پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:59 - 1399/07/02

امسال با دو تهدید کرونا و آنفلوانزا رو به رو هستیم

مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونى و عضو کمیته کشوری کرونا اظهار کرد: پاییز و زمستان کم‌کم فرا می‌رسند و معمولا در فصل‌های سرد، سرماخوردگی و آنفلوانزا هم زیاد می‌شوند. در حال حاضر با شیوع کرونا و شباهت علائم ابتلا به این سه بیماری باعث افزایش نگرانی‌ها شده است.

به گزارش کارگر آنلاین، او ادامه داد: در حال حاضر تخت‌های بیمارستانی توسط بیماران بدحال کرونایی پر شده و میزان مرگ و میر بر اثر ابتلا به کرونا افزایش پیدا کرده است. بروز آنفلوانزا در ابتدای فصل سرد سال بر اساس سنت همه ساله‌ای که وجود داشته، امکان پذیر است. امسال ما با دو تهدید کرونا و آنفلوانزا رو به رو هستیم.مردانی با اشاره به اینکه راه‌های انتقال آنفلوانزا و کرونا نسبتا مشابه است، افزود: این دو بیماری از راه‌های تنفسی انتقال پیدا می‌کنند. برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و آنفلوانزا لازم است مردم شست‌وشوی مکرر دست‌ها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و پرهیز از شرکت در تجمعات و سفر‌های غیرضروری را جدی بگیرند.این متخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد: به سالمندان بالای ۶۰ سال، افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و خانم‌های باردار توصیه می‌شود که واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند تا از این طریق شیوع آنفلوانزا در پاییز کاهش پیدا کرده و کادر درمان تمام انرژی خود را صرف کنترل ویروس کرونا کنند.او ادامه داد: برخلاف کرونا که واکسن و داروی موثر و مشخصی ندارد برای پیشگیری از بیماری‌ آنفلوانزا هم دارو و هم واکسن تولید شده است و با مراجعه به پزشک می‌توان آن را درمان کرد. پرسنل پزشکی که خط مقدم ارائه کمک‌های درمانی‌ هستند باید حتما از واکسن آنفلوانزا استفاده کنند تا در سلامت بمانند.

از ۲۸۰ جهش کرونا در دنیا ۴ جهش متعلق به ایران است
عضو کمیته کشوری کرونا و آنفلوانزا مطرح کرد: عفونت‌های تنفسی دستگاه فوقان ممکن است دچار جهش‌های ژنتیکی شوند. درمورد آنفلوانزا که یک پدیده شناخته شده است؛ واکسن آن طوری طراحی می‌شود که تنها مخصوص ویروس آنفلوانزای همان سال باشد و شاید در سال بعد موثر نباشد. درمورد کرونا هم همین وضعیت وجود دارد. تاکنون ۲۸۰ نوع جهش ژنتیکی در سراسر دنیا بر روی کروموزوم ویروس کرونا شناخته شده است که حداقل چهار جهش آن مربوط به ایران بوده و توسط دانشمندان کشور بررسی شده است.او با بیان اینکه نوع جهش‌های ژنتیکی موجود در کرونا به طریقی نبوده که ماهیت کلی ویروس را تغییر دهد، افزود: متخصصان و شرکت‌های دارویی برای ساخت واکسن کرونا از همین جهش‌ها استفاده می‌کنند. جهش‌ها تا به حال توسط خود ویروس کرونا توانسته ترمیم شود و جهشی که ماهیت کلی و اصلی ویروس را عوض کند اتفاق نیفتاده است. آخرین جهشی که در مورد ویروس کرونا اتفاق افتاد، باعث تسهیل انتقال ویروس بین افراد از سه تا نه برابر شد که البته روی تعداد مرگ و میر تاثیر زیادی نداشت، اما نمای بالینی بیماری را تغییر داد.او در خصوص موج سوم ویروس کرونا گفت: در حالی که انتظار داشتیم شاهد موج سوم کرونا در اواسط پاییز باشیم به علت سفر‌های غیرضروری، و رعایت نشدن شیوه‌نامه‌های بهداشتی در برخی هیأت‌ها، شرکت مردم در تجمعات و بازگشایی مدارس این اتفاق درحال رقم خوردن است.

منبع: بهار
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین