پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:00 - 1401/03/03

عوارض آفتاب چه زمانی بیشتر است؟ + مضرات جدی

کارگر آنلاین| متخصصان توصیه میکنند در ساعات ۱۰ صبح تا چهار بعدازظهر که شدت آفتاب زیاد است در معرض آن قرار نگیرند، به دلیل اینکه مضرات جدی را برای بدن به همراه خواهد داشت.

عوارض خورشید چه زمانی بیشتر است؟

آفتاب از مهم ترین عوامل محیطی و فیزیکی است که تاثیر فراوانی روی پوست می گذارد اما این تاثیر زمان هایی از روز بیشتر است. تحقیقات نشان داده است که قرار گرفتن زیر نور خورشید در ساعات 10 صبح تا چهار بعدازظهر که شدت آفتاب زیاد است، عوارض جبران ناپذیری روی پوست دارد. در فصل تابستان که در این ساعات زاویه آفتاب قائم تر و طولانی تر است، عوارض شدیدتر از فصل زمستان است.

بنابراین بهتر است در ساعات 10 صبح تا 4 بعدازظهر که شدت آفتاب زیاد است، در معرض آن قرار نگیرید و در صورتی که به بیرون از خانه می روید حتما از کرم های ضدآفتاب با دز کافی استفاده کنید و با پوشش فیزیکی (کلاه، چتر، دستکش) و لباس های آستین بلند و مناسب بیرون بروید.

آفتاب سوختگی
عوارض نورخورشید در ساعات بین 10 صبح تا 4 بعد از ظهر
1- باعث سرطان پوست می شود

این یکی از بارزترین آسیب هایی است که خورشید می تواند به سلامتی شما وارد کند. افراد زیادی بر اثر ملانوم جان خود را ازدست می دهند و به استثنای این، سالانه حدود 5.4 میلیون نفر دچار سرطان پوست غیر ملانوم می شوند که قابل درمان هستند.
2- به بینایی آسیب می رساند

آفتاب و نور ماورا بنفش به شبکیه چشم که مسئول مرکز بینایی است آسیب می رساند و حتی میتواند بینایی را در شرایط عادی نیز مختل کند.
3- باعث آسیب های پوستی می شود

نور خورشید علاوه بر ملانوم، می تواند حتی پس از مدت زمان کوتاه و بیرون رفتن بدون محافظ مناسب به پوست آسیب برساند. سرطان پوست نوع شدیدی از پیری پوست است که قبل از آن پوست دچار خطوط ریز، چین و چروک، کک و مک و مویرگ های شکسته می شود. این موارد همگی نشانه های آسیب دیدگی پوست است بنابراین هر بار که بدون استفاده از ضد آفتاب بیرون از منزل می روید، روند پیری پوست خود را تسریع می کنید.

عوارض آفتاب
4- موجب گرما زدگی می شود

اگر مدت زمان زیادی را بیرون از منزل و در معرض آفتاب بوده باشید دچار گرمازدگی می شوید. این شرایط زمانی رخ می دهد که دمای بدن به حدی بالا رود که قادر به خنک کردن آن نباشید. علاوه بر این، این اتفاق می تواند خیلی سریع رخ دهد به طوری که دمای بدن در عرض 10 دقیقه ممکن است به 41 درجه سانتی گراد برسد. درصورت عدم درمان سریع ، این مشکل می تواند منجر به آسیب جدی یا حتی مرگ شود.
5- باعث آفتاب سوختگی می شود

وقتی بیش از حد در معرض آفتاب باشید ،با پوستی قرمز و دردناک روبرو می شوید و حتی اگر این آفتاب سوختگی جزئی به نظر برسد اما هنوز هم می تواند منجر به سرطان پوست شود. از طرفی دیگر آفتاب سوختگی شدید می تواند باعث ایجاد تاول، بثورات برجسته، تب و لرز، حالت تهوع و سرگیجه نیز شود که باید توسط پزشک معالجه شود.
6- موجب کم آبی بدن می شود

پس از گذراندن تمام روز در بیرون از منزل و در معرض آفتاب، کمبود آب بدن غیر معمول نیست. این اتفاق حتی می تواند در صورت عدم نور خورشید نیز رخ دهد. به همین دلیل ممکن است خستگی، سرگیجه، حواس پرتی و سایر علائم نه چندان خوشایند را تجربه کنید که بسته به شدت آن ها نیاز به آزمایش IV برای جبران مایعات بدن دارید.

عوارض آفتاب مستقیم
7- موجب سردرد و میگرن می شود

برخی از افراد در صورتی که در معرض آفتاب باشند به راحتی سردرد یا میگرن می گیرند زیرا نور خورشید می تواند سردردهای ضربان دار و دردناکی را ایجاد کند. برای پیشگیری از این اتفاق، از کلاه استفاده کنید تا این اشعه های مضر خورشید را از چشم و گردن، قفسه سینه، صورت و پشت خود دور نگه دارید.
8- می تواند باعث آب مروارید شود

عینک آفتابی برای محافظت از چشم دربرابر آفتاب بسیار مفید است زیرا اشعه ماورابنفش خطر آب مروارید - نوعی آسیب چشم که باعث بینایی کدر و تار شده یا موجب کوری می شود - را افزایش می دهد. برای حفظ سلامتی چشمان خود از عینک آفتابی با 99-100 درصد محافظت دربرابر اشعه ماورا بنفش استفاده کنید.
9- می تواند آلرژی را تحریک کند

پروتوپورفیریای اریتروپوئتیک مشکلی نادر است اما اگر به آن مبتلا شوید می تواند ناخوشایند باشد. این وضعیت که در اصل آلرژی به آفتاب است، منجر به تورم، سوزش، خارش و قرمزی پوست در طی یا پس از قرارگیری در معرض آفتاب می شود. حتی اگر علائم در طی چند روز نیز از بین برود اما فوق العاده ناخوشایند است.

عوارض آفتاب سوختگی
10- می تواند نفس کشیدن را سخت و دچار مشکل کند

گذراندن زمان زیاد در معرض آفتاب، صرفا باعث آفتاب سوختگی و کمبود آب بدن نمی شود و می تواند در تنفس شما نیز اختلالی ایجاد کند. اگر از گرما زدگی رنج می برید، تنفس شما بسیار سریع و کم عمق می شود که می تواند به طرز باورنکردنی ترسناک و تهدید کننده زندگی باشد.
11- می تواند باعث خستگی ناشی از گرما شود

در حالی که گرما زدگی نیز به قدر کافی رعب آور است اما نور خورشید می تواند باعث بیماری جدی دیگری به نام خستگی گرمایی شود. این اتفاق زمانی میافتد که با تعریق بسیار مقدار زیادی از آب و نمک بدن را از دست داده باشید. این شرایط منجر به سردرد، حالت تهوع، سرگیجه و علائم دیگری که نیاز به مراقبت پزشکی دارند، می شود.
12- موجب سرکوب سیستم ایمنی می شود

موارد زیادی باعث سرکوب سیستم ایمنی می شوند و خورشید یکی از آنهاست. اگر میزان اشعه ماورابنفش بیش از حد باشد، سیستم ایمنی نمی تواند به درستی عمل کند و ضعیف می شود و در نتیجه توانایی محافظت از پوست در برابر مواردی مانند سرطان و عفونت ها را کاهش می دهد. برای پیشگیری و کمک به سلامت بدن خود تا حد ممکن دور از معرض نور مستقیم خورشید باشید.

عوارض آفتاب
13- باعث ایجاد ملاسما می شود

ملاسما از ترکیب نورخورشید و افزایش میزان استروژن و پروژسترون ایجاد و باعث ظهور لکه های تیره روی گونه و پیشانی می شود. درمان آن فوق العاده دشوار است زیرا با تغییر در رنگدانه های پوستی سروکار دارد. بنابراین خانم هایی که قرص های پیشیگیری از بارداری مصرف می کنند، باردار هستند و پوست تیره ای دارند باید از نور خورشید به دور باشند و از پوست خود محافظت کنند.
14- موجب تپش قلب می شود

وقتی در هوای گرم و آفتابی بیرون از منزل هستید، قلب شما مجبور است سریعتر گرم شود وخون بیشتری را پمپاژ کند تا خون به درستی در رگ های شما جریان یابد و چنانچه در بخش بهداشت و سلامت نمناک میخوانید این می تواند به معنای گردش خون 4 برابر بیشتر از گردش خون در هوای خنک باشد. به همین دلیل افراد مبتلا به بیماری های قلبی ممکن است بخواهند از سرگیجه یا افتادن به دلیل افزایش جریان خون پیشگیری کنند.
15- باعث ایجاد کراتوز آکتینیک می شود

کراتوزآکتینیک یک بیماری پوستی ناشی از قرارگیری طولانی مدت در معرض آفتاب است که موجب ایجاد ضایعات پوسته پوسته و مسطحی روی پوست می شود. شاید به نظر مشکلی نباشد اما اجازه ندهید آنها خود به خود از بین بروند. این ضایعات پیش سرطانی محسوب می شوند و اگر درمانی برای آنان صورت نگیرد می توانند تبدیل به سرطان پوست شوند.

مضرات آفتاب
16- می تواند باعث ناخنک چشم شود

یکی دیگر از مشکلات مربوط به اشعه ماورابنفش، ناخنک چشم - رشد بافتی که از گوشه چشم شروع می شود و میتواند به قرنیه منتقل شده و به بینایی آسیب برساند – می باشد. کسانی که در فضای باز کار می کنند یا زیاد موج سواری می کنند مستعد این بیماری هستند. ناخنک چشم معمولا ناشی از نور خورشید است اما با خشکی چشم ناشی از باد و گرد و غبار نیز ایجاد می شود.
17- می تواند موجب سنکوپ گرمایی شود

سنکوپ یا غش حالتی است که در آن فشار خون افت کرده و خون کافی به مغز نمی رسد. این شرایط زمانی رخ می دهد که بیرون از منزل و تحت گرما و زیر نور خورشید باشید. برای پیشگیری از آن بدن خود را مرطوب نگه دارید و لباسی بپوشید که ورود اشعه ماورابنفش را مسدود کند.
18- ممکن است دچار گرفتگی عضلانی شوید

اگر بیرون از منزل و زیر نور آفتاب درحال کار هستید- خصوصا کار سنگین- به دلیل تعریق زیاد و از دست دادن نمک و مایعات بدن، ممکن است دچار گرفتگی و اسپاسم عضلانی شوید که با ماساژ دادن می توان این گرفتگی را برطرف کرد.

آفتاب در ساعت 10 تا 4
19- باعث عرق سوز شدن می شود

هنگامی که زمان زیادی را در آفتاب می گذرانید، در اثر تعریق زیاد پوست شما تحریک شده و جوش های قرمز یا تاول ظاهر می شود. این بثورات معمولا در نواحی از بدن که بیشتر عرق می کنند مانند کشاله ران ، زیر سینه، خط آرنج و گردن یا قسمت فوقانی قفسه سینه ایجاد می شوند. با استفاده از پودرهای عرق گیر و خنک نگه داشتن این نواحی می توانید این وضعیت را درمان کنید.
20- موجب بروز دژنراسیون ماکولا می شود

دژنراسیون ماکولا یکی از علل کاهش بینایی می باشد و این اتفاق زمانی رخ می دهد که قسمت مرکزی شبکیه چشم تخریب شود که در پی آن خواندن، رانندگی و حتی تشخیص چهره دشوار خواهد شد. در حالی که این مشکل با افزایش سن رخ می دهد اما همچنان علت دقیق آن مشخص نیست.

بر اساس یک مطالعه که در مجله پزشکی منتشر شد، نشان داد کسانی که بیشتر در معرض نور خورشید قرار دارند به میزان قابل توجهی در معرض خطر این بیماری هستند. بنابراین زدن عینک آفتابی در فصل تابستان را فراموش نکنید.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین