پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00001:14 - 1399/06/28

به‌جای اسلحه، دوربین به دست گرفتم! + عکس و فیلم

جایی در مرکز شهر، در میان هیاهوی شهری و زندگی روزمره، بوی حماسه می‌آید. دیوارها پر است از لحظه‌های غم‌انگیز خراب شدن خانه‌ها و کوچ ساکنانش که در کنار شکوه ایستادگی رزمندگان، تصویری واقعی از هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را نشان می‌دهند.

کارگر آنلاین : نمایشگاه عکس‌های محمد صیاد از روزهای انقلاب، جای خود را به تصاویر این عکاس از هشت سال دفاع مقدس داده است. صیاد که هشت سال پا به پای رزمندگان در کوچه‌های جنگ‌زده و جبهه‌ها می‌گشت و عکس می گرفت حالا برای اولین بار، عکس هایش را از آن روزهای تلخ و فراموش‌نشدنی به نمایش گذاشته است.

 

 

عکس‌های دوران جنگ محمد صیاد، از زندگی روزمره مردم ایران در این دوره آغاز می‌شود و فضای جبهه و خط مقدم، ویرانی‌ها، مقاومت خرمشهر و اهواز، بمباران‌های شهری و لحظه‌های حماسی و تراژیک را دربرمی‌گیرد. بخشی از عکس‌ها خط مقدم و صحنه‌های بمباران شیمیایی غیرنظامیان را روایت می‌کند و بخش دیگر صفوف آوارگان غیرنظامی و راهپیمایی‌های حامی رزمندگان را نشان می‌دهد. 

صیاد که آن روزها برای خبرگزاری‌های س.پی. (کانادینپرس) عکس می‌گرفت، درباره نمایشگاه خود به ایسنا می‌گوید: از میان بیش از ۴۰۰ عکس، نزدیک به ۱۲۵ فریم انتخاب و تلاش شده که صحنه‌های تلخ آنها حذف شود. به هر حال باید بپذیریم جنگ تحمیلی علیه ایران بسیار تلخ بود. کوچ خانواده‌های مرزنشین و نابودی خانه و زندگی‌شان صحنه‌های غم‌انگیزی را رقم می‌زد که این تصاویر تنها بخشی از آنها را روایت می‌کند.

 

 

 

صیاد در پاسخ به این پرسش که در طول این هشت سال آیا لحظه‌هایی پیش آمد که دوربین را زمین بگذارید و اسلحه به دست بگیرید، یادآور می‌شود: اگر اسلحه برمی‌داشتم باید دوربین را زمین می‌گذاشتم؛ آنگاه دیگر چه کسی می‌خواست این لحظه‌ها را ثبت کند؟ دوربین، اسلحه من بود. علاوه بر جنگی که آنها روزها در جریان بود، من با خودم هم در جنگ بودم که باید مقاوت کنم و دوربین را زمین نگذارم.

او ادامه می دهد: اگر این لحظه‌ها ثبت نمی‌شد، دیگر روایت تاریخی درست و دقیقی از آن روزها وجود نداشت. چون خبرنگارها در این مناطق حضور نداشتند و فقط عکاس‌ها بودند. از روی همین عکس‌ها و فیلم‌هاست که قصه می‌نویسند و یاد افراد حاضر در این عکس‌ها را زنده نگه می‌دارند.

 

 

 

محمد صیاد صبور (متولد ۱۳۲۶، بندرانزلی، ایران) یا «م. صیاد» ـ آنگونه که پشت عکس‌هایش مُهر می‌زند ـ از پیشکسوتان عکاسی خبری در ایران است. او از سال ۱۳۴۸ وارد کانون خبرنگاران شد و فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد. در سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ با روزنامه‌ی آیندگان در بخش‌های سیاسی، ورزشی و اجتماعی همکاری کرد و در آستانه‌ی انقلاب، همکاری خود را با خبرگزاری آسوشیتدپرس آغاز کرد که تا سال ۱۳۸۰ ادامه یافت.

صیاد از همان آغاز جنگ تحمیلی به صورت مستمر برای تهیه عکس و ارسال آن به جبهه‌ها می‌رفت. عکس‌های مربوط به دوران انقلاب و جنگ محمد صیاد در کتابهای مختلفی به چاپ رسیده است. صیاد در سال ۱۳۵۹ به خاطر عکس‌های مربوط به شکست نیروهای دلتا در عملیات طبس موفق به دریافت جایزه‌ای برای بهترین عکاس خبری خاورمیانه خبرگزاری ای.پی. (اسوشیتدپرس) شد. او در حال حاضر عضو انجمن عکاسان مطبوعات ایران است و در تهران زندگی و کار می‌کند.

 

 

 

منبع: ایسنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین