پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00000:00 - 1399/06/30

نیاز 2000 میلیاردی برای106 پروژه ملی مشهد

بنا بر اذعان سرپرست معاونت عمرانی استانداری بر اساس وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها، برای بهره‌برداری از 106 پروژه عمرانی مهم استان تا پایان سال 99 اعتباری معادل 1960 میلیارد تومان نیاز است. ب

کارگر آنلاین : پروژه‌های عمرانی و زیربنایی استان همچنان تشنه اعتبارند و سهم 5 درصدی استان از بودجه‌های عمرانی سالانه پاسخ گوی این نیاز نیست ، حتی این سهم نیز معمولا میانگین تحقق 50 درصدی را دارد و این تخصیص‌ها هم طی چند سال اخیر بیشتر به‌صورت اوراق مشارکت بوده که صدای پیمانکاران را درآورده است. در چنین شرایطی پروژه‌های کلان استان مانند آزادراه حرم تاحرم، برقی سازی خط آهن مشهد- تهران، قطار مشهد- گرگان، انتقال آب دریای عمان، انتقال آب از کوه‌های هزار مسجد و امثال آن پروژه‌هایی هستند که باوجود پیگیری‌های زیاد یا به دلیل عقب‌نشینی مشارکت‌کنندگان مانند طرف‌های چینی روی زمین‌مانده‌اند یا به دلیل نبود اعتبارات دولتی هنوز پیشرفت فیزیکی قابل‌توجهی ندارند. با به پایان رسیدن سال مالی بودجه 99 باید دید وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه‌های عمرانی استان چگونه است و کدام پروژه‌های عمرانی ملی و استانی در حوزه‌های مختلف زیربنایی استان تا پایان سال 99 و دولت دوازدهم در صورت تأمین اعتبار قابل بهره‌برداری‌اند؟

سرپرست معاونت عمرانی استانداری در گفت وگو با خراسان رضوی درباره وضعیت پروژه‌های عمرانی استان اظهار کرد: هم اکنون 1050 پروژه عمرانی ملی در استان وجود دارد که اعتبار این پروژه‌ها در سال 98 معادل 3450 میلیارد تومان و میزان تخصیص این اعتبار حدود 70 درصد بوده است. مهدی سالیانی بابیان این که استان خراسان رضوی رتبه هفتم کشور ازنظر توزیع اعتبارات عمرانی را به خود اختصاص داده است افزود: حوزه راه و شهرسازی، نوسازی مدارس و شرکت عمران گلبهار بیشترین اعتبارات عمرانی پروژه‌های ملی استان را به خود اختصاص داده‌اند و شهرستان‌های مشهد، سبزوار و نیشابور به ترتیب دارای بیشترین اعتبار پروژه‌های عمرانی ملی استان در سال 98 بوده‌اند. وی گفت: بیشترین تعداد پروژه‌های عمرانی ملی استان در فصول حمل‌ونقل، فصول پروژه‌های احداث ساختمان(ساختمان‌های اداری، بهداشتی، آموزشی، فرهنگی و...) طرح‌های شهری و هادی و فصل آب و فاضلاب توزیع‌شده‌اند. علاوه بر این میانگین سن اجرای پروژه‌های ملی در استان خراسان رضوی حدود 5/10سال است. پیشرفت فیزیکی جلوتر از تخصیص ها سرپرست معاونت عمرانی استانداری درباره میزان پیشرفت فیزیکی پروژه‌های عمرانی استان نیز گفت: میزان پیشرفت فیزیکی پروژه بر اساس میزان اعتبار پیش‌بینی‌شده و تخصیص‌یافته برآورد می‌شود که به رغم این که میزان تخصیص اعتبارات پروژه‌های ملی استان حدود 70 درصد بوده اما میزان تأخیر پروژه‌ها نسبت به برآورد انجام‌شده حدود 10 درصد بوده است. بدین ترتیب باوجود محقق نشدن اعتبارات تخصیص‌یافته میزان پیشرفت فیزیکی پروژه بیشتر از تخصیص اعتبارات بوده است. عمده ترین معضلات پروژه های عمرانی کدام هستند؟ سالیانی درباره عمده‌ترین مشکلات و معضلات پروژه‌های عمرانی استان نیز گفت: کمبود اعتبار مصوب و به‌تبع آن طولانی شدن زمان اجرای پروژه‌ها عمده‌ترین معضل فعلی پروژه‌های عمرانی استان است، علاوه بر این انباشت و زیادشدن مطالبات پیمانکاران که متأثر از تخصیص غیر نقدی اعتبارات است بر کیفیت اجرای پروژه‌های عمرانی استان تأثیر گذاشته است، اگرچه میزان پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها جلوتر از میزان تخصیص اعتبارات بوده است.

همچنین برخی پروژه‌های عمرانی به دلایل گوناگونی توجیه مناسبی برای اجرایشان وجود ندارد. چند پروژه از سال 92 تاکنون به بهره برداری رسیده اند؟ سرپرست معاونت عمرانی استانداری به پروژه‌های عمرانی در استان در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: از سال 92 تاکنون 18323 پروژه بااعتبار هزینه شده حدود 48590 میلیارد تومان در بخش‌های مختلف امور زیربنایی و صنعت در مناسبت‌های مختلف به بهره‌برداری رسیده‌اند که از این تعداد 8264 پروژه بااعتبار 17500 میلیارد در هفته‌های دولت، 9391 پروژه بااعتبار 20000 میلیارد در دهه‌های فجر و 668 پروژه دیگر بااعتباری معادل 11000 میلیارد تومان در سفر مقامات عالی کشور به استان به بهره‌برداری رسیده‌اند. نیاز 1960 میلیاردی برای 106 پروژه سالیانی درباره پروژه‌های عمرانی قابل‌افتتاح در استان تا پایان دولت دوازدهم نیز اظهار کرد: بر اساس بررسی وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه‌های عمرانی و با استعلام از دستگاه‌های اجرایی متولی تا پایان دولت دوازدهم 106 پروژه در صورت تأمین اعتباری معادل 1960 میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهند رسید.

کدام دستگاه ها ، کدام پروژه ها؟ بر اساس گزارشی که دفتر معاونت عمرانی استانداری در اختیار تحریریه خراسان قرار داده است ،بیشترین تعداد پروژه‌های عمرانی قابل بهره‌برداری در استان تا پایان دولت دوازدهم مربوط به شهرداری مشهد با 25 پروژه است و علوم پزشکی مشهد در رتبه بعدی تعداد پروژه‌های قابل بهره‌برداری قرار دارد. سرپرست معاونت عمرانی استانداری توضیح داد: تحقق افتتاح پروژه‌های مورداشاره بستگی به میزان تخصیص اعتبارات عمرانی سال 99 دارد. این پروژه‌ها عمده‌ترین پروژه‌های عمرانی پیش‌بینی‌شده برای بهره‌برداری هستند اما تعداد پروژه‌های کوچک‌مقیاس تر بیش از این رقم است. از سوی دیگر ممکن است پروژه ای به رغم پیش‌بینی‌ها تخصیص اعتبار خوبی نداشته باشد و به بهره‌برداری نرسد و در نقطه مقابل ممکن است پروژه‌ای با این که در فهرست پیش‌بینی‌شده قرار نگرفته اما در اولویت تخصیص اعتبارات قرار بگیرد و زودتر به بهره‌برداری برسد.

منبع: روزنامه خراسان
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین