پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00000:00 - 1399/06/30

ماشه کار نکرد، ارز افتاد

به دنبال عدم امکان راه‌اندازی مکانیزم ماشه از سوی امریکا و عدم پذیرش سازمان ملل و شورای امنیت، قیمت ارز و طلا کاهش یافت و نرخ دلار در بازار آزاد ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان، یورو 31هزار و 200 تومان و درهم امارات 7هزار و 290 تومان اعلام شده است.

کارگر آنلاین : به دنبال عدم امکان راه‌اندازی مکانیزم ماشه از سوی امریکا و عدم پذیرش سازمان ملل و شورای امنیت، قیمت ارز و طلا کاهش یافت و نرخ دلار در بازار آزاد ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان، یورو 31هزار و 200 تومان و درهم امارات 7هزار و 290 تومان اعلام شده است. قیمت فروش دلار در صرافی‌ها با کاهش 300 تومانی نسبت به روز کاری قبل 26 هزار و 500 تومان و قیمت خرید دلار نیز 26 هزار و 400 تومان درج شده است. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است؛ برهمین اساس   از صبح شنبه تا عصر در چند نوبت قیمت‌ها در این صرافی‌ها تغییر کرده و متاثر از عدم موفقیت امریکا در اجرای مکانیزم ماشه با کاهش همراه بوده است. نرخ لحظه‌ای فروش دلار در سامانه سنا به 26450 تومان و نرخ خرید دلار 26350 تومان رسیده و برای فروش یورو 31200 و خرید یورو 31100 تومان اعلام شده است. همچنین نرخ میانگین ارز معامله شده در تاریخ 27 شهریور 99 برای دلار 26604 تومان و در سامانه نیما برای حواله دلار 21555 تومان بوده است.  روز شنبه 29 شهریور 99، در بازار طلا با کاهش قیمت دلار و اعلام نرخ اونس جهانی 1950 دلاری، مظنه هر مثقال طلای آبشده 5میلیون و 234 هزار تومان، طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۲۰۸ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم 12میلیون و 300 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 6میلیون و 800 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3میلیون و 850 هزار تومان و سکه گرمی2 میلیون تومان معامله شد.  فعالان بازار، علت اصلی افزایش قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر را افزایش چشم‌گیر قیمت ارز می‌دانند و می‌گویند: از یکی دو روز گذشته تقاضا برای خرید طلای خام و سکه در بازار افزایش یافته و همین امر موجب افزایش حباب سکه شده است.در حالی که دلار تضعیف شده و نگرانی از ترمیم اقتصاد بحران‌زده جهانی بار دیگر بالا گرفته است، قیمت طلای جهانی روز جمعه افزایش داشت و دومین رشد هفتگی متوالی خود را پشت سر گذاشت. قیمت طلا در پایان معاملات روز جمعه با 0.33 درصد رشد به 1950 دلار و 86 سنت رسید. فلز زرد این هفته را با رشد 0.6 درصدی به پایان برد. قیمت طلا در پایان معاملات آتی دیروز هم 0.63 درصد افزایش داشت و به 1962 دلار و 10 سنت رسید. فدرال رزرو امریکا روز چهارشنبه وعده داد که برای یک بازه زمانی طولانی نرخ بهره را در نزدیکی صفر حفظ کند. همچنین امریکا در حال بررسی پیشنهادی در خصوص یک بسته مقابله با کرونای 1.5 تریلیون دلاری دیگر است. گفتنی است، تشدید نوسانات ارزی و ورود دلار به کانال 27 هزار تومان موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی‌ها در صرافی‌های مجاز مقدمات کاهش قیمت‌ها را در بازار ارز فراهم کرد. 

   پیش‌بینی قیمت 2100 دلاری طلا 

در سال 2021

طبق گفته بانک سرمایه‌گذاری یو بی اس سوییس، قیمت طلا که حدود ۳۰ درصد در سال جاری میلادی افزایش یافته احتمالاً بیش از این بالا می‌رود و در بحبوحه ادامه بی ثباتی‌های جهانی در همان سطح بالا باقی می‌ماند.  به گزارش راشاتودی، طبق گفته بانک سرمایه‌گذاری یو بی اس سوییس، قیمت طلا که حدود 30 درصد در سال جاری میلادی افزایش یافته احتمالاً بیش از این بالا می‌رود و در بحبوحه ادامه بی ثباتی‌های جهانی در همان سطح بالا باقی می‌ماند. یئو چو گوان، رییس بازارهای جهانی آسه آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) در این بانک گفت: «ما درمورد طلا بسیار خوشبین هستیم و عقیده داریم قیمت طلا بیش از این افزایش می‌یابد و تا مدت‌ها در همان سطح بالا باقی می‌ماند.»  وی گفت این بانک پیش‌بینی خود از قیمت طلا در سال آینده میلادی را از 1850 تا 2100 دلار در هر اونس افزایش داده است. این فلز گرانبها در روز جمعه حدود 1953 دلار معامله شد که 29 درصد بالاتر از آغاز سال جاری میلادی بود.  نرخ بهره منفی و بی‌ثباتی‌های جهانی از جمله انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا از عواملی هستند که سرمایه‌گذاران را به افزایش ذخایر طلای خود تشویق می‌کنند. یئو گفت: « به نظر من سرمایه‌گذاران بسیاری سرمایه خود را در اوراق قرضه و ملک قرار داده‌اند و حالا در صورت تحت فشار قرار گرفتن این بخش‌ها، طلا جایگزین مناسبی خواهد بود»

   روند صعودی طلا ادامه‌دار است

براساس گزارش بانک یوبی‌اس سوییس، طلا که در سال جاری حدود ۳۰درصد افزایش قیمت داشته، با توجه به تداوم بی‌ثباتی جهان، همچنان در مسیر صعود قرار داشته و فراتر از انتظارات در این سطح باقی خواهد ماند. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، «یو چوو گوآن» رییس واحد بازارهای جهانی آسه‌آن در این بانک سرمایه‌گذاری گفت: نظر ما در مورد طلا بسیار مثبت بوده و این کامودیتی به اصطلاح در بازار گاوی قرار دارد. فکر می‌کنیم قیمت‌ها از این بالاتر رفته و نکته جالب این است که فراتر از انتظارات و تا مدت زمانی بیشتر در سطحی بالا باقی خواهد ماند. وی در ادامه اضافه کرد که بانک یوبی‌اس پیش بینی خود را برای قیمت طلا در سال آتی از ۱۸۵۰ به ۲۱۰۰ دلار به ازای هر اونس افزایش داده است. روز  جمعه فلز زرد در بازار در حوالی ۱۹۵۳ دلار معامله شد؛ رقمی که در مقایسه با ابتدای سال حدود ۲۹ درصد بالاتر است. به گفته گوآن، فضای به وجود آمده ناشی از نرخ بهره منفی و همچنین بی‌ثباتی جهانی از جمله انتخابات قریب‌الوقوع ریاست‌جمهوری امریکا، مولفه‌هایی هستند که سرمایه‌گذاران را به سمت افزایش دارایی‌های طلای خود سوق می‌دهند.

 

منبع: روزنامه تعادل
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین