پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00000:00 - 1399/07/16

بازارها به عیادت ترامپ رفتند

ترک بیمارستان توسط دونالد ترامپ، سبب شد تا بازارهای جهانی واکنشی مثبت به این واقعه نشان دهند. فلز زرد که روز دوشنبه توانسته بود با افزایش ۷۵/ ۰ درصدی مجددا از مرز ۱۹۰۰ دلاری عبور کند، در معاملات روز سه‌شنبه نیز توانست با قدرت مناسبی به کار خود ادامه دهد و با افزایش ۲/ ۰ درصدی به مرز مهم ۱۹۲۰ دلاری نیز دست یابد. هر چند در ادامه معاملات قیمت آن رو به کاهش گذاشت و تا ساعت ۲۰ به وقت تهران به ۱۹۰۵ دلار رسید.

کارگر آنلاین | یکی دیگر از دلایل افزایش ارزش اونس نیز کاهش ارزش دلار آمریکا بود. شاخص دلار آمریکا که در هفته گذشته توانسته بود به بالای مرز ۹۴ واحدی برسد، در روزهای گذشته به صورت متوالی در روند نزولی قرار داشت و در نهایت روز گذشته به ارزش ۴/ ۹۳ واحدی رسید.  بازارهای سهام اروپایی و آسیایی نیز در واکنش به خبر بازگشت ترامپ به کاخ سفید و کاهش نگرانی این بازارها در مورد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، استقبال مثبتی از این خبر داشتند و شاخص اکثر بازارها به قله دو هفته‌ای خود صعود کرد. همچنین افزایش احتمال تصویب بسته حمایتی در آمریکا در روز گذشته نیز خبر دیگری بود که هم برای بازار طلا و هم برای بازار سهام سیگنالی افزایشی محسوب می‌شد.

شک و تردیدهای طلا

خبر مرخص شدن دونالد ترامپ از بیمارستان، در ابتدا سطح ریسک‌پذیری در بازارها را فزایش داد، اما خبرهای ضد و نقیض درباره وضعیت سلامت ترامپ تا حدودی فضای بازارها را با سردرگمی مواجه کرده است. با این وجود به احتمال زیاد خروج از قرنطینه در روزهای آینده سبب خواهد شد که این عامل دیگر سبب نوسانات شدید در بازارهای جهانی نشود. با این حساب اکنون یکی از مهم‌ترین بازیگران بازارهای جهانی، عامل تصویب یا عدم تصویب بسته محرک مالی در آمریکا است. در صورتی که مقامات دو حزب بر سر بسته جدید به توافق برسند، این موضوع با افزایش انتظارات تورمی سبب خواهد شد که مجددا اونس، به یکی از بازارهای پیشتاز تبدیل شود. طلا به‌طور سنتی به‌عنوان پوشش ریسک در برابر تورم و کاهش ارزش ارز در نظر گرفته می‌شود. سود ۲۶ درصدی طلا از ابتدای سال میلادی تاکنون نیز در حقیقت وابستگی زیادی به اقدامات انبساطی حجیم دولت‌ها و بانک‌های مرکزی در سرتاسر جهان داشته است.  از طرف دیگر، با اینکه به‌نظر می‌رسد ریسک‌های مربوط به سلامتی رئیس‌جمهور آمریکا در حال از بین رفتن است، اما هنوز یک ریسک بزرگ در برابر بازارها وجود دارد. تحلیلگران بر این باورند که در صورتی که بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه نوامبر پیروز شود و دونالد ترامپ به هر نحوی این نتیجه را نپذیرد، در این صورت بازارها وارد دوره‌ای بلند مدت از نااطمینانی خواهند شد. این اتفاق هر چقدر برای دلار آمریکا می‌تواند سیگنالی کاهشی قلمداد شود، سیگنالی افزایشی برای طلا خواهد بود.

صعود سهام به قله دو هفته‌ای

بازارهای سهام جهانی همان‌طور که انتظار می‌رفت واکنش مثبتی به ترخیص ترامپ از بیمارستان نشان دادند. خبر بازگشت ترامپ به کاخ سفید و همزمانی آن با افزایش امیدها به تصویب بسته حمایتی در ایالات متحده سبب شد که شاخص بورس بازارهای جهانی به بالاترین سطح خود در دو هفته اخیر برسند. شاخص بریتانیایی FTSE ۱۰۰ مجموعا در دو روز دوشنبه و سه‌شنبه بیش از یک درصد صعود در شاخص را به ثبت رساند. شاخص STOX ۶۰۰ نیز که به نوعی بازتاب‌دهنده وضعیت کلی سهام شرکت‌های مختلف در کشورهای اروپایی است نیز در دو روز گذشته یک درصد رشد کرد تا به ارزش ۵/ ۳۶۶ واحدی برسد. آخرین بار این شاخص در تاریخ ۲۱ سپتامبر، ارزشی بیشتر از روز سه‌شنبه داشت. بازگشت ترامپ از بیمارستان نظامی wlater reed به نوعی نگرانی بازارهای سهام از اختلال در روند برگزاری انتخابات ماه نوامبر را کاهش داد. با اینکه ترامپ پس از سه شب از بیمارستان مرخص شد و اعلام کرد که حال او مساعد است اما هنوز نگرانی‌هایی در مورد وضعیت سلامت او وجود دارد. یکی از پزشکان ترامپ نیز در همین مورد اعلام کرده است که تا آخر هفته جاری ترامپ به‌طور کل از خطر رها نشده است. شاخص‌های بازارهای آسیایی نیز همگام با شاخص‌های اروپایی روز مثبتی را پشت سر گذاشتند. شاخص MSCI آسیا و اقیانوسیه نیز روز گذشته با افزایش ۷/ ۰ درصدی مواجه شد.

منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین