پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:34 - 1399/06/30

طرح مسکن مجلس از چند منظر دارای مناقشه جدی است

زمانیان، کارشناس اقتصادی گفت: طرح جهش تولید و تامین مسکن مجلس که دوفوریت آن تصویب شده از چند منظر دارای مناقشه جدی است.

به گزارش کارگر آنلاین، «مرتضی زمانیان» افزود: نخستین منظری که باید خیلی به آن توجه کرد اساسا ذات، مکانیزم و ساز و کار چنین طرحی است.

وی اظهارداشت: اگر قرار باشد این طرح اجرایی شود شاید یکسال طول بکشد تا مقررات اجرایی آن انجام شود حال سئوال اینکه چه نیازی بوده که در قالب یک طرح دو فوریتی تصویب شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: وقتی از بسیاری اقتصاد دان های کشور سئوال می شود نظر شما در خصوص بزرگترین طرح دهه اخیر اقتصاد ایران یعنی جهش تولید و تامین مسکن مجلس چیست از ماهیت و وجود چنین طرحی اظهار بی اطلاعی می کنند چرا که دو فوریت این طرح در روز چهارشنبه هفته قبل تصویب و قرار است کمتر از یک هفته یعنی ۷۲ ساعت کاری در مورد آن رای گیری شود.

وی در ادامه افزود: بدون شک این شیوه حکمرانی و تصویب طرح به هیچ وجه قابل قول و پذیرش نیست.

زمانیان تصریح کرد: موضوع مناقشه برانگیز دوم طرح جهش تولید و تامین مسکن مجلس مربوط به نظا م بانکی کشور است.

وی ادامه داد: با توجه به الزامی که در این طرح شده مبنی بر اینکه بانک ها حداقل ۲۵ درصد منابع خود را باید به ساخت و ساز مسکن اختصاص دهند پیش بینی می شود سال آینده شبکه بانکی باید ۳۰۰ هزار میلیاد تومان برای این منظور تخصیص دهد.

این کارشناس اقتصادی گفت: شبکه بانکی برای اختصاص چنین مبلغی مخیر می شود بین دو گزینه یا خلق پول اتفاق بیفتد یا برای اینکه این ۲۵ درصد را محقق کند به بقیه پروژه ها و فرآیند های اقتصادی وامی پرداخت نکند که این وضعیت درهر دو حالت اثر مخرب دارد.

وی افزود: این در حالی می خواهد اتفاق بیفتد که به اعتقاد خیلی از کارشناسان و اقتصاددانان اساسا در بخش مسکن نیازمند تسهیلات بانکی نیستیم یعنی مشکل بخش مسکن بانک و پول بانک نیست این مبلغ را می تواند ازبازار سرمایه تامین کرد.

زمانیان بیان داشت: حال سئوال اینکه چرا هیچ ساز و کاری در این طرح پیش بینی نشده از حجم عظیم نقدینگی در بازار سرمایه استفاده شود.

وی به رادیو اقتصاد یادآورشد: نکته مناقشه بر انگیزه دیگر طرح جهش تولید و تامین مسکن که مسئله بسیار مخرب و فسادزاست اینکه وزارت صمت مصالح اصلی ساختمانی را به شکل قیمت گذاری در اختیار این بخش قرار دهد.

منبع: تحلیل بازار
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین