پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00001:09 - 1399/07/07

چراغ بورس برای چه کسانی سبز می شود؟

 بازار سهام همچنان بر مدار افت شاخص، روزگار می‌گذراند و این در حالی است که ممنوعیت نوسان‌گیری روزانه از سوی مقام ناظر با هدف بازگرداندن ثبات و کاهش هیجان‌های بازار از ابتدای هفته جاری بر بورس حاکم شده است. نگاهی به عملکرد بازار نشان می‌دهد در روز شنبه و با شروع ممنوعیت نوسان-گیری (فروش سهام خریداری شده در همان روز)، پس از صعود چشمگیر شاخص در ابتدای معاملات، به دلیل فشار شدید عرضه در میانه روز و بعد هم در پایان معاملات، شاخص به رقم یک میلیون و 615 هزار واحد افت کرد و دیروز یکشنبه هم بازار از ابتدا قرمز پوشید و با افت بیش از 43 هزار واحدی به کانال یک میلیون و 500 هزار واحد سقوط کرد و شاخص یک میلیون و 572 هزار واحدی را به ثبت رساند.

کارگر آنلاین  :  بازار سهام همچنان بر مدار افت شاخص، روزگار می‌گذراند و این در حالی است که ممنوعیت نوسان‌گیری روزانه از سوی مقام ناظر با هدف بازگرداندن ثبات و کاهش هیجان‌های بازار از ابتدای هفته جاری بر بورس حاکم شده است. نگاهی به عملکرد بازار نشان می‌دهد در روز شنبه و با شروع ممنوعیت نوسان-گیری (فروش سهام خریداری شده در همان روز)، پس از صعود چشمگیر شاخص در ابتدای معاملات، به دلیل فشار شدید عرضه در میانه روز و بعد هم در پایان معاملات، شاخص به رقم یک میلیون و 615 هزار واحد افت کرد و دیروز یکشنبه هم بازار از ابتدا قرمز پوشید و با افت بیش از 43 هزار واحدی به کانال یک میلیون و 500 هزار واحد سقوط کرد و شاخص یک میلیون و 572 هزار واحدی را به ثبت رساند.

 

**** بیشتر فعالان بازار با ممنوعیت نوسان‌گیری موافق‌اند

به گفته مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، کسانی که در یک روز سهام را می‌خریدند و همان روز می‌فروختند بقیه سهامداران را که نگاه طولانی‌مدت به بازار سرمایه داشتند، متأثر می‌کردند، بر این اساس و با نظرسنجی از فعالان بازار سرمایه، ممنوعیت نوسان‌گیری روزانه اعمال شده است.

علی صحرایی می‌گوید: سهامداران به‌ویژه حقوقی‌ها که در بازار، عملیات نقدشوندگی و اطمینان‌بخشی را انجام می‌دادند، از متولیان بازار سرمایه انتظار داشتند برای جلوگیری از نوسان‌گیری روزانه به نحوی ممنوعیت ایجاد شود تا ثبات بیشتری به بازار برگردد و از هیجان‌های بازار کاسته شود. به این ترتیب اگر کسی سهمی را در روز معاملاتی بخرد، در همان روز امکان فروش آن را ندارد، اما اگر کسی از قبل، سهم را داشته باشد می‌تواند بفروشد و دوباره با تشخیص خود بخرد.

او ادامه می‌دهد: تصمیمات درباره بازار سرمایه، همیشه موافقان و مخالفانی دارد. با نظرسنجی از فعالان منصف بازار سرمایه، این تصمیم درست را گرفتیم و براساس نظرسنجی، حدود ۸۰ درصد فعالان مجازی بازار سرمایه، موافق این تصمیم هستند.

صحرایی می‌گوید: اقدام‌های مؤثری در دوره اخیر انجام شده است و با توجه به مصوبات شورای عالی بورس اوراق بهادار، ناشران و سهامداران عمده، موظف هستند قابلیت نقدشوندگی را فراهم کنند. اختیار فروش تبعی یا بیمه سهام، بازارگردانی مؤثر که از ۱۰ مهر اجباری می‌شود و به کارگیری سهام خزانه، از جمله ابزارهای اطمینان‌بخش است.

 

**** مقام ناظری که خودش موافق محدودیت نیست

کارشناسان بازار سرمایه اما ممنوعیت نوسان‌گیری روزانه را عاملی برای افزایش ترس، تردید و بی‌اعتمادی در سهامداران می‌دانند و معتقدند این ممنوعیت دوره اصلاح شاخص که امری طبیعی و نهفته در ذات بازار است را طولانی‌تر خواهد کرد.

فردین آقابزرگی به خبرنگار ما می‌گوید: در شرایطی که بازار روزهای مثبت را طی کند انتشار هر گونه خبر و یا تغییر روش، تأثیر مثبت بر بازار خواهد داشت، اما حالا که بازار منفی است هر تصمیمی به صورت اتوماتیک، حس تردید و نگرانی را در سهامداران تشدید می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه هر گونه محدودیت در فضای کسب و کار، ناخوشایند است، ادامه می‌دهد: اعمال محدودیت در فضای تجارت داخلی، خارجی هر تاجر و صنعتگری را نگران می‌کند و در بازار سهام هم این محدودیت، نامطلوب است و حتی خود سازمان بورس به عنوان مقام ناظر و تنظیم‌کننده بازار چنین محدودیتی را نمی‌پسندد همان‌گونه که مدافع افزایش دامنه نوسان از 2 به 5 درصد است و اعمال محدودیت را دارای آثار سوء ارزیابی می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه مقام ناظر چاره‌ای جز اعمال ممنوعیت در نوسان‌گیری نداشته است، می‌گوید: با توجه به اینکه تمایل زیادی به عرضه در بازار وجود دارد، مقام ناظر به عنوان چتر حمایتی، چاره‌ای جز این ممنوعیت نداشته است. بازار از ابتدای سال تاکنون افزون بر 200 درصد بازدهی داشته که این بازدهی نادرترین و پرثمرترین دوران را برای بورس به ثبت رساند، بنابراین اصلاح شاخص بورس کاملاً طبیعی بود هر چند در این میان تازه‌واردهای غیرحرفه‌ای تجربه تلخی را کسب کردند و چنانچه نگاه خود را به بورس به میان‌مدت و بلندمدت تغییر دهند به طور قطع بازدهی مناسب را خواهند گرفت.

به باور وی اعمال ممنوعیت در نوسان‌گیری روزانه می‌تواند سرعت اصلاح بازار را کندتر و نگاه منفی افکار عمومی را به بورس تشدید کند.

 

**** ممنوعیت نوسان‌گیری برای حفظ صندلی

علی حیدری هم به خبرنگار ما می‌گوید: ممنوعیت نوسان‌گیری روزانه از دو جنبه مدیریتی و اقتصادی قابل تحلیل است. از بعد مدیریتی شاهد برخی آشفتگی‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هستیم که مدیران لایه‌های دوم را بر آن داشته برای حفظ صندلی‌شان دست به خلاقیت‌های عجیب مانند تحمیل ممنوعیت نوسان‌گیری روزانه بزنند. این خلاقیت‌ها با حداقل به روزرسانی، منبعث از دهه 50 خورشیدی است، اما حفظ صندلی این منصوبان را تضمین می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: از بعد اقتصادی این تصمیم، عجولانه بود. واقعیت این است که سودآوری در ذات بازار سرمایه است و اگر بخواهیم در مقابل این سودآوری بایستیم یعنی به اقتصاد «رابین هودی» که در دیگر کشورها منسوخ شده، تمکین کرده‌ایم و می‌خواهیم از ثروتمند بگیریم به فقیر بدهیم یا اینکه اجازه ندهیم ثروتمندی ثروتمندتر شود! چنین تصمیمی ترس، تردید و بی‌اعتمادی به بازار را افزایش خواهد داد و ممکن است اعتراض‌های مردمی افت بیش از پیش بازار را در پی داشته باشد.

به باور وی ممنوعیت نوسان‌گیری روزانه حاشیه سود بسیاری از سهامداران را از بین می‌برد. او ادامه می‌دهد: نوسان‌گیری در تمام بورس‌های جهان وجود دارد و همین کار، نبض بازار است و نوسان‌گیران به دلیل نقدینگی که در اختیار دارند، هیجان و روندسازی را در بازار ایجاد می‌کنند.

حیدری معتقد است ممنوعیت نوسان‌گیری روزانه احتمالاً موقتی است و پس از تثبیت جایگاه مدیران لایه‌های میانی، رفع خواهد شد در غیر این صورت عواقب تلخی برای بازار و سهامداران در پی خواهد داشت.

 

**** هجوم نوسان‌گیران به تسه

گفتنی است دیروز و دو روز پس از ممنوعیت نوسان‌گیری روزانه در بورس، خبرگزاری مهر از رشد عجیب قیمت اوراق تسه در پی هجوم نوسان‌گیران خبر داد و نوشت: در حالی که شاخص کل بورس در معاملات امروز به دلیل فشار عرضه با افت شدید مواجه است، اما به دلیل بازی نوسان‌گیران و سفته‌بازان با نرخ‌های اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، قیمت این اوراق با رشد عجیبی مواجه شده و با ارائه پیشنهادهای قیمتی نزدیک به ۹۰ هزار تومان به دارندگان این اوراق، نرخ این برگه‌ها صعود کرده است. با توجه به وضعیت پیش آمده برای بازار سرمایه از یک سو و شنیده شدن خبرهایی مبنی بر ادامه رشد قیمت‌ها در بازار مسکن از سوی دیگر، تداوم رشد قیمت اوراق تسهیلات مسکن چندان دور از انتظار نبود.

منبع: قدس آنلاین
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین