پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:18 - 1399/07/08

چرا باید تسبیحات اربعه، آهسته خوانده شود؟

در مورد سر اینکه چرا تسبیحات اربعه در نماز آهسته خوانده می شود ولی در بعضی رکعات نماز حمد وسوره باید بلند خوانده شود به دونکته بایستی اشاره نمود.
کارگر آنلاین : در مورد سر اینکه چرا تسبیحات اربعه در نماز آهسته خوانده می شود ولی در بعضی رکعات نماز حمد وسوره باید بلند خوانده شود به دونکته بایستی اشاره نمود.
 
۱)همانگونه که خواندن نماز امری تعبدی است کیفیت و چگونگی خواندن آن هم امری تعبدی است و مواردی که با استناد به روایات و یا با تامل در لطایف عبادات گفته می شود بیان کننده دلیل تمام آن نیست.
 
۲)در مورد سر آهسته خواندن ذکر تسبیحات اربعه در رکعت سوم و چهارم می توان به این مطلب اشاره کرد که :
نماز از مجموعه اذکار تشکیل شده است که نوعی عبودیت و معاشقه با ذات خداوند متعال است و اصل در آن این است که به صورت پنهانی باشد تا از شائبه ریا به دور باشد ضمن آنکه زمینه تفکر با ذکر آهسته فراهم تر خواهد بود.
 
همین نکات به گونه لطیفی در آیه ۲۰۵ سوره مبارکه اعراف تذکر داده شده است:
 
(وَ اذْکُرْ رَبَّکَ فی نَفْسِکَ تَضَرُّعاً وَ خیفَةً وَ دُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ وَ لا تَکُنْ مِنَ الْغافِلینَ ؛
 
پروردگارت را در دل خود، از روى تضرع و خوف، آهسته و آرام، صبحگاهان و شامگاهان، یاد کن و از غافلان مباش!)
 
آیه شریفه ضمن دعوت به ذکر آرام وآهسته در آخر آیه متذکر می شود که این نحو ذکر باعث می شود که جز غافلین نباشیم .
 
علاوه بر این حضرت امام صادق علیه السلام نسبت فضیلت بین ذکر آرام و ذکر بلند را مانند صدقه پنهانی نسبت به صدقه آشکارا می دانند . چرا که صدقه پنهانی به خاطر آنکه از شائبه ریا و غرور دورتر است بسیار پسندیده تر از صدقه آشکار است.
 
پس از آنچه باید سئوال شود در مورد سر بلند خواندن حمد و سوره در نماز صبح و مغرب و عشا است چرا که آهسته خواندن موافق اصل است .
 
در تبیین سر بلند خواندن در این موارد هم می توان به دو مورد در کلام معصومین اشاره نمود. البته همانطور که قبلا هم گفتیم این موارد به عنوان علت تامه حکم نیست.
 
۱)بلند خواندن شعار اقامه نماز است : در این باره وقتی از امام سوال کردند: چرا نماز مغرب و عشا بلند خوانده می شود؟ امام(ع) فرمود: چون در وقت مغرب و عشا هوا تاریک است؛ بنابراین قرائت را بلند می خواندند که اگر کسی از آن نزدیکی عبور کرد بداند نماز جماعت برپاست و شرکت کند ولی در نماز ظهر و عصر چنین نیازی نیست.
 
۲)بلند خواندن مایه مباحات فرشتگان است: شخصی از امام(ع) پرسید: چرا نماز جمعه و مغرب و عشا را بلند بخوانیم و نماز ظهر و عصر باید آهسته خوانده شود؟ امام (ع) در جواب فرمودند: پیامبر اکرم(ص) وقتی به معراج رفتند اولین نمازی که بر او واجب شد ظهر جمعه بود و خداوند به پاس احترام پیامبر(ص) ملائکه را به میهمانی فرا خواند و همه نماز ظهر روز جمعه و مغرب و عشا را با پیامبر خواندند و خدا به پیامبرش دستور داد که نماز را بلند بخواند تا برتری او را بر ملائکه آشکار گرداند ولی نماز عصر را چون به تنهایی انجام داد مامور شد آهسته بخواند و علاوه بر اینکه بلند خواندن و آهسته خواندن یک نوع تعبد و تسلیم در مقابل دستورات پروردگار و اقتدا به سنت و روش پیامبر(ص) اکرم می باشد. از این روایت می توان فهمید که به مقتضی شرایط باید بعضی از عبادات یا کارهای خیر را آشکار انجام دهیم تا دیگران را به آن کار دعوت کنیم.
 
۳) استفاده نماز گذاران از قرائت امام در نماز جماعت:
مطلب دیگری که از روایت قبل قابل برداشت است آن است که با توجه به اینکه اصل در نماز ها نماز جماعت است و در نماز جماعت در رکعت اول و دوم نیازی به خواندن حمد وسوره توسط مامومین نیست بلند خواندن قرائت باعث استفاده ازنوع و نحوه ذکر و قرائت امام می شود.
 
برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید به تفسیر کشف الاسرار و اطیب البیان و المیزان در ذیل آیه ۲۰۵ سوره اعراف
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین