پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:10 - 1399/07/08

چه کسانی یارانه ۶۰ هزار تومانی و چه کسانی ۱۲۰هزار تومانی می گیرند؟

بهارستان نشین‌ها برای کاهش فشار مالی روی دهک‌های پایین درآمدی از طرحی سخن می‌گویند که در صورت تصویب آن ماهانه ۶۰ هزار تومان یارانه غذا به کسانی که زیر خط فقر قرار دارند، پرداخت می‌شود.
به گزارش کارگر آنلاین ، به گفته حسینی کیا نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس، منابع این طرح از محل فروش اموال مازاد دولت و همچنین مالیات‌های فراموش شده، تامین می‌شود.
 
اقشار کم درآمد جامعه یارانه غذا دریافت می‌کنند. این خلاصه جدیدترین طرح پیشنهادی در مجلس است که به گفته حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس قرار است بررسی آن در قالب یک فوریت به زودی آغاز شود. بر اساس آنچه در این طرح پیشنهاد شده اقشار کم درآمد جامعه ماهانه ۶۰ هزار تومان یارانه غذا دریافت می‌کنند. آن هم درست در زمانی که دولت با کسری سنگین بودجه دست و پنجه نرم می‌کند و تخمین زده می‌شود که امسال چیزی نزدیک به نصف بودجه کشور تامین نشود. دولت که این روزها گرفتار تحریم سنگین و هزینه‌های گزاف شیوع کروناست، ناچار است برای مواد غذایی هم یارانه بدهد. با این وجود بهارستان نشین‌ها خیلی نگران تامین منابع لازم برای اجرای این طرح نیستند. آنگونه که سیدجواد حسینی کیا نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به بازار می‌گوید: منابع لازم برای اجرای این طرح قرار است که از محل فروش اموال مازاد دولت و البته درآمدهای مالیات‌های فراموش شده تامین شود.
 
 
 نمایندگان مجلس از تدوین طرح یک فوریتی خبر داده‌اند که در صورت تصویب آن ماهانه ۶۰ هزار تومان به عنوان یارانه غذا به اقشار کم درآمد جامعه پرداخت می‌شود.
 
 
به گفته او، در قانون بودجه این اجازه به دولت داده شده که از خودروهای بالای ۷۰۰ میلیون تومان و خانه‌های خالی مالیات دریافت کند و دولت می‌تواند از این لایحه‌ای که در بودجه آمده برای پوشش بخشی از هزینه‌های خود استفاده کند.
 
کالابرگ معیشتی در مجلس تصویب شد و خانواده‌های ایرانی از این پس به ازای هر نفر ۶۰ هزار تومان کمک خرید غذا دریافت می‌کنند.
 
 
۶۰ میلیون نفر ایرانی ماهانه ۶۰ هزار تومان دیگر به عنوان یارانه دریافت می‌کنند البته این یارانه به صورت نقدی به افراد پرداخت نمی‌شود و شهروندان ایرانی با این یارانه فقط می‌توانند کالاهای اساسی مانند برنج، گوشت، تخم‌مرغ، شکر، روغن و … را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خریداری کنند.
 
نمایندگان مجلس درباره جزییات این طرح توضیح داده‌اند که ۲۰ میلیون نفر از مشمولان یارانه جدید دو برابر بقیه، یعنی نفری ۱۲۰ هزار تومان دریافت می‌کنند که این افراد، شهروندان زیر پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی هستند.
 
 
۴۰ میلیون نفر دیگر که شامل کارگران، کارمندان و بازنشسته‌ها می‌شوند، نفری ۶۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. نکته دیگری که درباره یارانه جدید لازم است بدانید، این است که سقف پرداخت یارانه جدید به هر خانواده برای ۵ نفر و حداکثر تا ۶۰۰ هزار تومان است.
 
این یعنی اینکه خانواده‌های با جمعیت بیشتر از ۵ نفر نمی‌توانند یارانه بیشتری بگیرند و سقف ۶۰۰ هزار تومان هم برای خانواده‌های زیر پوشش نهادهای حمایتی است.
 
همچنین به گفته این نمایندگان، قرار است که یارانه جدید از ماه مهر پرداخت شود و دولت باید برای پرداخت یارانه جدید در نیمه دوم سال، ۳۰ هزار میلیارد تومان از بودجه سال ۹۹ را کنار بگذارد.
 
با یارانه جدید چقدر غذا می‌شود خرید؟
اما یارانه جدید چقدر مواد غذایی نصیب خانواده‌های ایرانی می‌کند؟ قیمت مواد غذایی در بازار ایران جهش قابل توجهی را تجربه کرده است. این روزها قیمت یک کیسه ده کیلوگرمی برنج هندی در بازار ایران به ۲۰۰ تا ۲۰۸ هزار تومان رسیده است و قیمت یک کیلوگرم برنج نیم‌دانه در فروشگاه‌های اینترنتی از ۲۲ تا ۳۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.
 
قیمت یک کیلوگرم گوشت گوساله در بازار تهران حداقل بین ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان، قیمت هرکیلوگرم مرغ بین ۱۶ تا ۱۸ هزار تومان و قیمت یک شانه تخم‌مرغ بین ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان است.
 
به این تریتب اگر یک خانواده ۴ نفره ۲۴۰ هزار تومان یارانه مواد غذایی دریافت کند، با این یارانه فقط می‌تواند ۳ کیلوگرم گوشت گوساله در ماه یا یک کیسه برنج هندی و یا ۶ شانه تخم‌مرغ خریداری کند.
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین