پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:40 - 1399/06/28

دلایل آشفتگی بازار نفت چیست؟

در پی تضعیف تقاضای جهانی برای انرژی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، زنگ خطر برای صنعت نفت به صدا در آمده و طبق اعلام کارشناسان اگر اوپک پلاس مدیریت عرضه را در پیش نگیرد، روز به روز شاهد افت بیشتر قیمت ها خواهیم بود.

به گزارش کارگر آنلاین، در روزهای اخیر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، شرکت انگلیسی بی‌پی و غول معامله‌گر نفتی جهان، ویتول همگی پیش‌بینی‌های ناخوشایندی درباره تقاضا داشتند، زیرا افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا امید به بهبودی سریع را کاهش می‌دهد. همچنین اوپک در آخرین گزارش ماهانه خود پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی نفت امسال 9 میلیون و 460 هزار بشکه در روز کاهش می‌یابد، این در حالی است که در برآورد ماه گذشته این رقم 9 میلیون و 60 هزار بشکه در روز اعلام شده بود.

 

از سوی دیگر بی‌پی نیز در سناریوی اصلی چشم‌انداز سالانه خود برآورد کرد که ویروس کرونا سبب می‌شود مصرف نفت تا سال 2025 حدود 3 میلیون بشکه در روز و تا سال 2050 حدود 2 میلیون بشکه در روز کاهش یابد. بی‌پی در دو سناریوی بدبینانه‌تری، به کندشدن روند مصرف نفت شتاب بیشتری بخشید و سال 2019 میلادی را اوج مصرف نفت خواند. در سناریوی سوم، تقاضای نفت در حدود سال 2030 به اوج خود می‌رسد.

 

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نیز روز سه‌شنبه (25 شهریورماه) برآورد پیشین خود درباره تقاضای نفت در سال 2020 را اصلاح کرد و احتیاط بیشتری در پیش‌بینی سرعت بهبود اقتصادی در پی شیوع ویروس کرونا به خرج داد. این نهاد مستقر در پاریس چشم‌انداز تقاضا در سال 2020 را با روزانه 200 هزار بشکه کاهش، 91 میلیون و 700 هزار بشکه در روز اعلام کرد. این دومین کاهش برآورد در چند ماه اخیر است.

 

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود گفت: انتظار داریم در نیمه دوم سال 2020 بهبود تقاضای نفت به‌طور چشمگیری کاهش یابد، زیرا بخش بیشتری از بهبودهایی که ممکن بود به‌راحتی رخ دهد اکنون انجام شده است.

 

مدیریت عرضه و تقاضا تنها راه نجات بازار نفت

 

در این رابطه محمد خطیبی کارشناس حوزه انرژی  با بیان اینکه در شرایط فعلی نمی توان با اطمینان از وضعیت بازار صحبت کرد، گفت: در یک مقطع زمانی وضعیت بازار بهبود یافت و اوپک پلاس دو میلیون بشکه کاهش تولید را رقم زد، این در شرایطی رقم خورد که موج جدید بیماری کرونا در آستانه پاییز  مجددا محدودیت هایی را به وجود آورده است.

 

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود که تقاضا مجدد کاهش یابد و وضعیت همچون گذشته شود، اظهار کرد: در آخرین جلسه ی اوپک پلاس  کاهش دو میلیون بشکه تصویب شد یعنی میزان کاهش از  9 میلیون و 700 هزار به هفت میلیون و 700 هزار بشکه  رسید.

 

این کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر اینکه این کار اقدام درستی نبود و نباید این تصمیم اتخاذ می شد، تصریح کرد: در شرایط فعلی بازار نفت نیاز به کاهش تولید بیشتر دارد و عدم این اتفاق موجب شده که اکنون شاهد ضعیف شدن قیمت نفت و رسیدن آن به زیر 40 دلار باشیم.

 

خطیبی با بیان اینکه بازار نیازمند کاهش تولید بیشتر است، گفت: موج جدید کرونا موجب شده تا کشورها محدودیت های سابق را بازگردانند که این مساله به معنای کاهش تقاضا است و با این کاهش تقاضا قیمت های ضعیف تری خواهیم داشت مگراینکه اوپک پلاس مجدد میزان کاهش تولید را بالا ببرد.

 

به گفته وی در شرایط فعلی لازم بود که اوپک پلاس برای اخذ تصمیم کاهش تولید تمام جوانب را در نظر بگیرد و به اعتقاد من می بایست منتظر می ماند تا سرانجام بیماری کرونا مشخص شود چراکه اکنون تقاضا ضعیف است و قیمت ها نیز روزبه روز کاهش می یابد.

 

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه لازم است مدیریت عرضه تعدیل شود و کاهش ها مجددا به قوت خود بازگردند، گفت: اگر مدیریت عرضه زنده و بر اساس وضعیت بازار تصمیم گیری و کاهش بیشتر اعمال شود، می توان نسبت به بهبود وضعیت بازار امیدوار بود.

 

خطیبی اظهار کرد: اگر کاهش قیمت اعمال شود قیمت ها را می توان در حد 40 تا 50 دلار مدیریت کرد اما اگر کاهش بیشتر اعمال نشود بیم آن می رود که قیمت ها روز به روز ضعیف تر شود و اکنون با موج جدید کرونا به نظر می رسد که تقاضا بیشتر کاهش پیدا کند.

 

 

منبع: اعتماد آنلاین
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین