پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:28 - 1399/07/11

خبر ناراحت کننده جدید از بازار لوازم‌خانگی

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: تولیدکننده داخلی به دنبال افزایش قیمت‌ها نیست، بلکه این مساله ناشی از رشد قیمت نهاده‌های تولید است، مواد اولیه‌ای که برخی از آنها در بورس عرضه شده و با قیمت‌های چند برابری به خط تولید می‌رسند.

کارگر آنلان | «عباس هاشمی» درخصوص افزایش قیمت لوازم‌خانگی، افزود:‌ یکی از معضلات در این زمینه الزام عرضه مواد اولیه در بورس است، هرچند این مساله ظاهری زیبا دارد اما حدود سه سال است مشکل فولاد در بازار سرمایه، به صورتی حل نشده باقی مانده است.

این مقام صنفی ادامه ‌داد: این در شرایطی است که خریدها در بورس نقدی است و با شرایط کنونی اقتصادی کشور، مشکلی دیگر فراروی شرکت‌هاست.

وی یادآورشد:‌ در سال‌های گذشته شرکتی نظیر فولاد مبارکه، فولاد تولیدی خود را به صورت اعتباری (و نه نقدی) می‌فروخت، مشتریان آن مشخص بودند و بر همان مبنا برای خود برنامه‌ریزی می‌کرد، اما عرضه در بورس شرایط را برای حضور پر رنگ تر دلالان و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها فراهم کرد.

هاشمی خاطرنشان‌کرد:‌ در این زمینه، سامانه بهین‌یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت هرچند خوب بوده، اما قادر به حل همه مشکلات نیست.

وی بیان‌داشت: عملکرد انقباضی یا انبساطی برخی استان‌ها و اعمال فشار از سوی برخی، سبب شده تا عملکرد یکسانی در سامانه بهین‌یاب در ۳۱ استان کشور در تعیین سهمیه‌های خرید مواد اولیه شاهد نباشیم.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران اظهارداشت: تولیدکنندگان چند سال است که فریاد می‌زنند که چه الزامی به عرضه برخی مواد اولیه در بورس است؟ در حالی که شاهد چند برابر شدن قیمت مواد اولیه در بازار آزاد هستیم.

وی اضافه‌کرد: در حالی که انتظارها از بورس شفافیت است، اما شاهدیم مواد اولیه از کانال بورس و سامانه بهین‌یاب وارد بازار آزاد می‌شود.

 

لزوم اعتماد بیشتر به بخش خصوصی

هاشمی یادآورشد: ‌سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در جریان افزایش قیمت‌های تولید است و اگر قرار بر نظارت است، باید بر قیمت مواد اولیه نیز نظارت شود.

این مقام صنفی، همچنین خواستار آن شد تا در تدوین قوانین، بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO) را از خود بدانند تا قوانین و مقررات مرتبط با بخش صنعت، با انجام کار کارشناسی معقول به صحن علنی مجلس برسد.

به گزارش ایرنا، بررسی آمار رسمی منتشره وزارت صنعت حاکی از تولید ۵۰۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه یخچال‌ و فریزر از ابتدای امسال تا پایان تیرماه و رشد ۱۲.۴ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه پارسال است.

برپایه این آمارها، تولید انواع تلویزیون در چهار ماهه امسال در هم‌سنجی با پارسال رشد ۶۱.۲ درصدی ثبت کرد و به ۳۴۱‌هزار و ۵۰۰ دستگاه رسید.

در این مدت همچنین ۲۹۰ هزار و ۴۰۰ دستگاه ماشین‌لباسشویی تولید شد که در مقایسه با چهار ماهه سال گذشته رشد ۷۰.۴ درصدی داشته است.

منبع: آفتاب
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین