به مرور زمان باعث خروج رطوبت وچربی طبیعی از پوست ودر نتیجه پوست زبر وخشک و خارش هایی در سطح پوست میشود. ریزش مو، مختل شدن عمکرد موو رشد آن، باز شدن منافذ وجذب آلودگی ها نیز از عوارض استفاده از آب داغ است.

گرچه دمای بالا آب در هر فصلی برای پوست و مو مضر است اما در فصل سرما به دلیل کم شدن رطوبت هوا این موضوع تشدید شده و معضلاتی را برای شما به وجود میاورند. بهترین راه حل برای کاهش عوارض پوست و مو در فصل سرما محدود کردن زمان استفاده از آب گرم در حمام و استفاده از اب سرد بین 10تا15ثانیه در حمام است که میتواند جریان خون کف سر را تحریک کند وباعث رشد مو شود.

پیشنهاد ما برای شما یک ترفند جالب است و آن این است که دمای مناسب آب را یک بار تنظیم کنید و روی شیر اب باز یک خط بکشید تا برای همیشه دمای مناسب حمام را سریع تنظیم کنید.


مدت زمان حمام در فصل های سرد

در فصل سرد زمستان شما نه تنها باید به دمای آب در زمان استحمام توجه کنید، بلکه بهتر است به زمان حمام خود نیز توجه نمایید. در این فصل مدت زمان حمام بهتر است 15 دقیقه باشد و بلافاصله پس از خشک کردن بدنتان با حوله، از مرطوب کننده استفاده کنید.
حمام کردن فرد سرما خورده در فصل سرد سال

فردی که سرماخورده، می تواند از دوش آب گرم استفاده کند وحمام کردن می تواند در بهبودی او موثر باشد اما او باید زیاد در حمام نماند و پس از اتمام حمام بدن و موهایش را به خوبی خشک کند تا سرما خوردگیش تشدید نشود و سپس بدن خود را گرم نگه دارد.


صابون مناسب استحمام در فصل سرد سال

در پاییز وزمستان به دلیل سردی هوا پوست دچار خشکی و پوست پوست شدن میشود به خصوص پوست دست به دلیل مجاورت بیشتر با هوا بیشتر دچار این عارضه میشود. راه حل این مسئله استفاده از آب ولرم در حمام و استفاده از صابون های دارای چربی می باشد.البته که صابون های معطر گزینه خوبی برای گرفتن بوی بد بدن است اما صابون های دارای مرطوب کننده بهترین گزینه برای این فصل هستند تا چربی پوست شما را تنظیم کنند.


استفاده از لیف در فصل پاییز و زمستان

ساییدن بدن و صورت با لیف و کیسه می تواند باعث از بین رفتن چربی طبیعی و لایه های سطحی پوست صورت شود. همچنین لیف حمام به دلیل مجاورت زیاد با باکتری ها وهوای مرطوب میتواند عامل انتقال بیماری های پوستی وقارچ باشد. پس بهتر است به جای شستن پوست صورت یا لیف، هفته ای یک مرتبه بعد از اتمام استحمام و زمانی که حمام بخار کافی داشت، حدود 1 تا 2 دقیقه پوست صورت را با یک ژل ملایم اسکراب، ماساژ بدهید.

اگر می خواهید از لیف هم استفاده کنید، هرگز لیف حمام را به حالت خیس رها نکنید و آن را درون محیط حمام نگذارید و لیف ها را بعد از استحمام خشک کنید و نکته بعدی اینکه هرسه ماه یک بار لیفتان را عوض کنید.


عوارض خشک نکردن موها در پاییز و زمستان

اغلب افراد بعد از حمام از خشک کردن موها امتناع میکنند وبا موهای خیس حتی می خوابند، باید بگویم که این روش در دراز مدت آسیب های مخربی برای موها و پوست سرتان دارند وزمینه ساز عفونت های قارچی در کف سر و ضعیف شدن موها وشکسته شدن موها در هنگام شانه زدن می شود.


استفاده از سونا و جکوزی در فصل پاییز و زمستان

رشد قارچ در مکان های عمومی زیاد است پس افرادی که در این فصل از سونا و جکوزی استفاده می کنند، اگر متوجه ایجاد قارچ در پوست خود شدند، حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه و از محلول های ضدقارچ استفاده کنند زیرا عدم درمان به موقع سبب بروز بیماری های دیگر پوستی می شود. این افراد باید حتما از مرطوب کننده و صابون های کرمی استفاده کنند.


استحمام کودک در فصل های سرد

دراستحمام کودکان به دلیل جثه کوچک وحساس باید از وان کوچک ومخصوص کودکان که لبه 10 تا15 سانتی دارد استفاده کنید ضمن ایکنه دستتان در طول حمام پشت کمر کودک باشد که کودک احساس امنیت کند. برای تنظیم آب مخصوص استحمام کودک باید آرنجتان را در آب فرو ببرید اگر متناسب با پوست آرنج شما بود کودک ر در آن آب بگذارید وکودک راتا گردن درون آب قرار دهید که احساس آرامش کند و در اخر با روغن بچه بدنش را ماساژ دهید.


دمای مناسب آب برای استحمام کودک

از نظر علمی آبی که کودک در آن استحمام میکند باید با دماسنج سنجیده شود و حتما زیر50 درجه باشد، مراقب باشید هوایی که کودک را درآن استحمام میکنید، نیز مرطوب و گرم باشد برای دستیابی به معیار مد نظر یک ربع قبل از حمام آب گرم را بازکنید تاحمام بخار کند. کودکان بعد استحمام زود سرما میخورند وتب ولرز میکنند پس مراقب باشید که وقتی کودک را از حمام خارج میکنید هوای اتاق گرم باشد.


چطور می توان پوست خشک را در زمستان درمان کرد؟

    کمتر از آب داغ استفاده کنید.
    شستشو و استحمام خود را کوتاه کنید.
    کمتر از صابون استفاده کنید و مصرف صابون را فقط و فقط به زمان ها و مکان هایی که نیاز قطعی وجود دارد، اختصاص دهید.
    بعد از شستن پوست خود، آن را به آرامی و به طور متوسط خشک کنید و بلافاصله از مرطوب کننده ی خود روی پوستتان استفاده کنید.
    هرگز استفاده از یک نرم کننده لب را در این فصل فراموش نکنید.
    در این فصل هفته ای یک بار پوست را پاکسازی کنید اما در این کار هرگز زیاده روی نکنید چون باعث شکنندگی و آسیب پوستی می شود.

منبع: نمناک
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین